Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 15:37   #121
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er forresten litt respektløst å si at folk døper bare på grunn av kos.

Det kan jeg være litt enig i, men en del gjør det nok bare ut fra tradisjon/at det er fint, uten å legge kanskje så veldig mye mer i det. Det er et område jeg selv synes er vanskelig å forholde meg til, og jeg er kanskje litt sort/hvitt på det. Men når jeg tenker meg om så kan jeg på en måte forstå at noen kan omfavne både troen på noe og naturvitenskapen samtidig.

Jeg tenker det generelt er fint å tenke gjennom ting. Hva er det man sier ja til, på en måte. Sin egen tro - den personlige forståelsen av noe, eller også alt det kirken står for? Er det humane verdier og etikk som er viktigst, eller er det mer tilhørigheten til noe? Slike ting er viktige for meg, og da kan det virke 'lettvint' når noen sier at de ville bruke den arvede dåpskjolen, de ville ha faddere, det er så fint i kirken, besteforeldrene ville det, et.c som begrunnelse.

Sist redigert av Dronningen : 08-04-15 kl 15:46.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 15:41   #122
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forresten litt respektløst å si at folk døper bare på grunn av kos.

I min omgangskrets er det helt vanlig å være åpen om at man gjør nettopp det. Det betyr ikke at alle gjør det, men det er jo ingen hemmelighet at "det er en fin tradisjon" er hovedgrunnen for veldig mange som blir døpt i DNK. Enten man liker det eller ikke.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 15:47   #123
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dåpskjole som begrunnelse er litt fjollete.

Samtidig må jeg understreke at dåp ikke handler om å legge bort troen på naturvitenskapen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 15:53   #124
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I min omgangskrets er det helt vanlig å være åpen om at man gjør nettopp det. Det betyr ikke at alle gjør det, men det er jo ingen hemmelighet at "det er en fin tradisjon" er hovedgrunnen for veldig mange som blir døpt i DNK. Enten man liker det eller ikke.

At det er en fin tradisjon utelukker ikke flere motiver for dåp.
Jeg vet også om en del som sier nettopp dette til omgangskretsen sin fordi man synes det er enklest.

Det er ganske mange som ønsker at barnet skal få trosopplæring selv om man ikke finner ord på troen selv eller kanskje ikke tror selv.

Gammel 08-04-15, 15:53   #125
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv jeg som er hedning blir litt rørt og overveldet av hvordan dåpen er en veldig inkluderende seremoni, der man så inderlig ønsker barnet velkomment inn i fellesskapet og inn i kirken. Jeg tror veldig mange legger mer i det enn bare kos og dåpskjole.

Gammel 08-04-15, 15:58   #126
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det er en fin tradisjon utelukker ikke flere motiver for dåp.
Jeg vet også om en del som sier nettopp dette til omgangskretsen sin fordi man synes det er enklest.

Ok, jeg har store problemer med å tro at veldige mange av de som aldri går i kirken ellers, uttaler seg fritt ganske negativt mot religion og ellers ikke har særlig store problemer med å si hva de mener, innerst inne er personlig troende som ikke tør/vil innrømme det og derfor later som om de døper ungene sine kun av tradisjon.

Men poenget var uansett at det i dagens Norge er helt akseptert å si at man døper barna sine fordi det er en koselig tradisjon. Svært få leer på øyelokket av det.

Gammel 08-04-15, 16:01   #127
Guava

Guava sin avatar

Standard

Hvorfor skulle folk lee på øyelokket av det? Jeg forstår det dersom man har ditt dåpssyn, men det er litt mindre problematisk om man har mitt dåpssyn.

Å døpe sitt barn om man synes at alt som har med Gud og Jesus å gjøre er fryktelig er selvsagt ikke greit. Kirken kan man dog synes mye om. Dåpen er Guds handling.

Gammel 08-04-15, 16:02   #128
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Crazy Party Persons! Vi giftet oss på tinghuset, hadde med forloverne med på champagnelunsj og gikk en tur etterpå. Hverken fotograf eller ringer.

