Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-15, 16:10   #41
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

HVa er det du reagerer på, Niobe?

Jeg oppfatter mye av dansen som bare rar. Jeg får assosiasjoner til atferd hos dyr som har vært lenge i bur. Mulig det er nettopp meningen, men det ser rart ut.

Gammel 09-01-15, 16:10   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vi må vel huske på at vi ikke helt har samme "mindset" her oppe på berget som de har de fleste andre land i verden hva angår barn og kjønnsroller.

Det er når oppegående normale folk (at least on paper) gisper i sjokk over hvor uansvarlig jeg var som sendte datteren min i barnehage med mannlig ansatte man får slike "realitychecks" innimellom. (Ofte etterfulgt av spørsmål om de mannlige ansatte fikk lov til å bytte bleier på barna).

Dette er sant. Og ikke skjedd meg bare en gang.

Det er en fantastisk fin egenskap å ikke automatisk se det seksuelle i samspill mellom voksene og barn, kunst eller ikke.

Dette har jeg opplevd også. Det var en gruppe amerikanere som synes det var helt rart at jeg var positiv til at 50% av de ansatte på podens avdeling er menn, for det betydde jo antagelig at de (mennene) noen ganger var alene med barna.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 16:13   #43
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns videoen er skikkelig ubehagelig, det er noe med buret og de skitne nakendraktene som gir meg en dårlig følelse. Jeg syns overhodet ikke det er rart eller tyder på noen spesielt seksualisert tankegang om noen får pedofili-assosiasjoner av denne. Det betyr ikke at jeg tror det er hensikten med filmen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 16:14   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg oppfatter mye av dansen som bare rar. Jeg får assosiasjoner til atferd hos dyr som har vært lenge i bur. Mulig det er nettopp meningen, men det ser rart ut.

Enig - og også i innlegget til Fjonka.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 16:21   #45
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns videoen er skikkelig ubehagelig, det er noe med buret og de skitne nakendraktene som gir meg en dårlig følelse. Jeg syns overhodet ikke det er rart eller tyder på noen spesielt seksualisert tankegang om noen får pedofili-assosiasjoner av denne. Det betyr ikke at jeg tror det er hensikten med filmen.

Nei, jeg er enig, spesielt med den parykken (som jo skal likne på Sia) og med sminke i fjeset. Uten at jeg tror det er hensikten eller at jeg mener videoen burde sensureres. Men jeg registrerer at Inagh skriver man må ha stygg fantasi og andre mener at samfunnet er skikkelig sykt for at man skal tenke i de baner. Så da så.

Gammel 09-01-15, 16:24   #46
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, jeg er enig, spesielt med den parykken (som jo skal likne på Sia) og med sminke i fjeset. Uten at jeg tror det er hensikten eller at jeg mener videoen burde sensureres. Men jeg registrerer at Inagh skriver man må ha stygg fantasi og andre mener at samfunnet er skikkelig sykt for at man skal tenke i de baner. Så da så.

Ja, og akkurat Inaghs utsagn er faktisk veldig sårende, for jeg vet at denne videoen hadde plaget meg på en annen måte før. Uten at jeg hadde stygg fantasi eller var syk. Jeg var traumatisert.

Gammel 09-01-15, 16:25   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oy, jeg mente ikke såre noen, altså - beklager, jeg trekker akkurat det utsagnet om stygg fantasi!

Men jeg mener fremdeles at det et et trist og skremmende trekk ved samfunnet at menn skal uglesees og mistenkeliggjøres fordi de velger å jobbe med små barn.

Gammel 09-01-15, 16:27   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, det er jeg enig i. Og det vil jeg vil tro er meningen. Men jeg greier ikke for mitt bare liv å lese noe seksualisert inn i det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 16:29   #49
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, det er jeg enig i. Og det vil jeg vil tro er meningen. Men jeg greier ikke for mitt bare liv å lese noe seksualisert inn i det.

Jeg synes heller ikke videoen er spesielt seksualisert, særlig ikke sammenlignet med hva popverdenen ellers begår. Det jeg tror hadde gjort meg mest uvel før er elementet av "maktkamp" mellom dem.

Gammel 09-01-15, 16:37   #50
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig det er litt rart å overhodet ikke kunne se at noe kan oppfattes som seksualisert her. En voksen mann og en liten jente i drakter som gjør at de skal fremstå som nakne og skitne, innestengt i et bur? Og jenta har parykk og voksen sminke? Jeg kan lett assosiere det både med Natascha Kampusch, synlige og usynlige bur som overgripere bygger rundt ofrene sine og litt av hvert. Selv om jeg antar at det ikke er hensikten.

