Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-14, 23:57   #12
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vet ikke hva Tjorven mener, men jeg tenker at barn bare får droppe å spise ting de ikke liker, og ta noe annet. Det oppfordrer jeg jo til stadighet egne barn til.

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med svært kresne barn, men min erfaring er at kresne barn vanligvis gjør akkurat dette. De spiser bare brød eller bare lompe eller tilpasser seg på annet vis. Jeg har aldri hørt et barn i en barnebursdag som høyt og tydelig har proklamert at "Dette liker jeg ikke, så jeg vil ha noe annet!". Jeg tenker at kresne unger er svært klar over sin kresenhet og at de derfor i all stillhet spiser lompa eller brødet uten pølse, eller rett og slett lar være å spise.

Påstander om at "barn kan lære å tilpasse seg litt mer enn mange av dem gjør" antyder at man vet noe om hvor mye (kresne) barn allerede tilpasser seg. Ofte vet man ingenting om dette. Barn som liker pølser trenger jo aldri tilpasse seg i en barnebursdag, mens et barn som verken liker pølser eller pizza nærmest alltid må tilpasse seg.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tenker at i det man skal begynne med ekstraservering i barnebursdag fordi noen ikke liker det vanlige, er det helt sikkert at en haug av de andre barna også heller vil ha det andre. Det er ikke helt uproblematisk. Det blir noe helt annet med allergi, halal eller lignende selvsagt.

Allergi og tildels også matintolleranse er nå en ting. Det kan man ikke gjøre så veldig mye med. Men hvorfor er religion eller annen personlig overbevisning (for eksempel ikke spise kjøtt) et mye mer vektig argument enn at man for eksempel syns pølser er svært ekkelt?

Selv tilpasser jeg som best jeg kan (og hvor godt jeg kan tilpasse vil selvsagt avhenge av når jeg får beskjed om hvilken tilpasning som skal til), men jeg vil etterstrebe å tilpasse like mye for en som er vegetarianer eller muslim, som for en som ikke liker pølser. Som vertskap ønsker jeg at alle mine gjester skal ha det hyggelig.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47.