Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med svært kresne barn, men min erfaring er at kresne barn vanligvis gjør akkurat dette. De spiser bare brød eller bare lompe eller tilpasser seg på annet vis. Jeg har aldri hørt et barn i en barnebursdag som høyt og tydelig har proklamert at "Dette liker jeg ikke, så jeg vil ha noe annet!". Jeg tenker at kresne unger er svært klar over sin kresenhet og at de derfor i all stillhet spiser lompa eller brødet uten pølse, eller rett og slett lar være å spise.
Dette er min erfaring også, og det blir jo enda dummere overfor akkurat disse hvis enkelte foreldre lyver på seg at barnet er vegetarianer hvis sannheten er at den ikke liker pølser. Skal dette barnet da får en spesialmeny mens andre barn sitter i stillhet og spiser et pølsebrød bare fordi foreldrene ikke er såpass frekke? (som jeg vil si at man er dersom man faktisk lyver på barnet noe slikt).
Opprinnelig lagt inn av Lille meg
Allergi og tildels også matintolleranse er nå en ting. Det kan man ikke gjøre så veldig mye med. Men hvorfor er religion eller annen personlig overbevisning (for eksempel ikke spise kjøtt) et mye mer vektig argument enn at man for eksempel syns pølser er svært ekkelt?
Det synes jeg rett og slett går på hva man generelt kan forvente å få tilpasset for ute i samfunnet, og hvor man må vente å tilpasse seg selv. Når det er noe man ikke liker, må man rett og slett venne seg til å la det være i stillhet. Og også litt at "liker ikke" i stor grad går på barnet selv, men overbevisning og tro (som jeg synes man må respektere) i stor grad er familien.
Mine barn har ikke likt noe blandet mat før skolealder (det vil si at lillesøster ikke spiser gryteretter, lasagne, kjøttsaus. Storebror spiste ingenting av dette før han var 6-7). Mye av dette er ting man regner med at barn liker. Det kunne ikke falle meg inn å be om noe annet til dem. Lillesøster spiser fremdeles kun grønnsaker og loff når vi har lasagne her hjemme.
Opprinnelig lagt inn av Lille meg
Som vertskap ønsker jeg at alle mine gjester skal ha det hyggelig.
Jeg også, og heldigvis tror jeg ikke at man er avhengig av å like pølser for å ha det hyggelig i bursdagene jeg har arrangert.
Husker for øvrig ennå den gangen jeg hadde en kjele kyllingpølser klar i tilfelle noen ikke spiste svin og den ene jenta annonserte at hun ikke likte pølsa. Jeg spurte om hun ville ha en kyllingpølse, sånn i tilfelle problemet var at hun ikke kunne spise svin, men ikke ville si det. Neida, hun likte kun GRILLpølser.
|