|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#401 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?
Mens noen diskuterer det jo ikke en gang. Vi har jo snakket om dette de siste dagene nå, for jeg følte plutselig at kanskje jeg burde ha snakket om det den gang da. Jeg var (er) mer sånn: Sist redigert av Dronningen : 09-03-15 kl 16:03. |
|
|
|
|
|
#402 |
|
Ad astra
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg definerer ikke meg selv som feminist, og jeg byttet ikke etternavn når jeg giftet meg.
|
|
|
#403 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Så da sier du at mannen din gladelig hadde tatt ditt navn om dere hadde bodd et annet sted?
Det kan se slik ut ja.
Hvorfor skulle han bruke ressurser på å diskutere når du allerede har sagt at du vil ta hans navn? |
|
|
|
|
|
#404 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Floksa mener kanskje at de bor på en gård der familien også har navnet fra?
|
|
|
#405 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg skiftet navn sånn at ungene skulle få kortest mulig navn.
|
|
|
#406 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#407 |
|
Borte
|
Du vant.
|
|
|
#408 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Mannen og jeg er skjønt enige om at vårt eget navn er det fineste.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#409 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Bytter feminister etternavn?I Italia, der svigerfar kommer fra, er det slett ikke vanlig at damene skifter navn, der beholder alle sine egne etternavn. Og min mor angret som en hund på at hun tok min fars navn da de giftet seg. Så det var slett ingen selvfølge at jeg skulle ta mannens navn da vi giftet oss. Men jeg gjorde det rett og slett fordi det passet best i vår situasjon. Hadde han hatt et norsk navn og jeg ikke kom fra en drittslekt og mislikte etternavnet mitt intenst, hadde han nok tatt mitt navn. Han er svært lite tradisjonell av seg, for å si det sånn. Hadde det ikke vært økonomiske issues med i bildet, hadde han foretrukket å være hjemmeværende med barna mens JEG jobbet (det hadde forsåvidt også jeg foretrukket).
|
|
|
#410 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Du skrev at folk lett som en plett lar mannen bestemme at de skal bytte navn. Det hørtes bare så veldig generaliserende ut. |
|
|
|
|
|
#411 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Eller gifter vi oss fortsatt oppover? Selv er jeg så likestilt med komisk likt etternavn som samboer.
|
|
|
|
#412 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg også, det er av typen Haugen-Hagen. Så vondt vil jeg ikke barna mine.
|
|
|
#413 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Har du ombestemt deg?
|
|
|
#414 |
|
Glamorøs
|
Min har jo fått en fin -dal-berg.
Nja, jeg tror ikke akkurat det er slik at de peneste navnene er høyere opp i klassesjiktet.
|
|
|
#415 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Etter gjengse definisjon er nok mannen i huset feminist og han byttet etternavn. |
|
|
|
|
|
#416 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Altså, selv om jeg har nektet å ta på meg feministrollen, så må det gå an å tenke litt utenfor seg selv også. Det er så klart ikke noe problem på individnivå at en familie bestemmer seg for å ta mannens navn. Det er bare det at det ikke er mulig at de grunnene alle enkeltindividene oppgir tilsammen kan gi det mønsteret det gir - hvis alle hadde valgt f.eks. bare det mest sjeldne navnet, så hadde det blitt 50/50 kvinnens og mannens. Derfor må det ligge andre grunner bak TIL SAMMEN for alle i Norge, som forskyver resultatet i retning i av mannens etternavn.
|
|
|
#417 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bytter feminister etternavn?Nettopp, Candy, og derfor blir jeg litt himlete over alle som mener at de har tatt valget om mannens etternavn helt uavhengig av noe som helst. |
|
|
|
|
|
#418 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo sant det. Og for min del tenker jeg at nettopp det at mannen min er en fyr som synes det er helt naturlig å ta sin kones navn er en av grunnen til at kona hans valgte å bli kona hans. |
|
|
|
|
|
#419 |
|
© All rights reserved
|
Jeg synes du er UTROLIG nedlatende mot de som velger noe annet enn deg! |
|
|
|
|
|
#420 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg hadde et -sen-navn som ingen klarte å skrive riktig, så jeg tok mannens enklere -sen-navn og det var en lettelse. Kan telle på ei hånd de gangene jeg har måttet bokstavere dette navnet. Men jeg var ung og sikkert et nek.
|