Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringen
Opprinnelig lagt inn av mkj, her.
At man infiltrerer et miljø er vel eneste måte å komme på innsida for å se virkeligheten.
Men det er jo akkurat dette som ikke er tilfelle innenfor pelsdyrnæringen (i Norge, selvfølgelig, jeg kjenner ikke til andre land). Ta et annet eksempel: Barnemishandling: Hvis jeg hadde mistanke om at noen barn ble utsatt for vold ville den adekvate reaksjonen (i Norge) være å varsle de instansene som kan gjøre noe (barnevern, politi, skole, helsesøster etc), ikke å "bli venner med foreldrene for å filme de i smug i to år".
Og akkurat det samme gjelder jo innenfor dyrevern. Mattilsynet og også politiet (hvis det er graverende nok) kan gjøre tiltak (og da bruker de å stå frem i media med titler som: "Mattilsynet tvang oss til å avlive hestene våre, se hvor synd det er i oss"). Her i Trondheim er det åpen dag på pelsfarmer, så da kan man jo gå å se for seg selv hvis man tror alle pelsdyr mishandles.
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Jeg synes det er flott at "folk flest" reagerer på dyreplageri satt i system.
Det jeg synes er merkelig er jo at det reagerer sterkere på pelsdyr enn andre dyr. Og også i forhold til mennesker.