|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Det kan jeg være litt enig i, men en del gjør det nok bare ut fra tradisjon/at det er fint, uten å legge kanskje så veldig mye mer i det. Det er et område jeg selv synes er vanskelig å forholde meg til, og jeg er kanskje litt sort/hvitt på det. Men når jeg tenker meg om så kan jeg på en måte forstå at noen kan omfavne både troen på noe og naturvitenskapen samtidig. Sist redigert av Dronningen : 08-04-15 kl 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Bør lage seg en tittel selv
|
I min omgangskrets er det helt vanlig å være åpen om at man gjør nettopp det. Det betyr ikke at alle gjør det, men det er jo ingen hemmelighet at "det er en fin tradisjon" er hovedgrunnen for veldig mange som blir døpt i DNK. Enten man liker det eller ikke.
![]() |
![]() |
#124 |
|
At det er en fin tradisjon utelukker ikke flere motiver for dåp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Selv jeg som er hedning blir litt rørt og overveldet av hvordan dåpen er en veldig inkluderende seremoni, der man så inderlig ønsker barnet velkomment inn i fellesskapet og inn i kirken. Jeg tror veldig mange legger mer i det enn bare kos og dåpskjole.
![]() |
#126 |
|
Ok, jeg har store problemer med å tro at veldige mange av de som aldri går i kirken ellers, uttaler seg fritt ganske negativt mot religion og ellers ikke har særlig store problemer med å si hva de mener, innerst inne er personlig troende som ikke tør/vil innrømme det og derfor later som om de døper ungene sine kun av tradisjon.
![]() |
![]() |
#127 |
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Hvorfor skulle folk lee på øyelokket av det? Jeg forstår det dersom man har ditt dåpssyn, men det er litt mindre problematisk om man har mitt dåpssyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#129 |
|
Mitt dåpssyn? For min del er det helt fullstendig likegyldig hvorfor folk døper ungene sine. Jeg har aldri uttalt meg negativt om de som gjør det fordi det er kos. Jeg synes ikke folk burde lee på øyelokket av det, jeg konstaterte at ingen/få gjør det. Tror du leser meg med svære vrangbriller nå.
![]() |
![]() |
#130 |
|
Det kan tenkes at jeg tolket det feil, men du skrev noe om at alle andre burde gjøre som pinsevennene og det er et utsagn jeg tolket i retning annet dåpssyn enn mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Våre barn er de eneste på mannens side av familien som ikke er døpt. De andre har vært ganske åpne om at de døper fordi "det bare er det man gjør"/tradisjon/koselig med fest og gaver og lignende grunner jeg personlig mener er merkelige argumenter for å melde et barn inn i et trossamfunn. Det er ingen som har leet et øyelokk over disse grunnene mens vårt bevisste valg om ikke å døpe blir det stilt spørsmål ved og de har helt åpent sagt at de synes det er rart at vi har valgt slik.
![]() |
#132 |
Absolute Beginner
|
Hehe, denne kan jeg signere. De i slekta som har en sterk tro har ikke kommet med noe negativt i forhold til at vi ikke døpte ungene. Men tradisjonsrytterne, derimot.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg vet at hvis jeg hadde vokst opp der mamma kommer fra så hadde jeg vært medlem av pinsemenigheten i dag. Jeg gikk på kristen folkehøgskole for å "finne ut av ting". Det gjorde jeg i grunn ikke. Men min egen konfirmasjon, at vi giftet oss i kirken, og at vi har døpt gutta er helt bevisste handlinger. Jeg er ikke personlig kristen, men noe annet hadde ikke vært aktuelt for meg heller. Om gutta velger å konfirmere seg i kirken eller gjør det borgelig er deres valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Eg har snakka med tja....5-600 konfirmanter gjennom års løp. Mange kjem kanskje litt sånn tvilande til heile greia, men mange av dei har nokre fine opplevingar i løpet av konfirmasjonstida, og som eg pleide seie til foreldrene: det viktigaste er ikkje kva dei tenkjer før dei starter, men kva dei tenker når dei er ferdige med denne tida, i den tydinga at å gje dei opplæring og erfaringar, ikkje minst, men den kristne trua, er det ein ynskjer å oppnå fra kirkens side.
![]() |
#135 |
maler
|
Det er derfor jeg synes dette med å sette dåp som kriterium er en merksnodig greie som ikke henger sammen. Men jeg skal ikke være vrang, jeg skjønner på sett og vis hvor det kommer fra.
![]() |
#136 |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det er jo ikkje eit tomrom mellom dåp og konfirmasjon. Kirka har ei dåpsopplæring som møter barna på fleire stadier, når dei er fire, seks, osv og fram til konfirmasjon. Konfen er siste del i kirkens dåpsopplæring.
![]() |
#137 |
maler
|
Det var ikke det jeg mente, jeg tenkte på de som ikke er døpt når de starter konfirmasjonsundervisninga. For dem er det ikke et like uforpliktende undervisningsløp. Jeg skjønner jo at man ser på det som dåpsopplæring uansett og at det i et sånt lys blir snålt å ha en konfirmasjonsfest for de som ikke er døpt, men jeg greier ikke å synes det er riktig når man har fjernet bekreftelse-biten helt. Det gjør jo at bordet fanger når man først har begynt.
![]() |
#138 |
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har flere i min familie som har døpt seg som ungdom rett før de ble konfirmert.
![]() |
#139 |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det er ganske vanleg å ha dåp i gudstjeneste no. I dei åtte åra eg jobba i kirka, i ulike menigheter, var det alltid i tilknytning til ei gudsteneste.
![]() |
#140 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Alle ungene er døpt, men storebror har meldt seg ut og skal stå borgelig nå i mai. Dette er et valg han har tenkt mye rundt. Både mannen og jeg kommer fra familier der vi feirer konfirmasjon. Kirkelig hos han, borgelig hos meg. Ungene står helt fritt til å velge selv.
![]() |
|
|