Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kjøpe bunader

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-15, 18:12   #21
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.611
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Bunadrosen er slett kvalitet, så de avbefales.
Hvis man først skal investere i bunad, bør man velge kvalitet, slik at plagget kan vare i generasjoner, justeres etter behov og få være det festplagget det er.

__________________
Sønn 2006 og datter 2009
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 19:03   #22
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Bunadrosen er slett kvalitet, så de avbefales.

Er det egen erfaring? Jeg har kjøpt bunad derfra, og det var absolutt ikke dårlig kvalitet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 19:19   #23
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.611
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det egen erfaring? Jeg har kjøpt bunad derfra, og det var absolutt ikke dårlig kvalitet.

Nei, det er bunadtilvirkersen jeg kjenner godt som har erfart dette. Jeg har også sett flere her som har bunad derfra og det er ikke et imponerende syn. De var visstnok flinkere og mer profesjonelle før.

__________________
Sønn 2006 og datter 2009
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 19:28   #24
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe bunader

I fjor vår var jeg på utkikk etter brukt bunad til meg selv. Fant en god del på finn, men du verdens å mye av det som så heller tragisk ut. Det var feil i farger, broderier og jeg vet ikke hva. Helt tydelig bunader som ikke var sydd av fagfolk her hjemme.

Fant en til slutt som så perfekt ut. Håndsydd av en dame nordpå, og virkelig et prakteksemplar!!

Så jeg ville nok gått for å få det sydd hos de mer kjente, eller private syersker her i landet ja.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 19:51   #25
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.936
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det egen erfaring? Jeg har kjøpt bunad derfra, og det var absolutt ikke dårlig kvalitet.

Jeg og brødrene mine har Telemarksbunader fra Bunadsrosen og vi er veldig fornøyde med de. Mamma har også brukt de til å sy om sin bunad.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 20:00   #26
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.065
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Jeg har også brukt Bunadsrosen da jeg la ut min bunad for et par år siden.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 20:28   #27
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Tanta mi har kjøpt Fanabunad til både mann og datter på Norske bunader og er fortsatt fornøyd etter 4 år.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 20:59   #28
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Som ivrig Husflidsperson blir jeg sikkert regnet som inhabil, men jeg forbeholder meg retten til å si hvorfor jeg ønsker at bunadsproduksjonen skal bli i Norge.

Ja, Heimen og Norsk Flid sender bestillinger ut av Norge, men det finnes fremdeles flinke bunadstilvirkere her I landet som bruker 200 timer på å brodere bunader og 80-150 timer på å montere, avhengig av hvilken bunad man sitter med.

Bunad er et håndverk med dype tradisjoner i den norske kulturarven. Alle som har en bunad bærer denne med stolthet, det er noe spesielt å ta denne frem 17. mai å ikle seg denne. Da har man nærmest nådd et klimaks av nasjonal stolthet og da syntes jeg det et et paradoks at man uten å blunke syntes det er helt greit å shippe den norske kulturarven en tur ut av landet for det er så mye billigere. At det et kopier av mønstre, spede forsøk på å rekonstruere mønstre, nei, det ofrer man ikke en tanke. Hvem kommer til å gidde å utdanne seg som bunadstilvirker i fremtiden når det eneste du får høre er at jobben kan gjøres billigere i Kina, hvor levekostnadene er på et helt annet nivå. Hvilken norsk bedrift kan kjempe om kinesiske priser.

Beklager å si det, men de som støtter bedrifter som sender kopier av den norske kulturarven til Kina els. (for JA! det ER kopier, piratkopier. Er det renhårig å kjøpe en bunad med et kopiert mønster? Ja, det er billig, så pris trumfer tilsynelatende redelighet. Det er slik jeg ser det. Det er uetisk i mine øyne.

Bunadstilvirkere begynner dessverre å bli et utdøende yrke, for folk ønsker ikke å betale hardarbeidene tilvirkere den prisen det faktisk koster å produsere en bunad - for det er så billig i Kina.

Heldigvis har politikere i landet fått øynene opp for hva som er i ferd med å skje - så denne diskusjonen er løftet opp til et nytt nivå.

http://www.itromso.no/meninger/debat...v_3q0.facebook

Det blir som "Ost er Ost".