Ligner på vårt bryllup. Foreldre + søsken m/partnere, Tinghuset, middag på restaurant etterpå, kake og champagne hjemme. Ringer, men ikke fotograf utover foreldrene. Helt perfekt.

Gammel 08-04-15, 16:03   #129
Input

Input sin avatar

Standard

Hvorfor skulle folk lee på øyelokket av det? Jeg forstår det dersom man har ditt dåpssyn, men det er litt mindre problematisk om man har mitt dåpssyn.

Mitt dåpssyn? For min del er det helt fullstendig likegyldig hvorfor folk døper ungene sine. Jeg har aldri uttalt meg negativt om de som gjør det fordi det er kos. Jeg synes ikke folk burde lee på øyelokket av det, jeg konstaterte at ingen/få gjør det. Tror du leser meg med svære vrangbriller nå.

Gammel 08-04-15, 16:06   #130
Guava

Guava sin avatar

Standard

Mitt dåpssyn? For min del er det helt fullstendig likegyldig hvorfor folk døper ungene sine. Jeg har aldri uttalt meg negativt om de som gjør det fordi det er kos. Jeg synes ikke folk burde lee på øyelokket av det, jeg konstaterte at ingen/få gjør det. Tror du leser meg med svære vrangbriller nå.

Det kan tenkes at jeg tolket det feil, men du skrev noe om at alle andre burde gjøre som pinsevennene og det er et utsagn jeg tolket i retning annet dåpssyn enn mitt.

Gammel 08-04-15, 16:07   #131
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Men poenget var uansett at det i dagens Norge er helt akseptert å si at man døper barna sine fordi det er en koselig tradisjon. Svært få leer på øyelokket av det.

Våre barn er de eneste på mannens side av familien som ikke er døpt. De andre har vært ganske åpne om at de døper fordi "det bare er det man gjør"/tradisjon/koselig med fest og gaver og lignende grunner jeg personlig mener er merkelige argumenter for å melde et barn inn i et trossamfunn. Det er ingen som har leet et øyelokk over disse grunnene mens vårt bevisste valg om ikke å døpe blir det stilt spørsmål ved og de har helt åpent sagt at de synes det er rart at vi har valgt slik.

Gammel 08-04-15, 16:35   #132
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Våre barn er de eneste på mannens side av familien som ikke er døpt. De andre har vært ganske åpne om at de døper fordi "det bare er det man gjør"/tradisjon/koselig med fest og gaver og lignende grunner jeg personlig mener er merkelige argumenter for å melde et barn inn i et trossamfunn. Det er ingen som har leet et øyelokk over disse grunnene mens vårt bevisste valg om ikke å døpe blir det stilt spørsmål ved og de har helt åpent sagt at de synes det er rart at vi har valgt slik.

Hehe, denne kan jeg signere. De i slekta som har en sterk tro har ikke kommet med noe negativt i forhold til at vi ikke døpte ungene. Men tradisjonsrytterne, derimot.. (Ei dame i slekta trodde at ungene våre ikke hadde "ordentlige navn", siden de ikke var døpt..)

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 17:12   #133
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at hvis jeg hadde vokst opp der mamma kommer fra så hadde jeg vært medlem av pinsemenigheten i dag. Jeg gikk på kristen folkehøgskole for å "finne ut av ting". Det gjorde jeg i grunn ikke. Men min egen konfirmasjon, at vi giftet oss i kirken, og at vi har døpt gutta er helt bevisste handlinger. Jeg er ikke personlig kristen, men noe annet hadde ikke vært aktuelt for meg heller. Om gutta velger å konfirmere seg i kirken eller gjør det borgelig er deres valg.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 17:16   #134
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg har snakka med tja....5-600 konfirmanter gjennom års løp. Mange kjem kanskje litt sånn tvilande til heile greia, men mange av dei har nokre fine opplevingar i løpet av konfirmasjonstida, og som eg pleide seie til foreldrene: det viktigaste er ikkje kva dei tenkjer før dei starter, men kva dei tenker når dei er ferdige med denne tida, i den tydinga at å gje dei opplæring og erfaringar, ikkje minst, men den kristne trua, er det ein ynskjer å oppnå fra kirkens side.
Og så set veldig mange ungdommar pris på det som er stilig, høytidelig, ritualer, og å bli bedt for, sett, og å få vere med eldre ungdommer. Det er og ein viktig del av konfirmasjonstida.

