Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringen
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Dette er helt vanvittig - og at NRK sender det! Utrolig! Idioten og genialiteten er jo jevnt fordelt blant folk så at man har bønder (også blant de som driver med pelsdyroppdrett) som ikke burde ha hatt dyr er jeg absolutt ikke overrasket over. Men derifra til å fremstille pelsdyroppdrettere som sadister og kriminelle er jo helt villt!
Ser det her på FP også. Pels blir sammenlignet med de verste produktene man kan kjøpe - samtidig som man glatt handler klær fra kjeder hvor klesproduksjonen foregår under fæle forhold. Jeg greier ikke å fatte at folk bryr seg så mye om at pels er en luksusvare (og egentlig ikke nødvendig) - det må da 90% av alt kjøttet vi spiser også være? Enæringsmessig må det da holde å spise kjøtt to ganger i uken?
Jeg er fasinert over at pels er en så kraftig emosjonell trigger. Hva er det som gjør det?
Jeg synes det er flott at "folk flest" reagerer på dyreplageri satt i system. (Nok bevis på at denne næringen ikke klarer denne produksjonen uten at det konstant avdekkes helt uverdige forhold). Helt normalt og veldig "sunn" indikasjon på "gode verdier" i et samfunn for å dra den litt langt.
Når det er sagt, mener jeg, som jeg nylig påpekte i en tråd om Ugg sko - at det er svært problematisk og oppsiktsvekkende at folk ser ut til å bry seg mer om dyrevelferd en hva de gjør om uverdige produksjonsforhold til mennesker. Jeg tenker da på type boikott av klær og sko på grunn av dyrevelferd samtidig som man overhode ikke tenker på produksjonsforhold.
Et eksempel - mange barn læres opp til hvilke klær de bør unngå på grunn av ekte pels men dessverre har de ikke samme bevissthet rundt hvilke kjeder eller produkter de kanskje bør vurdere i forhold til produksjonsforhold. Selvfølgelig kan man være opptatt av begge deler, men jeg synes det er påfallende hvor mange som ser ut til å sette dyrevelferd forholdsvis høyere en hensyn til andre mennesker i andre deler av verden.
Sist redigert av Lisa : 09-12-14 kl 09:02.
|