At det skulle bety at jeg har stygg fantasi og at det er noe galt med meg er en påstand jeg ikke gidder å forholde meg til engang.

Gammel 09-01-15, 16:46   #51
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jo, jeg er enig i at flere elementer i videoen er egnet til å gi slike assosiasjoner. Men selve dansen er hovedsaklig såpass rar at om du hadde tatt begge to ut av kulissene og plassert dem på en strand, så hadde de sett ut som far og datter i ukledelig badetøy og med en plagsom insektsverm rundt seg.

Gammel 09-01-15, 16:47   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfatter ikke draktene som at de skal fremstå som nakne. Heller umenneskelige eller helt aseksuelle. Jeg så heller ikke at jenta var sminket. Jeg mener ikke at assosiasjonene andre gjør er feil, men på samme måte som det er uforståelig for andre at jeg ikke ser noe seksuelt er det uforståelig for meg at andre gjør det.

Gammel 09-01-15, 16:49   #53
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser en form for "tillitskamp" i denne dansen - jeg veit ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg får assosiasjoner til å være redd og ikke stole helt på vedkommende, gå i angrep, for det er det beste forsvar, for så underveis gradvis nærme seg og våge stole på, når man skjønner personen er ufarlig og at man er fri til å forlate relasjonen om man vil...

Jeg syns det framstår som en veldig sår greie.

Gammel 09-01-15, 16:50   #54
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er veldig mye annet enn hudfarget drakt de kunne brukt hvis hensikten var å fremstå umenneskelige eller ikke nakne. Nakne mennesker har nettopp den fargen, og fravær av klær utenpå.

Gammel 09-01-15, 16:53   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er veldig mye annet enn hudfarget drakt de kunne brukt hvis hensikten var å fremstå umenneskelige eller ikke nakne. Nakne mennesker har nettopp den fargen, og fravær av klær utenpå.

Joda. Men syns du man skal unngå det, bare fordi noen kan få assosiasjonen?

Gammel 09-01-15, 16:55   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg synes det er viktig at man kan bruke nakenhet som virkemiddel uten at det skal være seksualisert av den grunn. Denne typen drakter brukes i nesten all samtidsdans jeg har sett, og det gir fokus på bevegelsene, ikke kostymene.

Edit: Jeg mener ikke nakenhet som virkemiddel, egentlig. Jeg mener at det må være mulig at man ser en naken kropp uten at det fokuseres på sex.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 16:57   #57
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Joda. Men syns du man skal unngå det, bare fordi noen kan få assosiasjonen?

Det er jeg ikke sikker på. Jeg tror ihvertfall ikke den kunstneriske kvaliteten hadde trengt å bli dårligere, om de hadde brukt en annen type drakter som ikke ga den typen assosiasjoner. Jeg syns det er underlig om alle involverte i prosessen har vært helt fremmede for at endel mennesker faktisk ville få de assosiasjonene.

Gammel 09-01-15, 16:59   #58
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men jeg synes det er viktig at man kan bruke nakenhet som virkemiddel uten at det skal være seksualisert av den grunn. Denne typen drakter brukes i nesten all samtidsdans jeg har sett, og det gir fokus på bevegelsene, ikke kostymene.

Ja, men da mener du jo i motsetning til Tallulah at de faktisk fremstår som nakne. Naken mann og naken liten jente i et bur - vel, for meg er det bare dømt til å gi ekle assosiasjoner.

Gammel 09-01-15, 17:01   #59
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men da mener du jo i motsetning til Tallulah at de faktisk fremstår som nakne. Naken mann og naken liten jente i et bur - vel, for meg er det bare dømt til å gi ekle assosiasjoner.

Tja, jeg mener at de er kropper/vesener/mennesker. Og det at de ikke har kostymer gjør at det, som jeg skriver, blir mer fokus på hva de uttrykker og bevegelsene, enn hva de har på seg. Burde bli, i hvert fall.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 17:01   #60
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg synes helt klart videoen beveger seg i grenseland, og det er nok meningen også. De var jo forberedt på pedofili-reaksjoner. Hvorvidt draktene er nødvendige, hvorvidt det er nødvendig at hun er mye yngre enn ham, det er jo vanskelig å si noe om når man ikke helt vet hva videoen er ment å fremstille.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.