|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierI min bok er det mye mer relevant å sammenligne kritikken som rettes mot kirken fordi de ikke vil vie homofile (stor, massiv, aggressiv) med den lavmælte og ikke spesielt omfattende kritikken mot de som enten tar til orde for dødsstraff eller i hvert fall ikke vil si at dødsstraff er galt, enn å sammenligne det med de kristne i Uganda eller i Norge på 50-tallet.
|
|
|
#102 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierNår det diskuteres så er det alltid med en veldig forsiktig "dette gjelder bare noen få", "sånn var det jo i Norge før i tiden også"-tilnærming som jeg syns er frastøtende.
|
|
|
#103 |
|
This is normal!
|
Sv: Terror og frykten for represalier
Det er du som påstår at den er lavmælt og lite omfattende. Det er ikke jeg enig i.
|
|
|
|
#104 |
|
|
Da tror jeg vi leser forskjellige aviser og beveger oss i svært forskjellige kretser, for i min verden er ikke kritikken mot hverken dødsstraff eller homohets spesielt lavmælt. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierDen er lavmælt blant folk som burde vært høymeldt, eller som ville vært det om det var snakk om en annen gruppe, og så er den høymeldt blant gærningene.
|
|
|
#106 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierJeg har tenkt mye på dette de siste dagene, hva det er med hele situasjonen som jeg opplever som så utrolig vanskelig, og her fikk jeg enda mer å tenke på. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
|
Jeg vet ikke hvor mye du er på Grønland, Polyanna, men jeg er der ganske ofte, og ser stadig vekk plakater med slagord, postere om arrangement, regnbueflagg, og ikke minst homofile som går hånd i hånd. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
This is normal!
|
Sv: Terror og frykten for represalierVeldig interessant, Gaia.
Denne kjente jeg meg igjen i. Fordi noen terrorister som på ingen måte er gode muslimer har gjort en så ekstrem handling, skal vi teppebombe norske muslimer med karikaturtegninger?
|
|
|
|
#109 |
|
Glamorøs
|
Mitt frikirkeargument var da vitterlig ikke for å unnskylde noe som helst, men jeg syns altså ikke at det er spesielt rart at vår statskirke, som virkelig har politisk makt i Norge, og som representerer en religion som har sitt eget politiske parti og som har enormt mange flere medlemmer får mer oppmerksomhet enn mindre menigheter. Om perspektiv gjør deg forbannet, ja, da er det kanskje på tide med en luftetur.
|
|
|
#110 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierJeg kan bare gjenta at jeg synes man må totalt skille mellom den kontinuerlige kritikken og stigmatiseringen av muslimer og Islam i vestlige medier og det store overordnede faktum og utgangspunkt at vi faktisk har tilpasset oss en virkelighet der ytringsfriheten på den andre siden er så begrenset at verden ikke lenger kan publisere fantastiske litterære verker som The Satanic Verses.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 09-01-15 kl 15:30. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Glamorøs
|
Sv: Terror og frykten for represalierDet jeg tenker (ha!) er at kritikken også må bli flinkere til å skille mellom religion og misbruk av religion. Ref Westboro Baptist Church. Alle er jo enige om at de er skvett gale og det de holder på med ikke er i nærheten av religion. Det er bare ondskap, hat og sensasjonslyst. På samme måte er terror og trusler for å tvinge frem sensur. Det er maktkåthet, ondskap og kontrollbehov.
|
|
|
#112 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierNetopp, der sier du det Tally. Det mangler nyanser i kritikken. Alle muslimer skjæres over en kam, og vi ender opp med å frykte en masse, der det sannsynligvis bare er en mindre gruppe som utgjør en reell trussel. Det jeg tror vi trenger er mere kunnskaper om hva det er som skiller religionen Islam, fra en del av de kulturelle verdiene som gjemmer seg under dekket av å være Islam. Da får man nyansert debatten og får kanskje også en bedre forståelse av hvem og hva man bør og skal være engstelige for. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Leser
|
Enig.
Jeg mener at det er utrolig lite "konstruktiv og saklig" (kanskje ikke helt korrekt ordbruk) av Islam. Det er til gjengjeld nok av hetsing ... Og det er jo gjerne det som skjer når den konstruktive kritikken stilner. Konstruktiv kritikk fungerer både som en ventil, som problemløser, som pådriver og konfliktdempende.
|
|
|
#114 |
|
Skrekkøgle
|
Når noen roper etter meg på Torgalmenningen om at jeg må fjerne hijaben fordi jeg nå bor i ett fritt land, og fordi hijab ikke passer inn her, ei heller burde brukes her i landet, fordi det er kvinneundertrykkende og bla bla, er det i alle fall ikke etnisk kritikk...
|
|
|
#115 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierSatire må og skal være lov. Man trenger ikke like satiren av den grunn. Trond Viggo har noen fine pave-sketsjer, noen synes de er plumpe, andre dumme eller morsomme.
|
|
|
#116 |
|
Glamorøs
|
Å rope det etter deg på gata er selvfølgelig hets. Men å skrive en saklig begrunnet kronikk om det samme er ikke det.
|
|
|
#117 |
|
This is normal!
|
Nettopp. Og kronikker som problematiserer hijab finner man flere av. Enda et eksempel på at islam diskuteres og kritiseres.
|
|
|
|
#118 |
|
Mother of Dragons
|
Hijab har ikke noe med islam å gjøre sånn egentlig, du kan ikke bruke det som bevis på at det foreligger trygg trykkefrihet på grunn av det så lenge man vet at feks Sataniske vers ikke hadde blitt publisert i dag.
|
|
|
#119 |
|
This is normal!
|
Nå må du begynne å lese hva jeg faktisk skriver, for ellers er det helt umulig å diskutere. Du har gjentatt flere ganger at islam ikke blir kritisert i media. Jeg kommer med eksempler på det motsatte. Det skjer i Norge jevnlig. Og det har vært fakkeltog pga. det som har skjedd mot homofile på Grønland. Man får kjøpt Sataniske vers i bokhandelen.
|
|
|
|
#120 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierMen, for pokker, hva er det som skjer nå?!Usj, jeg syns dette er så himla kjipt og jeg FATTER ikke hva det er som gjør Norge til et terrormål. Hva er det som gjør at vi skiller oss ut som spesielt spennende som terrormål? |
|
|
|
![]() |
|
|