Gammel 08-04-15, 17:20   #135
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg har snakka med tja....5-600 konfirmanter gjennom års løp. Mange kjem kanskje litt sånn tvilande til heile greia, men mange av dei har nokre fine opplevingar i løpet av konfirmasjonstida, og som eg pleide seie til foreldrene: det viktigaste er ikkje kva dei tenkjer før dei starter, men kva dei tenker når dei er ferdige med denne tida, i den tydinga at å gje dei opplæring og erfaringar, ikkje minst, men den kristne trua, er det ein ynskjer å oppnå fra kirkens side.
Og så set veldig mange ungdommar pris på det som er stilig, høytidelig, ritualer, og å bli bedt for, sett, og å få vere med eldre ungdommer. Det er og ein viktig del av konfirmasjonstida.

Det er derfor jeg synes dette med å sette dåp som kriterium er en merksnodig greie som ikke henger sammen. Men jeg skal ikke være vrang, jeg skjønner på sett og vis hvor det kommer fra.

Gammel 08-04-15, 17:24   #136
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo ikkje eit tomrom mellom dåp og konfirmasjon. Kirka har ei dåpsopplæring som møter barna på fleire stadier, når dei er fire, seks, osv og fram til konfirmasjon. Konfen er siste del i kirkens dåpsopplæring.

Gammel 08-04-15, 17:31   #137
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Det er jo ikkje eit tomrom mellom dåp og konfirmasjon. Kirka har ei dåpsopplæring som møter barna på fleire stadier, når dei er fire, seks, osv og fram til konfirmasjon. Konfen er siste del i kirkens dåpsopplæring.

Det var ikke det jeg mente, jeg tenkte på de som ikke er døpt når de starter konfirmasjonsundervisninga. For dem er det ikke et like uforpliktende undervisningsløp. Jeg skjønner jo at man ser på det som dåpsopplæring uansett og at det i et sånt lys blir snålt å ha en konfirmasjonsfest for de som ikke er døpt, men jeg greier ikke å synes det er riktig når man har fjernet bekreftelse-biten helt. Det gjør jo at bordet fanger når man først har begynt.

Gammel 08-04-15, 22:10   #138
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det er veldig lite styr å bli voksendøpt før konfirmasjonen, altså. De fleste steder ordner presten det i en privat seremoni med foreldre og faddere tilstede en helt vanlig tirsdag kveld. Hvis man ønsker.

Jeg har flere i min familie som har døpt seg som ungdom rett før de ble konfirmert.

Gammel 08-04-15, 22:16   #139
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Det er ganske vanleg å ha dåp i gudstjeneste no. I dei åtte åra eg jobba i kirka, i ulike menigheter, var det alltid i tilknytning til ei gudsteneste.

Gammel 08-04-15, 22:30   #140
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Alle ungene er døpt, men storebror har meldt seg ut og skal stå borgelig nå i mai. Dette er et valg han har tenkt mye rundt. Både mannen og jeg kommer fra familier der vi feirer konfirmasjon. Kirkelig hos han, borgelig hos meg. Ungene står helt fritt til å velge selv.
Jeg gleder meg veldig til å samle slekt og venner for å feire det flotte ungdommen vår, så enkelt som det. Han gleder seg også veldig,men er mest redd for å grine alt for mye, han er mer lettrørt en mora si.
Jeg må også si at opplegget til HEF har vært helt topp så langt. Særlig en helg hvor de hadde "menneskebibliotek" hvor de møtte mange forskjellige folk som hadde en spesiell histore.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.