Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

50 Shades of Grey

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-15, 16:15   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 50 Shades of Grey

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg også

Lot meg rive med av bøkene, og skjemmes ikke av å si det heller. Gleder meg til å se filmen. Usikker på om jeg kommer til å se den alene eller med en venninne. Mannen er ikke interessert. Ikke pga sexen, men pga at han ikke er så begeistret for den type storry.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg tenker at hvis man ser på det som overgrep, så syns man verken det er gøy eller sexy eller noe annet med positivt fortegn.
Hvis man ser det som et spill mellom to personer, så blir det litt annerledes. Jeg vil tro at de fleste leser historien slik forfatteren mente den framstilt. En mann som sliter på grunn av opplevelser i barndommen, en spe, forsiktig, sjenert dame, som ender opp med å "redde" ham. Også er det masse sexskildringer (eller, man kan vel kanskje si at det er et par sexskildringer som gjentas veldig ofte. ). Det er jo stort sett alltid et sikkerstikk, da selger historien.

Det er veldig enklet, og klisjeaktig. Og det er vel det folk leser ut av det også? Det er jo en grunn til at så mange syns den er lettlest og underholdende?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Enig i det. Heldigvis er det ikke noe overgrep i bøkene, ikke etter det jeg kan huske. Har du lest dem? Jeg er overrasket over hvor mange som har veldig sterke meninger om disse bøkene uten å ha lest dem.
Kirsebær sa det bra.

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg er enig i at det ikke er god litteratur. Ble litt overrasket over hvor dårlig det var, faktisk. Men grei nok underholdning for en stund.

Jeg tror Dixie tenker på de som uttaler seg om boken med vurderinger som man ikke får til å henge sammen med at man har lest samme bok. At subjektive meninger er delte er ikke vanskelig å forstå. Det er mer når det går på handling og tolkning at jeg synes mange kommer med uriktige påstander og som viser at de mener noe sterkt om noe de ikke har lest.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg har lest alle bøkene og syns kronikken i Dagbladet er helt fjern. Voldtekt? Really?! Jeg må tydeligvis lese de på nytt, med andre briller.

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg har lest ei bok tror jeg. Synes det er en type lett og underholdende greie, men det var jo ikke sånn at jeg heiv meg over de resterende bøkene
Men jeg er litt enig med Avatar, med forbehold at jeg ikke har lest alle bøkene da, ift at jeg synes kronikken er litt fjern. Jeg tolket aldri boka dit hen at det var snakk om ufrivillighet, men mer uvitenhet. Eller at det var en verden hun ikke hadde innblikk i. Men men.

Uansett. Vet ikke om jeg skal se filmen, men jeg og kjæresten har prata om å dra og se den vi, uten at vi har banka noen dag enda. Men så har jo jeg lest alle Twillight bøkene, og sett filmene sammen med Karamell Jeg er veldig sånn altetende innenfor både bøker og film i grunn, og kan finne to helt ulike sjangere underholdende, men noen gir meg så klart mer enn andre. Dessuten. Er det så fjernt at det er folk, også kvinner, som liker litt røff sex? Verden har jo gått fremover på mange måter, også måten kvinner forholder seg til sex, og det kan da være kjærlighet og romatikk uten at det fremstilles som elegant og anstendig som i serier fra 1900-tallet, som feks Downtown Abbey.

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Joda, jeg vet det. Men det var måten det ble beskrevet på i artikkelen. For når jeg leste boka, så kan det godt hende han hadde makt i form av penger, selvtillit osv, men det er jo hun som i grunn sitter mest på makten, når det kommer til stykket. Ovenfor han, og hans problemer fra bardommen. Artikkelen ble veldig svart hvitt synes jeg, uten elementene som kommer frem i boka (bøkene).

Jeg synes bare at man leser det litt med vrangbrillene på, om man tolker serien som en mann som kun utnytter en kvinne, og får henne til å gjøre ting hun ikke vil. Ofte så trenger vi vel også å bli pushet litt over komfortsonen vår, og i settingen i boka er det uansett i trygge rammer, med en personer som er glade i hverandre.

Nå gikk jeg bare gjennom de to første sidene. Men jeg fant nå noen av de tingene jeg hadde reagert på. Som pøbelsara sier. Nei, jeg ser at det ikke er skrevet at dette er vakker romantikk, men det er mange som sier at her er det ikke noe overgrep, dette er enkel litteratur om et likeverdig forhold, for ikke å snakke om alle de som etter hvert anklager de som er uenige om å tolke uten å ha lest bøkene. Det var derfor jeg til slutt ville si at jeg har lest bøkene og jeg leser dem definitivt som bøker om en overgriper. Det hadde vært uproblematisk dersom det ble behandlet som bøker om en overgriper, men det mener jeg at det ikke gjør.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.