Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Terror og frykten for represalier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-15, 09:12   #201
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terror og frykten for represalier

Jeg er helt med på at vi er altfor lettkrenkelige i dette landet, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:16   #202
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gaia.. Det var en kommentar med tanke på at elg heller ikke ønsket at legning skulle være synlig. Neida, gifteringen uttrykker ikke legning, men er et symbol på at man er i et forhold så noe påtrengende kan det nok være det også.

Jeg er redd for et samfunn hvor folk blir redd for mangfold.
Det betyr ikke at jeg tenker at man i ethvert yrke kan kle seg som man vil. Uniformsreglement og kleskode er helt ok der hvor det har en hensikt. I det offentlige rom derimot må det være rom for mangfold, om det gjelder en rosepin på jakkeslaget, en frimurerring, et yin/yang-smykke, palestinaskjerf eller hijab.

Det er selvsagt et valg å iføre seg sånt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:26   #203
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

elg nevnte seksuell legning også, som noe hun ikke ville vite.

Og fortsatt så sier ikke gifteringen noe annet enn at du har en partner du har giftet deg med. Det sier ikke noe om kjønn eller om ekteskapet var religiøst inngått eller ikke. Sånn for å flisespikke.

Det eneste jeg har følt ubehagelig er symboler som signaliserer nazisme, rasisme og sexisme. Og det syns jeg er i en helt annen liga enn religiøse symboler, eller regnbueflagg, for den saks skyld. Ubehaget begynner ikke før man evt. bruker religionen sin til behandle meg anderledes, eller krevet annen behandling selv. Men det har jo egentlig ingenting verken med religionen eller symbolet å gjøre. Grunnen til at jeg mener at nazisme, rasisme og sexisme er i en egen klasse, er at det er ideologier basert på å mene at andre er mindre verdt, og på å være kjip mot andre.

Ja, men det betyr ikke at ikke andre kan syntes at andre symboler er ubehagelige. Poenget er at når man vurderer bruken av symboler og om disse skaper ubehag, så kan man ikke ta utgangspunkt bare i seg selv og sine egne følelser. Man må ta et skritt tilbake og vurdere symbol og handling uavhengig av hverandre. At noen mener at jeg burde stått ved kjøkkenbenken og tatt meg av barn må jeg tåle. Det jeg ikke trenger tåle er hvis de forsøker å tvinge meg til det, eller nekter å ansette meg, snakke med meg eller ta meg i hånden, fordi jeg er kvinne.

I tillegg syns jeg det er helt absurd å bruke begrepet "krenket" om dette. Det gjør at jeg vanskelig greier å ta noen av argumentene seriøst.

Igjen så handler det om kontekst og forståelse. Jeg har merket meg at begrepene "krenket" og "støtt" er brukt om hverandre i debatten den siste uken. Jeg oppfatter nok begrepet "krenket" på samme måte som deg, men jeg har også sett at "krenket" er blitt brukt som et mildere begrep enn "støtt" i flere debattinnlegg den siste tiden.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:35   #204
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

At noen mener at jeg burde stått ved kjøkkenbenken og tatt meg av barn må jeg tåle. Det jeg ikke trenger tåle er hvis de forsøker å tvinge meg til det, eller nekter å ansette meg, snakke med meg eller ta meg i hånden, fordi jeg er kvinne.

Nettopp. Det var jo akkurat det jeg skrev. Religiøse klær eller smykker er ikke en aktiv handling, som å nekte å ansette meg, nekte å snakke med meg eller nekte å sitte ved siden av meg på flyet. Akkurat som vedkommendes tanker om meg er en privatsak, så mener jeg at mitt eventuelle ubehag ved å se noen i kippa, i hijab, kors rundt halsen eller frp-pin, så er det min privatsak. Og jeg syns i såfall at jeg burde skjerpe meg, akkurat som noen som mener at jeg burde være på kjøkkenet og ikke på nabosetet på flyet bør skjerpe seg.

Ang. "krenket": Folk blir jo krenket av alt om dagen! Det verste må vel være det jeg nevnte tidligere i denne, eller en annen tråd: De som følte seg krenket av at ordføreren i bygda var statist som nazist i NRKs TV-serie. Vi bruker opp språket på den måten. Hva står igjen når man virkelig er krenket, når man bruker utrykket slik elg bruker her, eller som de i bygda med ordfører-statisten?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:47   #205
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vi kan innføre borgerdrakt. Grå skjorte, grå bukse, formløst, uten mønster eller noe annet som kan vise personlighet eller noe annet krenkende. Så er det supert om alle farger håret i samme farge, grått, helst, og holder det på en lengde på, tja, fire centimeter jevnt over.

Ja? Finfint.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:50   #206
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maolue?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:55   #207
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nord Korea kan hjelpe oss med de hårfrisyrene som er lov!

Gammel 15-01-15, 10:01   #208
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tally, de tatoveringene dine sender deg rett i husarrest, er jeg redd...

Gammel 15-01-15, 10:15   #209
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. "krenket": Folk blir jo krenket av alt om dagen! Det verste må vel være det jeg nevnte tidligere i denne, eller en annen tråd: De som følte seg krenket av at ordføreren i bygda var statist som nazist i NRKs TV-serie. Vi bruker opp språket på den måten.

