Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Innholdet i mitt reiseapotek

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-15, 00:49   #41
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innholdet i mitt reiseapotek

Skjønner. Og å tryne en gang pr ferie synes jeg er ganske mye, jeg da, så jeg hadde kanskje tenkt likt. Jeg glemmer alltid at minsten får soleksem, så vi ender alltid på et apotek.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 01:04   #42
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Lurt! Jeg har aldri med sånt, selvom mine tryner opptil flere ganger per ferie. Går fint etter første fall da, da har jeg jo skaffet plaster. Minste har også blitt godt plastret bl.a. på førstehjelpsrommet på Universal, med fine blå plastere fra bakrommet på en restaurant, og diverse andre steder. :lærer aldri:

I år skal vi litt utenfor allfarvei, så jeg skal jaggu ta med et lite reiseapotek.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 01:51   #43
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Det viktigste i mitt reiseapotek er plaster (helst større enn i de standardpakkene), pinsett og nål. Skrubbsår og flis er visst det vi driver mest med.
Har i tillegg tang til å ta flått med (svenske vestkysten), branngel (er faktisk brukt), klorhexidin, paracet, allergimedisiner, zovirax (vi får visst alle munnsår når vi ser sola ) og bandasje.

Ingenting slår reiseapoteket til ei venninne av en kollega (begge leger). På fjelltur hvor min kollega tryner og får en skikkelig flenge har nemlig venninnen utstyr med til å sy det sammen igjen.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 03:54   #44
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg tar bare plaster og smertestillende med.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 09:22   #45
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke med noe spesielt mot brannskader eller sårsalver. Ellers mye av det samme. Har med noe som demper kløe ved myggstikk. Har to i familien som reagerer veldig.

Saker til å sy høres smart ut når man er utenfor allfarvei.

Gammel 07-07-15, 09:35   #46
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg har alltid to paracet og et brett ibux i vesken, men der stopper det. Vi ender alltid opp med å måtte kjøpe plaster.

Gammel 07-07-15, 09:54   #47
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ofte et brett paracet og/eller ibux i veska, men utover det har jeg ikke noe reiseapotek. Egentlig ikke noe hjemmeapotek heller; vanligvis har vi gjerne litt plaster, men for øyeblikket tror jeg vi er fri for det også. En gang kjøpte jeg saltvannsampuller fordi jeg trengte dem til noe spesifikt (husker ikke lenger hva), men de gikk ut på dato og ble kastet.

Jeg har aldri opplevd å ha bruk for noe av det som nevnes i tråden her bortsett fra plaster og paracet/ibux, pluss at jeg har vokst opp med at vi aldri hadde sånt i hus hjemme heller, og aldri hadde bruk for det heller som jeg kan huske - så (u)vanene mine er nok preget av det.

Jeg har en førstehjelpspute i bilen, da.

Gammel 07-07-15, 09:57   #48
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Det var utrolig deilig å lese denne tråden og innse at det finnes ett område der jeg ikke bikker over i det nevrotiske når jeg planlegger ferie. (Fargekodet reiseplan, anyone?)

Vi har plaster, termometer, Ibux eller Paracet til voksne og barn, samt Inotyol til bleiebrukeren. Og så har jeg alltid Zovirax og nesespray i veska, da, for det må jeg ha NUH når jeg trenger det.

Gammel 07-07-15, 10:24   #49
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi er sånn ca jevngale, tenker jeg vi kan si.

Næh, fornuftige, tenker jeg vi sier.

Mitt reiseapoteket er som sagt erfaringsbasert. Og jeg skulle veldig gjerne hatt både kompetansen og utstyr til å sy når man er utenfor "allfarvei".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 10:31   #50
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I løpet av siste ti dager har jeg brukt følgende fra mitt reiseapotek:

• burngel
  • pyrisept
  • sånne små mesoftbiter
  • små plaster
  • sportsteip som gnagsårplaster
  • sårsalve
  • Eurax
  • Gaffa
  • Paracet
  • antibac (som jeg jo også har der)
Nå ble mye av dette brukt ut over egen familie, og folk blir ganske imponert når man kan ta fram en middels utstyrt operasjonsstue fra en liten, vanntett pose.

