|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Uten at jeg reagerte spesielt negativt på videoen selv, så synes jeg ikke det er vanskelig å forstå at noen gjør det. Jeg vet dog ikke hva jeg hadde ment om jeg ikke hadde visst om pedofilikritikken på forhånd. Det jeg reagerte på* var buret, enkelte bevegelser, kampen dem imellom og en sminket unge. Og dette satt sammen med at det var ei jente og en voksen mann, selvsagt. Det kan sikkert være relevant for tolkningen min at jeg har jobbet med overgrepsproblematikk, og dermed kanskje lettere tenker og assosierer i de baner.
Jeg tror neppe jeg hadde tenkt det samme om det var en gutt og en voksen dame, men det er jo bare fordi jeg er påvirket av feilaktige fremstillinger av kjønn og overgrep (og kanskje at jeg har jobbet med kun mannlige overgripere). Jeg tror jeg hadde tenkt det samme som nå om det hadde vært en voksen mann og en gutt. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Leser
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?
For min del måtte det ha vært mer seksualisert.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 09-01-15 kl 22:10. Årsak: la til: "gikk inn og prøvde å befri ham" |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Om jeg skulle oppfattet det i en pedofil sammenheng måtte bevegelsesmønstret vært helt anderledes, og maktbalansen og uttrykket måtte vært anderledes. Klærne og buret slik det er fremstilt her gir meg ingen slike assosiasjoner. Slike assosiasjoner kunne like gjerne kommet uten bur og med parkas, for den saks skyld. Den er rett og slett avhengig av et annet uttrykk.
Sist redigert av Tallulah : 09-01-15 kl 21:31. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Ganske interessant (om ikke overraskende) at vi har så ulike tolkninger, egentlig. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Ulik tolking av kunst og kulturuttrykk er jo tross alt det som gjør det så fantastisk.
|
|
|
#108 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Jeg ser den også i konteksten samtidsdans og er absolutt ikke imot den som kunstnerisk uttrykk.
|
|
|
#109 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Jeg har lest noen kommentarer på videoen som forteller at Sias far har slitt med psykiske problemer, og det tolkes at videoen illustrerer denne historien.
|
|
|
#110 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Jeg syns også videoen var helt fantastisk vakker. Den er nydelig laget og danserne er jo helt utrolige, i mangel på bedre ord. Jeg forstår at noen kan oppfatte de sekvensene der han prøver veldig å nærme seg henne og hun veldig tydelig ikke vil, kan trigge ubehagelige assosiasjoner. Buret også, selvsagt. Uten at det betyr at jeg mener at de skulle droppet det av den grunn. (Det skulle tatt seg ut.
|
|
|
#111 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?De av oss som elsker Six Feet Under glemmer vel aldri de siste 6 minuttene i den aller siste episoden. Sangen er jo Sia. (Kilde: youtube.com) Sjekk også den unge fantastike jenta danse her: (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#112 |
|
By the Sea
|
Det synes jeg rimer veldig med hvordan jeg opplevde videoen - en sammensatt og komplisert relasjon mellom datter og far.
|
|
|
#113 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Eller voksen og barn. Jeg kunne kjenne igjen mye i hjelpeløsheten i å prøve å nærme seg et elsket, rasende barn, i hvert fall.
|
|
|
#114 |
|
Tøff
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Jeg synes videoen er fantastisk sterk. Den rører meg på en måte jeg ikke kan forklare. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Fortynnet
|
Nei, det kan det ikke la seg gjøre å enes om. Mener du det er demoniserende at mediene dekker rettssaker som omhandler overgrep? Mener du at det egentlig er like mange kvinner som er overgripere, bare at avisene velger å ikke skrive om det? Tror du virkelig at folk mistenker alle menn for å være pedofile, ut fra at avisene skriver om (noen av) de få som faktisk er det? Jeg føler ingen som helst misfarging av normale relasjoner mellom menn og barn, og skal ha meg frabedt påstanden om at det å reagere på denne filmen skyldes noe sånt. (Pedofile er forresten ikke så veldig demonisert så lenge overgrep mot barn gir så ekstremt lave straffer som det gjør, det sier jo mye om hvordan samfunnet ser på det. SÅ farlig er det ikke, liksom). Sist redigert av Filifjonka : 10-01-15 kl 11:29. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
guru advisor
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Jeg synes videoen var fantastisk. Annerledes, sterk, rørende, og den gav ikke meg seksuelle eller pedofile assosiasjoner. Samtidig skjønner jeg selvfølgelig at den kan virke slik på andre. Slik er det vel med kunst, den kan provosere og berøre alt ettersom. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Jeg er glad i dans, jeg ser mye dans, og jeg elsket denne videoen. Fantastiske dansere og koreografi. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
By the Sea
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Jeg er ikke overrasket over at andre oppfatter et kunstuttrykk på en helt annen måte en meg. Det er selve kunstens essens. Sånn sett, er det uproblematisk om noen leser overgrep inn i et kunstutrykk som var ment å skildre noe annet eller at noen ikke leser noe seksualisert inn i et kunstuttrykk som var ment å uttrykke noe seksualisert. Det er ingen skade skjedd uansett, rent bortsett fra personlig ubehag - og kunst kan velges bort.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 10-01-15 kl 12:04. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Fortynnet
|
Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?Drømmedama: Det der syns jeg er litt nedlatende. Det blir litt sånn "dere skjønner det bare ikke, det er derfor dere ser noe pedogreier i dette, dere ser feil". |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
![]() |
|
|