Sv: Terror og frykten for represalier
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
At noen mener at jeg burde stått ved kjøkkenbenken og tatt meg av barn må jeg tåle. Det jeg ikke trenger tåle er hvis de forsøker å tvinge meg til det, eller nekter å ansette meg, snakke med meg eller ta meg i hånden, fordi jeg er kvinne.
Nettopp. Det var jo akkurat det jeg skrev. Religiøse klær eller smykker er ikke en aktiv handling, som å nekte å ansette meg, nekte å snakke med meg eller nekte å sitte ved siden av meg på flyet. Akkurat som vedkommendes tanker om meg er en privatsak, så mener jeg at mitt eventuelle ubehag ved å se noen i kippa, i hijab, kors rundt halsen eller frp-pin, så er det min privatsak. Og jeg syns i såfall at jeg burde skjerpe meg, akkurat som noen som mener at jeg burde være på kjøkkenet og ikke på nabosetet på flyet bør skjerpe seg.
Ang. "krenket": Folk blir jo krenket av alt om dagen! Det verste må vel være det jeg nevnte tidligere i denne, eller en annen tråd: De som følte seg krenket av at ordføreren i bygda var statist som nazist i NRKs TV-serie. Vi bruker opp språket på den måten. Hva står igjen når man virkelig er krenket, når man bruker utrykket slik elg bruker her, eller som de i bygda med ordfører-statisten?