Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vi har blitt utsatt for nettmobbing og dritt :/

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-14, 09:14   #101
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi har blitt utsatt for nettmobbing og dritt :/

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det skjer veldig mye "alvorlig" for denne gutten, mobberen, i kjølvannet av saken, blant annet flere sikkert vanskelige samtaler der mange er involvert. Han skjønner helt sikkert at det å drive nettmobbing ikke er greit i det hele tatt. Ytterligere straff til en 11-åring synes jeg er unødvendig.

Jeg er enig i dette.
Forøvrig tror jeg inkludering er mye mer effektivt for å endre atferd (oppnå ønsket atferd) enn ekskludering/utestenging.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 09:20   #102
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er vel heller veldig egnet for en 11-åring. Mange av dem har jo vært på sosiale medier en stund allerede i den alderen, og de som ikke har det, er på god vei dit. Jeg tror det er viktig å snakke om at mottaker ikke er mobilen, men den faktiske personen som sitter med mobilen i hånda.

Mange 11åringer er drevne i bruk av sosiale medier, ja. Har de ikke allerede Instagram, FB, snapchat etc. så sender de SMS, og det er enkelt å være tøffere skriftlig enn å ta det ansikt til ansikt.
Jeg tar med meg siste setningen din i forebyggingen av nettmobbing som vi jobber med i klassen jeg har. Synes det var et godt utsagn at mottakeren ikke er mobilen.

Med tanke på denne tråden tok jeg en runde med mine døtre rundt middagsbordet i går. Spurte om de opplever mye nettmobbing og hva de ev. gjør dersom det oppdager det - og viktigheten av å informere oss voksne.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 09:54   #103
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

......

Sist redigert av Syrin : 01-12-14 kl 12:15.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 10:12   #104
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nyttig innspill, Syrin.

Jeg leste en tekst for en stund siden som handlet om å sette fokusen på at foreldre flest er redde for hva barnet deres kan utsettes for på nettet, men at i realiteten er det frykten for hva egne barn kan utsette andre for på nettet som bør være hovedfokusen. Det synes jeg er et godt og viktig poeng.

Gammel 28-11-14, 10:22   #105
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette skjer tydeligvis overalt. Jeg fikk akkurat nå en felles-e-post fra skolen om stor Instagram-bruk blant barna, og at mange elever var blitt avbildet uten samtykke. Noe av innholdet var av den karakter at skolen har kontaktet politiet. Jeg er glad for at skolen her tar slikt på alvor.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 10:24   #106
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Veldig godt håndtert av politiet, synes jeg, og så langt av skolen! Men du har jo tatt dette veldig riktig, Magica. Nyttig å vite om dette, jeg må følge enda bedre med, merker jeg.

Syrin, tusen takk for at du deler dette! Jeg tror det lett ville komme meg for øre om mitt barn ble utsatt for slike ting, men ikke så lett å finne ut om det er en av dem som står bak. Veldig viktig å tenke på!

Gammel 28-11-14, 10:26   #107
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var utrolig flott at du delte, Syrin. Det er et kjempeviktig innspill.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 10:46   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nyttig innspill, Syrin.

Jeg leste en tekst for en stund siden som handlet om å sette fokusen på at foreldre flest er redde for hva barnet deres kan utsettes for på nettet, men at i realiteten er det frykten for hva egne barn kan utsette andre for på nettet som bør være hovedfokusen. Det synes jeg er et godt og viktig poeng.

Utrolig viktig og riktig!

Og veldig viktig innspill, Syrin!

Gammel 28-11-14, 10:47   #109
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Syrin; takk for at du deler. Viktig side av både denne og tilsvarende saker.

Gammel 28-11-14, 11:37   #110
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Syrin: takk for at du deler.

Det er klart at 11-åringens framtid og hverdag er viktig. Han bør få en sjanse til å gjøre opp for seg, og det viktigste - at han forstår hvor alvorlig det han har gjort er, og hvor lite akseptabelt det er.

Når det gjelder "straff" så er vel dette med at "andre" også skal se at det blir handlet, og at slike ting får konsekvenser argumentet for å mer synliggjøre for alle hva som har skjedd. Utrolig vanskelige greier.

Skolen har derimot taklet det bra, de har vært åpne i klassen, og de har hatt fokus på klassemiljø i tillegg, og et streng og klar holdning på at de skal "bli ferdig" med denne saken slik at det ikke skjer som Syrin skriver, at han blir plaget selv etc. Rykter og lignende er ingen tjent med.

Møtet på skolen er over. Gutten og mora møtte, gråtende. Mora snakker litt dårlig norsk, dette forkludrer selvsagt kommunikasjonen noe. Gutten angrer, og prøver å bortforklare/forklare, men det ville vel alle gjort.
Rektor og kontaktlærer er passe strenge syns jeg, og det er nok ikke noe trivelig å være gutten på dette møtet.

Det som skjer videre nå er at skolen sjekker med fagsjef skole i kommunen om de kan utøve "skolens strengeste straff" som er bortvisning en dag. Det blir en "disiplinærsak" i skolens arkiv. Ellers har det jo vært mye styr på skolen.

Vi var ganske tydelige på at instagram og lignende burde være en saga blott for denne gutten en ganske så lang stund fremover. Han har ikke slettet disse profilene enda (sin egen og de falske). Men det kan jo ikke vi bestemme. Rektor var tydelig overfor mor at hun ville hatt mobil/data-forbud en god stund på gutten også hvis det var hennes unge.
Hva som blir konsekvens med fotballen vet jeg ikke, det er nemlig to gutter på laget som også har fått stygge kommentarer, så treneren tar dette veldig innover seg.

