Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva har du bakt i dag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-14, 22:10   #161
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har du bakt i dag?

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg har bakt potetlefser i dag.

Å nam! Det er godt det! Nå fikk jeg skikkelig lyst på potetlefse med smør og sirup på.

Har prøvd å lage slike selv en gang, og det er lenge siden jeg har bannet så mye. Har jeg nevnt at jeg hater med pasjon å kjevle? Og spesielt når det er klissete deig som setter seg fast over alt. Skjønte til slutt at man må bruke mye mel på benken, men slet likevel så mye at mannen min måtte ta over til slutt.

Ellers har jeg ikke bakt noe i dag, men til jul i år har jeg bakt/laget:
Serinakaker, sandnøtter, troika, oreokuler og sarah bernhard (hele 90 stk ). Moren min har laget marsipan og peppermyntekonfekt. Og vi skal få pepperkaker, julekake, berlinerkranser og noen mandel/sitronkjeks av min svigerinne... Kjenner jeg er litt redd for at vi skal få for lite søtsaker til jul ja.

Gammel 17-12-14, 22:20   #162
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg trenger Troikaoppskrift.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 17-12-14, 22:25   #163
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Har limt sammen pepperkakehus og pyntet sammen med minsten.

Gammel 17-12-14, 22:33   #164
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tror jeg trenger Troikaoppskrift.

Selvsagt trenger du det!

Du trenger:
500 g marsipan (kjøpt eller selvlaget)
300 g Odense bløt nugat
1 pakke bringebærgelé
ca 300 g kokesjokolade eller overtrekkssjokolade

En form på ca 20 x 30 cm (jeg brukte en på 25 x 25).

Slik gjør du:
Kle formen med bakepapir. Kjevle ut marsipanen og legg i bunnen av formen. Smelt nugaten og hell over marsipanen. Sett i kjøleskapet for å stivne. Lag gele med halv mengde vann, og avkjøl (i kjøleskap) til den er helt kald og litt tyktflytende, men ikke stiv. Hell geleen over nugaten og sett kjølig til geleen er helt stivnet. Løft troikaen ut av formen, skjær i passende biter. Smelt sjokoladen og ha sjokoladetrekk på alle bitene. Oppbevares kjølig i tett boks, helst med matpapir mellom lagene.

Jeg er egentlig ikke så veldig glad i marsipan, og jeg er heller ikke veldig glad i kjevle, så jeg kjøpte rett og slett et sånt ferdig marsipanlokk fra Odense marsipan. Så kuttet jeg til en firkant som passet akkurat i formen min, og fikk et fint, tynt lag marsipan. Perfekt for min smak.

Gammel 17-12-14, 22:41   #165
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg kjører skippertaksvarianten og har idag bakt pepperkaker, kakemenn, havreflarn, cookies, sandnøtter, kolakaker, risboller og kransekakepinner

Det var da ikke måte på! Hvordan i all verden har du rukket det?

Gammel 18-12-14, 06:16   #166
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk, Njulaif!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 18-12-14, 11:16   #167
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag blir det smultringer og hjemmelaget sjokoladekonfekt med "melkekrem" (ala Freia sine påskeegg).

Gammel 18-12-14, 12:04   #168
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Pepperkaker i ettermiddag.

Gammel 18-12-14, 13:54   #169
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Kokosmakroner og havrebrød.

Gammel 18-12-14, 17:57   #170
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sarah Bernhardt:

Gammel 18-12-14, 21:48   #171
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Glutenfrie havrekjeks og glutenfrie peppernøtter.

Gammel 18-12-14, 21:55   #172
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Pepperkaker.
Og så har jeg lagd fløtekarameller.

Fjols er ikke aktiv  
Gammel 18-12-14, 22:12   #173
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Kakemann!

Gammel 18-12-14, 22:22   #174
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

77 rundstykker.

Gammel 18-12-14, 22:38   #175
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Sarah Bernhardt:

De så lekre ut.

frukt er ikke aktiv  
Gammel 18-12-14, 22:40   #176
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Pepperkaker i ettermiddag.

Ingen pepperkaker idag.

Gammel 18-12-14, 23:33   #177
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Å nam! Det er godt det! Nå fikk jeg skikkelig lyst på potetlefse med smør og sirup på.

Har prøvd å lage slike selv en gang, og det er lenge siden jeg har bannet så mye. Har jeg nevnt at jeg hater med pasjon å kjevle? Og spesielt når det er klissete deig som setter seg fast over alt. Skjønte til slutt at man må bruke mye mel på benken, men slet likevel så mye at mannen min måtte ta over til slutt.

Ellers har jeg ikke bakt noe i dag, men til jul i år har jeg bakt/laget:
Serinakaker, sandnøtter, troika, oreokuler og sarah bernhard (hele 90 stk ). Moren min har laget marsipan og peppermyntekonfekt. Og vi skal få pepperkaker, julekake, berlinerkranser og noen mandel/sitronkjeks av min svigerinne... Kjenner jeg er litt redd for at vi skal få for lite søtsaker til jul ja.

Har aldri gjort det før, men det gikk helt strålende! Null banning!
Hemmeligheten er bakeplate med bomullslerret på, nok mel men ikke for mye, og nylonstrømpe på lefsekjevla. Alle var enige om at det er de beste lefsene vi har smakt på lenge, og min mor som stod for stekingen og skravlingen har allerede bestemt at vi skal lage dobbelt så mye neste år (vi lagde av fem! kilo poteter nå).

GydaG er ikke aktiv  
Gammel 18-12-14, 23:46   #178
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Har aldri gjort det før, men det gikk helt strålende! Null banning!
Hemmeligheten er bakeplate med bomullslerret på, nok mel men ikke for mye, og nylonstrømpe på lefsekjevla. Alle var enige om at det er de beste lefsene vi har smakt på lenge, og min mor som stod for stekingen og skravlingen har allerede bestemt at vi skal lage dobbelt så mye neste år (vi lagde av fem! kilo poteter nå).

Åhhh...! Hørtes ut som en god plan! Dere burde nok ta opp bestilling ja.

Gammel 18-12-14, 23:47   #179
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Sarah Bernhardt:

Veldig pene (på tross av at jeg foretrekker mer krem enn du har brukt, jeg er nemlig ikke _så_ glad i kransekake- og marsipan-aktige greier, så det må "kamufleres" med mest mulig krem og sjokolade )! Hvilken tipp har du brukt?

Gammel 19-12-14, 00:07   #180
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Tip'en er 1M. Disse Sarah Bernhardtene er bittesmå, akkurat en munnfull for en fireåring, if you catch my drift... Jeg det meste er best i konfektstørrelse, egentlig. :P Så hvis jeg skulle laget dem større/hatt mer krem, så ville jeg kanskje også brukt en større tip. Sånn for effektivitetens skyld.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.