Jepp. Litt det samme med mobbebegrepet også, tenker jeg. Vi må spare slike ord til vi virkelig trenger dem, ellers blir det litt som å rope "ulv, ulv" hele tiden, ingen tar det alvorlig når det virkelig gjelder.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 10:38   #210
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tally, de tatoveringene dine sender deg rett i husarrest, er jeg redd...

evt: Look who's talking!

Gammel 15-01-15, 10:39   #211
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

evt: Look who's talking!

Mine har ikke farger. :konform:

Gammel 15-01-15, 10:42   #212
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Gammel 15-01-15, 10:48   #213
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er religion en ganske privat ting, så selv om jeg blir hverken støtt eller krenket av å se folk vise frem religionen sin utenpå, så syns jeg det er litt påtrengende. Det er selvsagt mitt eget problem.

Sist redigert av Polyanna : 15-01-15 kl 11:02.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 10:59   #214
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. "krenket": Folk blir jo krenket av alt om dagen! Det verste må vel være det jeg nevnte tidligere i denne, eller en annen tråd: De som følte seg krenket av at ordføreren i bygda var statist som nazist i NRKs TV-serie. Vi bruker opp språket på den måten. Hva står igjen når man virkelig er krenket, når man bruker utrykket slik elg bruker her, eller som de i bygda med ordfører-statisten?

Jeg er ikke uenig i det, altså. At "krenket" har fått litt "mobbet"- og "influensa"-feeling over seg i det siste.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 11:18   #215
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Er det noen som har definisjoner på fornærmet, støtt og krenket?

Jeg lurer også på hvordan man vet hva andre mennesker føler? Fra mitt ståsted vil ikke en tegning kunne gjøre mer enn å fornærme meg, mens fra en muslims ståsted kan det være en krenkelse. Hvem er det som kan bestemme hvilken følelse som er riktig? Eller er det kanskje ikke noen riktig eller gal følelse da alt er så avhengig av den som føler?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 11:21   #216
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For meg er religion en ganske privat ting, så selv om jeg blir hverken støtt eller krenket av å se folk vise frem religionen sin utenpå, så syns jeg det er litt påtrengende. Det er selvsagt mitt eget problem.

Hvis jeg må forholde meg til mennesker i spesielle settinger synes jeg det er stas å vite masse om dem. Mens i andre settinger ønsker jeg bare å fokusere på "funksjonen" til personen. Minner meg om en lege jeg hadde - han hadde boxer med store røde hjerter på, vistes rett gjennom buksen. Jeg husket ingenting han sa. Ingenting. Det var selvfølgelig mitt problem, men jeg synes offentlige tjenstemenn kan være litt "nøytrale". Liker godt uniformering for å markere spesielle stillinger. Utrolig lett å ta kontakt med politifolk i uniform feks.

Men dette er jo min personlige mening, på samme måten som jeg ikke liker satire.

Gammel 15-01-15, 11:22   #217
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig god og illustrerende historie, Him!

Gammel 15-01-15, 11:38   #218
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Er det noen som har definisjoner på fornærmet, støtt og krenket?

Jeg lurer også på hvordan man vet hva andre mennesker føler? Fra mitt ståsted vil ikke en tegning kunne gjøre mer enn å fornærme meg, mens fra en muslims ståsted kan det være en krenkelse. Hvem er det som kan bestemme hvilken følelse som er riktig? Eller er det kanskje ikke noen riktig eller gal følelse da alt er så avhengig av den som føler?

Ingen enkeltperson kan dømme hva som er en rett eller gal følelse, men opplevelsen av krenkelse har med den kulturelle sammenhengen man er i å gjøre.
Kontekst betyr mye.

Er man for eksempel homofil og en annen homofil lager en karikatur som humorerer over legningen vil det neppe virke krenkende. Om karikaturen derimot blir laget i en ondsinnet setting eller i hensikt å krenke vil den potensielt fungere krenkende. Det er ikke nødvendigvis tegningen i seg selv eller klesplagget i seg selv, men sammenhengen.

Jeg tenker at den beste responsen mot ekstremisme er å ikke gå hen og bli som dem.

Og som sagt tenker jeg at det er helt ok med kleskode på jobb, men at kleskodene man setter bør være gjennomtenkte.

Gammel 15-01-15, 11:41   #219
Guava

Guava sin avatar

Standard

Og angående "muslimsk" påkledning så får det kun symboleffekt når det tas ut av egen kultur. Klærne i seg selv er ikke muslimske. Går man på gaten i Egypt kan man ikke ut i fra klesdrakt fortelle hvilken religion folk har ut i fra klesdrakt.

Gammel 15-01-15, 13:04   #220
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sterk tekst av Stærk:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...--7860968.html

Jeg synes det er altfor lite fokus på at dette handler om en felles fiende om det skjer i Europa eller Pakistan eller Nigeria. Det er ikke clash of civilizations som media liker å kjøre på av retorikk type - muslimer mot "oss".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.