Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kjøpe bunader

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-15, 21:59   #29
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Som ivrig Husflidsperson blir jeg sikkert regnet som inhabil, men jeg forbeholder meg retten til å si hvorfor jeg ønsker at bunadsproduksjonen skal bli i Norge.

Ja, Heimen og Norsk Flid sender bestillinger ut av Norge, men det finnes fremdeles flinke bunadstilvirkere her I landet som bruker 200 timer på å brodere bunader og 80-150 timer på å montere, avhengig av hvilken bunad man sitter med.

Bunad er et håndverk med dype tradisjoner i den norske kulturarven. Alle som har en bunad bærer denne med stolthet, det er noe spesielt å ta denne frem 17. mai å ikle seg denne. Da har man nærmest nådd et klimaks av nasjonal stolthet og da syntes jeg det et et paradoks at man uten å blunke syntes det er helt greit å shippe den norske kulturarven en tur ut av landet for det er så mye billigere. At det et kopier av mønstre, spede forsøk på å rekonstruere mønstre, nei, det ofrer man ikke en tanke. Hvem kommer til å gidde å utdanne seg som bunadstilvirker i fremtiden når det eneste du får høre er at jobben kan gjøres billigere i Kina, hvor levekostnadene er på et helt annet nivå. Hvilken norsk bedrift kan kjempe om kinesiske priser.

Beklager å si det, men de som støtter bedrifter som sender kopier av den norske kulturarven til Kina els. (for JA! det ER kopier, piratkopier. Er det renhårig å kjøpe en bunad med et kopiert mønster? Ja, det er billig, så pris trumfer tilsynelatende redelighet. Det er slik jeg ser det. Det er uetisk i mine øyne.

Bunadstilvirkere begynner dessverre å bli et utdøende yrke, for folk ønsker ikke å betale hardarbeidene tilvirkere den prisen det faktisk koster å produsere en bunad - for det er så billig i Kina.

Heldigvis har politikere i landet fått øynene opp for hva som er i ferd med å skje - så denne diskusjonen er løftet opp til et nytt nivå.

http://www.itromso.no/meninger/debat...v_3q0.facebook

Det blir som "Ost er Ost".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47.