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 21:10   #29
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Som ivrig Husflidsperson blir jeg sikkert regnet som inhabil, men jeg forbeholder meg retten til å si hvorfor jeg ønsker at bunadsproduksjonen skal bli i Norge.

Ja, Heimen og Norsk Flid sender bestillinger ut av Norge, men det finnes fremdeles flinke bunadstilvirkere her I landet som bruker 200 timer på å brodere bunader og 80-150 timer på å montere, avhengig av hvilken bunad man sitter med.

Bunad er et håndverk med dype tradisjoner i den norske kulturarven. Alle som har en bunad bærer denne med stolthet, det er noe spesielt å ta denne frem 17. mai å ikle seg denne. Da har man nærmest nådd et klimaks av nasjonal stolthet og da syntes jeg det et et paradoks at man uten å blunke syntes det er helt greit å shippe den norske kulturarven en tur ut av landet for det er så mye billigere. At det et kopier av mønstre, spede forsøk på å rekonstruere mønstre, nei, det ofrer man ikke en tanke. Hvem kommer til å gidde å utdanne seg som bunadstilvirker i fremtiden når det eneste du får høre er at jobben kan gjøres billigere i Kina, hvor levekostnadene er på et helt annet nivå. Hvilken norsk bedrift kan kjempe om kinesiske priser.

Beklager å si det, men de som støtter bedrifter som sender kopier av den norske kulturarven til Kina els. (for JA! det ER kopier, piratkopier. Er det renhårig å kjøpe en bunad med et kopiert mønster? Ja, det er billig, så pris trumfer tilsynelatende redelighet. Det er slik jeg ser det. Det er uetisk i mine øyne.

Bunadstilvirkere begynner dessverre å bli et utdøende yrke, for folk ønsker ikke å betale hardarbeidene tilvirkere den prisen det faktisk koster å produsere en bunad - for det er så billig i Kina.

Heldigvis har politikere i landet fått øynene opp for hva som er i ferd med å skje - så denne diskusjonen er løftet opp til et nytt nivå.

http://www.itromso.no/meninger/debat...v_3q0.facebook

Helt enig!! Bunader er en norsk tradisjon som skal/bør ivaretas. Kopier burde overhodet ikke forekomme.

Jeg overtok min mors bunad for endel år tilbake. En flott Nordlandsbunad, sydd av henne selv da hun var 17-18 år. Da min datter skulle konfirmeres i fjor, så besluttet vi at hun skulle overta denne bunaden. Hun ønsket Nordlandsbunad, og da var det en selvfølge at den mormor hadde sydd skulle gå til henne. Den var uansett begynt å bli litt knapp til meg, så jeg så at den snart ble skapfyll...

Jeg var ennå ikke helt klar for å slutte å bære bunad, så jeg ville ha en ny, og som jeg nevnte i forrige innlegg jeg skrev, så fant jeg uhyggelig mange bunader på finn som helt klart ikke var sydd etter de retningslinjer som er. Det var totalt uaktuelt for meg å kjøpe noe sånt. Virkelig.

En bunad er noe spesielt, og for meg er det viktig at alt er riktig på den. Derfor valgte jeg å heller betale litt ekstra for å få en som var akkurat det.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 21:23   #30
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Man kan fnyse og håvere av Norges Husflidslag, men heldigvis er det mennesker her i landet som jobber hardt på frivillig basis for å bevare litt av kulturhistorien og håndverksteknikkene våre. Samtlige lokallag jobber systematisk med noe som heter "Rødlista", som er en lang liste over utdøende håndverksteknikker som har preget det lokalsamfunnet de befinner seg i. De jobber med alt fra barneskole, mellomtrinnet, ungdomsskole og befolkningen som bor i området. De prøver etter beste evne å formidle og lærere opp folk på de utdøende teknikkene som faktisk er en stor del av vår historie.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 06-06-15 kl 21:39.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 21:35   #31
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Frarådes av hvem?

