|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#561 |
|
maler
|
Sv: Bytter feminister etternavn?
Tvangsgifting?
|
|
|
#562 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg synes det er vesentlig viktigere å jobbe mot de holdningene som gjør at menn ikke vil bytte navn, enn å jobbe for at kvinner skal la være. Akkurat som jeg synes det er viktige å jobbe for at flere menn skal bli førskolelærere enn å jobbe for at kvinner ikke skal bli det.
|
|
|
#563 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lykke til med den enigheten.
Eller Candys:
Det virker som om du tror dette er helt tilfeldig? Jeg forstår heller ikke hva som er problematisk med å diskutere bytte av etternavn i et kjønnsrolleperspektiv. Hvis det betyr så lite og er så uvesentlig, så synes jeg det er rart at det vekker så mye følelser hos folk. Dette siste er ikke direkte rettet til deg, Milfrid, jeg husker ikke hvem som har gitt uttrykk for det i løpet av den lange tråden.
Hvorfor tror du det? |
|
|
|
|
|
#564 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#565 |
|
maler
|
Da må man holde tunga rett i munnen før man bor for lenge sammen med noen på litt for uformell basis, plutselig har de rett på halve huset.
|
|
|
#566 |
|
|
|
|
|
|
|
#567 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Nei, jeg har ikke lest alle innleggene i tråden. Full jobb, to barn.
|
|
|
#568 |
|
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg tok mannens etternavn da jeg giftet meg 1. gang. Bestemte meg for å bytte tilbake til mitt eget navn (nekter å kalle det pikenavn, det er et provoserende ord) før vi skilte oss. Poden har mitt navn som etternavn.
|
|
|
|
#569 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#570 |
|
Jeg kritiserer deg da ikke for å lure på det, jeg spør hvorfor, fordi jeg lurer på hvilken argumentasjon du baserer tanken på. Det synes jeg er interessant.
Du trenger ikke beklage for min del, men ja jeg vil jo si at du går glipp av fornuftige ting når du går glipp av hovedpoenger hos "motparten" i diskusjonen. Her er forresten også en tekst som har noen gode poenger i sakens anledning. |
|
|
|
|
|
#571 |
|
Shake it out!
|
Damn!
|
|
|
#572 |
|
Linken var bare et kjapt svar på ditt ønske om "statistikk" som viser at kvinner "lider under" å ta mannens etternavn, ikke på noen måte en fullstendig argumentasjon for hvorfor dette er problematisk. Jeg er igrunnen mer opptatt av hva det er et symptom på enn av direkte konsekvenser for den enkelte. |
|
|
|
|
|
#573 |
|
Eppur si muove.
|
|
|
#574 |
|
Shake it out!
|
Mens jeg tenker at det at vi definerer det som et symptom på noe er med på å skape et helt unødvendig problem all den tid jeg aldri kan tenke meg at de egenskapene vi tillegger dem som skifter etternavn er reelle. Og at vi har mer igjen for å jobbe mot fordommene våre en på å få kvinner til å ikke skifte navn.
|
|
|
#575 |
|
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#576 |
|
Eppur si muove.
|
|
|
#577 |
|
Søt og rar
|
Nei, det synes jeg, helt uavhengig av om du sier det høyt eller ikke. Du kan bestemme at du ikke synes det er smålig selv, men du kan ikke bestemme at jeg ikke skal synes det.
|
|
|
#578 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Eller skal mennesker med utenlandske navn skift navn, siden undersøkelser viser at de sliter med å få jobb. Eller er det fordommene til dem som ikke vil ansette folk med utenlandske navn vi bør angripe.
|
|
|
#579 |
|
Jeg definerer det ikke som et problem fordi jeg synes det er fint og greit å definere ting i øst og vest, men fordi jeg mener at det er det. Jeg oppfatter nok skjevheten mellom kjønnene som betraktelig større enn det du gjør. Hadde jeg oppfattet at det var reell likestilling ville jeg nok ikke syntes dette var problematisk. Når det gjelder fordommer må jeg understreke at det ikke bare er menns syn på kjønnsrollene som er problematisk, men i like stor grad kvinners. Altså kvinnerollen på samfunnsnivå. |
|
|
|
|
|
#580 |
|
Mother of Dragons
|
Nei det kan jeg ikke. Du må synes akkurat hva du vil om meg, akkurat som at jeg har meninger om deg. Det er greit nok. Men man trenger faktisk ikke si de høyt. Jeg sier ikke noe til de i familien som dette gjelder heller.
|