|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierJeg er helt med på at vi er altfor lettkrenkelige i dette landet, altså. |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Terror og frykten for represalierGaia.. Det var en kommentar med tanke på at elg heller ikke ønsket at legning skulle være synlig. Neida, gifteringen uttrykker ikke legning, men er et symbol på at man er i et forhold så noe påtrengende kan det nok være det også. |
|
|
|
|
|
#203 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalier
Og fortsatt så sier ikke gifteringen noe annet enn at du har en partner du har giftet deg med. Det sier ikke noe om kjønn eller om ekteskapet var religiøst inngått eller ikke. Sånn for å flisespikke.
Ja, men det betyr ikke at ikke andre kan syntes at andre symboler er ubehagelige. Poenget er at når man vurderer bruken av symboler og om disse skaper ubehag, så kan man ikke ta utgangspunkt bare i seg selv og sine egne følelser. Man må ta et skritt tilbake og vurdere symbol og handling uavhengig av hverandre. At noen mener at jeg burde stått ved kjøkkenbenken og tatt meg av barn må jeg tåle. Det jeg ikke trenger tåle er hvis de forsøker å tvinge meg til det, eller nekter å ansette meg, snakke med meg eller ta meg i hånden, fordi jeg er kvinne.
Igjen så handler det om kontekst og forståelse. Jeg har merket meg at begrepene "krenket" og "støtt" er brukt om hverandre i debatten den siste uken. Jeg oppfatter nok begrepet "krenket" på samme måte som deg, men jeg har også sett at "krenket" er blitt brukt som et mildere begrep enn "støtt" i flere debattinnlegg den siste tiden. |
|
|
|
|
|
#204 |
|
Glamorøs
|
Nettopp. Det var jo akkurat det jeg skrev. Religiøse klær eller smykker er ikke en aktiv handling, som å nekte å ansette meg, nekte å snakke med meg eller nekte å sitte ved siden av meg på flyet. Akkurat som vedkommendes tanker om meg er en privatsak, så mener jeg at mitt eventuelle ubehag ved å se noen i kippa, i hijab, kors rundt halsen eller frp-pin, så er det min privatsak. Og jeg syns i såfall at jeg burde skjerpe meg, akkurat som noen som mener at jeg burde være på kjøkkenet og ikke på nabosetet på flyet bør skjerpe seg.
|
|
|
#205 |
|
|
Sv: Terror og frykten for represalierJeg synes vi kan innføre borgerdrakt. Grå skjorte, grå bukse, formløst, uten mønster eller noe annet som kan vise personlighet eller noe annet krenkende. Så er det supert om alle farger håret i samme farge, grått, helst, og holder det på en lengde på, tja, fire centimeter jevnt over. |
|
|
|
|
|
#206 |
|
kamerat
|
Sv: Terror og frykten for represalierMaolue?
|
|
|
#209 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp. Litt det samme med mobbebegrepet også, tenker jeg. Vi må spare slike ord til vi virkelig trenger dem, ellers blir det litt som å rope "ulv, ulv" hele tiden, ingen tar det alvorlig når det virkelig gjelder. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierFor meg er religion en ganske privat ting, så selv om jeg blir hverken støtt eller krenket av å se folk vise frem religionen sin utenpå, så syns jeg det er litt påtrengende. Det er selvsagt mitt eget problem.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 15-01-15 kl 11:02. |
|
|
|
|
|
#214 |
|
villende
|
Jeg er ikke uenig i det, altså. At "krenket" har fått litt "mobbet"- og "influensa"-feeling over seg i det siste. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierEr det noen som har definisjoner på fornærmet, støtt og krenket? |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Leser
|
Hvis jeg må forholde meg til mennesker i spesielle settinger synes jeg det er stas å vite masse om dem. Mens i andre settinger ønsker jeg bare å fokusere på "funksjonen" til personen. Minner meg om en lege jeg hadde - han hadde boxer med store røde hjerter på, vistes rett gjennom buksen. Jeg husket ingenting han sa. Ingenting.
|
|
|
#218 |
|
|
Ingen enkeltperson kan dømme hva som er en rett eller gal følelse, men opplevelsen av krenkelse har med den kulturelle sammenhengen man er i å gjøre. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
|
Sv: Terror og frykten for represalierOg angående "muslimsk" påkledning så får det kun symboleffekt når det tas ut av egen kultur. Klærne i seg selv er ikke muslimske. Går man på gaten i Egypt kan man ikke ut i fra klesdrakt fortelle hvilken religion folk har ut i fra klesdrakt. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Terror og frykten for represalierSterk tekst av Stærk:
|