Sv: Terror og frykten for represalier
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Ja, jeg mener det samme selv. Men i motsetning til deg så synes jeg det kan være vanskelig å diskutere begge deler samtidig. Snakket akkurat med 13 åringen min om det og sammenlignet med homofili. Selv om jeg er 100% hetrofil, så kan selvfølgelig andre "få lov" (nå var jeg raus, altså! ) til å være homofile. Jeg synes dog argumenter som:
"Det er klart andre skal få være homofile, men jeg er 100% hetrofil!" blir en sammensausing av prisippielle meninger og personlige valg, som gjør budskape ullent, selv om alt er sant.
Jeg er ikke enig. Nettopp fordi dette handler om ytringsfrihet syns jeg det er ekstremt viktig at man ytrer det man mener. Og jeg tror faktisk det er vel så viktig at man sier: jeg er ikke enig i at du ytrer det du ytrer, i den formen du ytrer det, men hvis du likevel velger å ytre deg så forsvarer jeg din rett til å ytre deg fullt og helt.
Når jeg sier det jeg mener, selv om jeg ser at det provoserer noen av dere, så er det konsekvensen av ytringsfrihet og det at jeg tror på å møte åpenhet med åpenhet, og at også kritikerene må tåle å kritiseres.
|