|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Ja, jeg vet. Vi meldte oss ut av statskirka mens vi ventet eldste. Jeg fikk overbevist mannen om at dåp ikke var noe alternativ, og da så ikke han poenget med å være medlemmer lenger, noe jeg var enig i.
![]() |
#142 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg tenkte selv lenge på om jeg skulle konfirmere meg, diskuterte med presten i den aktuelle menigheten og kom frem til at jeg ikke ønsket å konfirmere meg i kirken. Var innom konfirmasjonsforberedelsene til HEF, men det var så dårlig og uorganisert at jeg droppet ut etter et par ganger. Ikke ville jeg ha fest heller, men vi gikk på teater, spiste middag og jeg fikk gave. En markering som passet sære og bevisste(ihvertfall noe pretensiøse) 15-årige meg aldeles utmerket. Så for meg var det ikke stas med konfirmasjon, nei. For mine barn har det derimot vært veldig viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og bytter du ut femretters med syvretters og uten forlovede, så har du oss |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Vi spontangiftet oss på ferie i utlandet. Hadde ett vitne, det var eldste - minste var for ung til å signere på attesten, så hun teller ikke som vitne. Vi var vel ute og spiste middag, men vi var jo på ferie - så det hadde vi gjort uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?I vår familie, begge sider, er det stortsett tradisjon med konfirmasjon. Ungene får velge selv. Eldste som står nå om 2 uker har valgt HEF. Et fint opplegg. Men han har ikke snakket så mye om det, så jeg vet egentlig ikke hvor mye inntrykk det har gjort på ham. Han gleder seg til selve dagen og det skal bli godt å gjøre stas på ham sammen med familien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Den ene voksendåpen jeg har vært i (bortsett fra i baptistkirker) var ikke en liten privat affære altså. Det var foran menigheten en helt vanlig søndag, med diger seremoni og hele greia varte i to timer! Det var bønner og sang og opp og ned og hit og dit og hurramegrundt.
![]() |
#147 |
|
Men da har vedkommende valgt det selv. Forutsatt det var i DNK. (Evt. hatt en usedvanlig vrang prest.)
![]() |
![]() |
#148 |
Glamorøs
|
Hun var nok ikke uvillig, men det ble ikke lagt fram som om det var noen alternativer. Og det var i en helt vanlig meninghet i DNK. Jeg stusset, siden jeg alltid har fått høre at det er noe "de fikser på kontoret med null styr". Neida, her var det bønner, og vann og faddere, og små dåpsbarn og huhei. Det er nok også en menighet som syns det er veldig stas med de kompliserte greiene, altså. Ikke akkurat en arbeiderkirke.
![]() |
#149 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg er HEF-konfirmert for mange år siden, og husker det som stor stas. Det som sitter igjen i ettertid er spesielt undervisningsopplegget. De filosofiske diskusjonene gjorde noe med meg som menneske, og jeg tenker jevnlig tilbake på det jeg lærte og det vi diskuterte den dag i dag. For meg ble det et viktig fundament for mitt tankesett på samme måten som ex.phil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
maler
|
Bønner og vann og faddere og dåpsbarn pleier å være ganske vanlige ingredienser vil jeg tro.
![]() |
#151 |
Glamorøs
|
Ja, det er det jo.
![]() |
#152 |
Sangfugl
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg var kursleder på HEF-konfirmasjon i flere omganger, i studietiden, og jeg kan skrive under på at det er et veldig bra opplegg mange steder. Interessante temaer, engasjerte kursdeltagere og masse tid til spennende diskusjoner. Kanskje noen var med bare for pengene, i utgangspunktet, men for de aller fleste var konfirmasjonstiden virkelig en viktig dannelsesprosess. Mine egne opprørske unger velger imidlertid kirkelig konfirmasjon.. (for å terge mammaen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det holder med litt kaffe, med andre ord? |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?For meg er det veldig rart å gi gaver til en ungdom uten at det er noe å feire, kun at en møtes til et middag- eller kaffebesøk. Gratulerer med hva da, liksom? At h*n nå kanskje snart har blitt voksen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg er enig med 007 her. Hvis en av guttene velger å ikke konfirmeres blir det feiring av 18-årsdagen godt og grundig i stedet. En stor fest våren det året han fyller 15 blir jo hverken fugl eller fisk om det ikke er som en del av et opplegg.
![]() |
#158 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Stor feiring av 18-årsdagen høres også fint ut.
![]() |
#159 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Vår datter har valgt å ikke konfirmere seg, og vi har valgt å ikke invitere til selskap av redsel for at noen skal være kjipe. Helt greit at man ikke kommer, og at man ikke gir gaver, det er hun fullstendig på det rene med, men jeg hadde blitt lei meg om noen mente at det ikke var noe å feire. Eldstemann som konfirmerte seg er ikke hakket mer religiøs enn hun som nå lar være, så jeg forstår ikke helt at det var mer å feire... |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
|
Hva er det egentlig man gratulerer med når man feirer konfirmasjon da? Det er vel egentlig "ingenting" det også? Med unntak av de som konfirmerer seg som en aktiv del av utøvende tro.
![]() |
![]() |
|
|