Husfliden, og godkjente bunads-syersker. Det har vært problemer med alt fra broderier, passform, feil stoff og feil farge.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 22:30   #32
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.936
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

Husfliden, og godkjente bunads-syersker. Det har vært problemer med alt fra broderier, passform, feil stoff og feil farge.

Hvordan finner man frem til denne informasjonen?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 22:37   #33
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvordan finner man frem til denne informasjonen?

Man ser forskjellene - på bunadene her i distriktet er det vesentlige endringer og varianter fra originalen på broderiene og plasseringen av disse.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 22:39   #34
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.936
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Man ser forskjellene - på bunadene her i distriktet er det vesentlige endringer og varianter fra originalen på broderiene og plasseringen av disse.

Ok. Jeg holder fremdeles på at vi er veldig fornøyde med Telemarksbunadene vi har kjøpt derfra. De var heller ikke akkurat på billigsalg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 00:25   #35
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.137
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Jeg er en bunadsdame, jeg har ørten gamle bunader og er opptatt av bunadskultur og tradisjon. Likevel får jeg oppriktig fnatt(!) av bunadspolitiet på Husfliden, det var så vidt de solgte meg tråd til en bringeduk i "feile" farger. Vi har kranglet om stoff og bånd, jeg har derfor trappet opp med gamle liv og bringeduker for å bevise at jeg har rett. (Da fikk pipen en annen lyd, det var rene hallelujakoret.)
At en bunad bør kunne syes ut og ned er en selvfølge, men om Magda på Os eller Xia i Kina syr min fanabunad er knekkende likegyldig så lenge det er en fanabunad.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 00:35   #36
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

At en bunad bør kunne syes ut og ned er en selvfølge, men om Magda på Os eller Xia i Kina syr min fanabunad er knekkende likegyldig så lenge det er en fanabunad.

Det er jeg helt enig i, så lenge både Magda og Xia følger oppskriften og bruker de stoffer og metoder som skal brukes, slik at bunaden blir slik den skal være. Problemet er bare det at veldig mange bunader sydd billig i utlandet overhodet ikke oppfyller de kravene.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 16:23   #37
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.914
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Den ene svigerinnen min fikk en asiatisk dame i Norge til å sy bunaden hennes. Men selv jeg ser med det blotte øye at den ikke er riktig sydd der stoffet fra bryst og rygg overlapper hverandre, den er heller ikke sydd opp riktig. Men jeg sier ikke et ord så lenge eieren er fornøyd og selv ikke ser det.

Jeg søkte lokalt og fikk navn på ei sydame på over 80 år med god forretningssans. Fortalte fort hva den lokale Husfliden solgte bunadene for, og hva de var villige til å betale syerskene. Hvis det er sant kan jeg ikke skjønne at det er nok norske tilverkere som vil jobbe for Husfliden.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 22:23   #38
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Husfliden får ikke statsstøtte for å drive kulturformidling. Det betyr at alle varer ganges opp med samme kalkyle som andre butikker, som skal dekke lokaler, svinn, lønninger osv. osv. Så klart det da er rimeligere å kjøpe direkte fra syersken. Ofte er det også svart når man kjøper direkte fra syersken, i motsetning til når Husfliden har utesøm.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 22:31   #39
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Niesen men hadde på seg sin bunad i dag fra de HI refererer til.
Den kan syes ut og inn, og var aldeles nydelig.
Men jeg skjønner, og er enig i det som Fløyel skriver.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 23:46   #40
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Bunadstilvirker er et yrke på lik linje med andre håndverksfag og de setter prisene sine selv. De er selvstendige næringsdrivende som betaler skatter og avgifter som en hvilken som helst annen selvstendig. De tar også lærlinger fra videregående skoler som utdanner seg f.eks. innen draktsøm. Det er ikke bare Heimen og Norsk Flid som har enerett til å produsere bunader. Hvem som helst kan kjøpe materialpakker på disse plassene, men enkelte bunader kreves kurs, men de tilhører mer sjeldenhetene enn normalen.

Man kan tjene inntil 9.000,- pr år skattefritt på denne type virksomhet, så kan man jo regne på hvor mange bunader det blir PR år mht timetallet det tar å produsere en.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 07-06-15 kl 23:51.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no