Ja, og en førstehjelpsbrosjyre har jeg der også. Den er super å ha! Der er det tips om det meste; stell av små og store sår, hodeskader, dehydrering, epilepsi, brannskader, bittskader, hjerneslag osv.

Gammel 07-07-15, 10:32   #51
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og jeg skulle veldig gjerne hatt både kompetansen og utstyr til å sy når man er utenfor "allfarvei".

Man kommer langt med gaffa.

Gammel 07-07-15, 10:40   #52
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er best å bruke på vepsestikk? (Jeg smurte på eurax, men glemte å sjekke om det egentlig var riktig.) Og hva bør man ha i tilfelle brannmanet?

Vi er mye på camping på sommeren, og det er ofte skrubbsår, små kutt, fliser, vepsestikk og brannmanet. Vi har ikke hatt behov for smertestillende, men mye av det andre blir brukt ganske hyppig.

Gammel 07-07-15, 10:58   #53
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Man kommer langt med gaffa.

Og limpistol.

Sånn brosjyre må jeg ha! Selv om iPhonen stort sett fungerer, så ser jeg at det er vel så kjekt å ikke måtte google/spørre FP, når man først står der.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 11:31   #54
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minner meg på at jeg må sjekke hva som er i reiseapotekene(et i bilen og et i sekken/bagen) og fylle opp. Håndveska trenger også påfyll av plaster og allergitabletter.
Flåttpinsett, mesoftkompresser og saks er alltid med

Gammel 07-07-15, 11:51   #55
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der er da ingenting.
Hvis ikke det er nok til å utstyre en middels ambulanse sør for ekvator, så kan det bare være.

Jeg pleier heller ikke å feriere rundt døgnåpne apotek, og da må man jo planlegge deretter. Det endre som regel med "kjekt å ha"-prinsippet, og med flaks får man jo ikke bruk for noe av det.

Isspray, burnaid, plaster, pinsett, sårvask (Klorhexidin har stort sett lengre holdbarhet og svir mindre), smertestillende av ymse slag, orudis gel, cytellium spray (kun dersom det går vannkopper i barnehagen, jeg skal fanken ikke stå i ødemarken når koppene slår til!), mesoft, elastisk sportstape, plastertape, silikontape til plasterallergikeren, allergimedisin og nok astmamedisin til å dekke det amerikanse sprintlandslaget.

Isposer har jeg for øvrig sluttet med, de er jo fanken meg alltid knekt når jeg trenger dem. :har ryddet i håndballbagen:
Saltvann har jeg alltid med, jeg bruker lett linsevæsken til sårvask i nøden.

Gammel 07-07-15, 12:05   #56
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sårkompress er viktig førstehjelp, jeg har heldigvis aldri behøvd det, men har båret det rundt halve jordkloden. Og jeg bærer det gjerne resten også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 12:08   #57
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi hr med plaster, paracet og zyrtec.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 12:19   #58
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elastisk sportstape er for øvrig undervurdert; for det første har fargen (rosa eller blå) placeboeffekt, ikke henger den i huden slik den hvite skiten gjør og man beholder bevegeligheten i stor grad.

Gammel 07-07-15, 12:19   #59
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg vil forresten slå et slag for jevnlige, gode førstehjelpskurs. Den dagen man havner oppe i en akutt situasjon (på tur, jobb, gata eller hvor det nå er), er det godt å være oppdatert på de små tingene man kan gjøre som kan ha stor betydning for den som er skadet.

Gammel 07-07-15, 13:00   #60
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hihi, det så fint ut, og jeg hadde gjerne tatt det!

Jeg har bare med noen plaster og antibac og paracet jeg. Men skal slenge oppi pinsett og eurax.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.