Hva som skjer fremover med politiet vet jeg ikke. Skal skrive en liten mail til de nå.

Jeg bare håper håper håper at gutten skjønner hvor alvorlig dette er.

Gammel 28-11-14, 11:42   #111
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg må si jeg er overrasket over hvor stort fokus på straff det er for et barn på 11 år. Han er en liten gutt som har tråkket feil, ikke et voksent menneske med evne til å se konsekvenser for sine handlinger enda. Beklager, men akkurat nå ligger sympatien min hos denne gutten. Og det selv om jeg synes det han har gjort er forkastelig.

Gammel 28-11-14, 11:47   #112
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg må si jeg er overrasket over hvor stort fokus på straff det er for et barn på 11 år. Han er en liten gutt som har tråkket feil, ikke et voksent menneske med evne til å se konsekvenser for sine handlinger enda. Beklager, men akkurat nå ligger sympatien min hos denne gutten. Og det selv om jeg synes det han har gjort er forkastelig.

Jeg er helt enig med deg. Å kaste ut barnet fra fotballen på grunn av én feil (om enn alvorlig) synes jeg er helt sjokkerende at i det hele tatt kan foreslås. Ekskludering fra fellesskapet er vel ærlig talt det verste vi kan gjøre mot noe menneske, og den beste oppskriften på å forsterke negativ adferd.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 11:58   #113
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Joda, vi er ikke uenige altså. Men hvis man ser litt mer isolert på dette med fotballen så har de fra før ganske tydelige "regler" på nulltoleranse for mobbing og hvis noen slenger ut av seg stygge ting på kamper og treninger så blir konsekvensen/straff "utvisning" i kortere (minutter) eller lengre periode (en trening etc). Saken er vel at dette ikke skjedde PÅ trening. Men det skjedde i fotballmiljøet.

Oppdatering: fagsjef skole ønsker skolens strengeste straff som er utvisning. Fagsjef skole ønsker at gutten og mora møter på politet for samtale denne samme dagen som utviningen skal være (det blir halv eller hel dag). Rektor sier hun vil følge opp ekstra med helsesøster/bup mot gutten pga grovheten i saken.

Gammel 28-11-14, 12:08   #114
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rett og galt i di sak er veldig vanskeleg å seie tenker eg Magica -det er så mykje anna som spelar inn, f.eks tidlegare erfaring med guten - andre problem etc.

For oss var det heilt riktig at det ikkje blei gitt straff. Oppstandelsen og fordømmelsen i miljøet var nok. Angsten for å gå på skulen dagen etterpå - og møte alle - var nesten verre enn å vere utvist tenker eg. Dersom dette ikkje hadde skjedd, og barnet ikkje hadde kjent skuld og skam, så hadde ein nok måtte tenkt annleis.

Gammel 28-11-14, 12:32   #115
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det høres ut som både dere, politiet og skolen så langt har taklet denne saken veldig godt. Jeg mener i likhet med flere her at bortvisning fra fotballen ikke hører hjemme her, så lenge dette ikke er en sak som har sitt utspring der. Det bør være en tydelig sammenheng mellom reaksjon og det overtrampet som er begått.

Jeg tror det er en god løsning at gutten og moren kalles inn til en prat hos politiet den dagen han utvises fra skolen. Det gir saken den tyngden den bør ha ut fra grovheten du beskriver. Samtidig er det kjempeviktig at skolen er tydelig på at når han kommer tilbake er det på tide å gå videre. Ingen er tjent med at gutten brytes helt ned ved at saken tværes ut i det uendelige og at de andre ungene skyver han ut i kulden. Det er en viktig lærdom også å bli ferdig med ting.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 12:42   #116
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

til deg, Magica. Jeg skjønner at dette er fryktelig vondt. Jeg synes du/dere har taklet dette på en flott måte. Det er så utrolige viktige signaler dere sender ved å orke å ta kampen, både til sønnen deres, mobberen og ungene i miljøet deres. De erfarer at slikt aksepteres ikke, og det vil bli funnet ut av og slått ned på. Jeg er ikke i tvil om at dette vil ha en stor preventiv effekt som kommer til å sitte i lenge hos ungene.
Når det er sagt: Han er elleve. Et lite barn. Å måtte møte dere og rektor, bli utvist og møte hos politiet er ganske heavy greier. Medmindre han ikke hadde vist fnugg av tegn til å forstå alvoret etter dette, ville jeg lagt ballen død. Det er viktig å vise ungene at det er mulig å bli tilgitt og gå videre med livet sitt også.

Sist redigert av Hot Lips : 28-11-14 kl 13:33.
Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 13:32   #117
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Takk for alle gode ord. jeg må si jeg føler virkelig at vi har blitt hørt og at det hjelper å si fra! Det er jo veldig gode signaler og erfaringer å ta med seg videre.

Gammel 28-11-14, 13:41   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Han er elleve. Et lite barn. Å måtte møte dere og rektor, bli utvist og møte hos politiet er ganske heavy greier. Medmindre han ikke hadde vist fnugg av tegn til å forstå alvoret etter dette, ville jeg lagt ballen død. Det er viktig å vise ungene at det er mulig å bli tilgitt og gå videre med livet sitt også.

Ja, det syns jeg også. Jeg vet ikke om det er noe særlig læring av å bli utestengt fra alle sosiale arenaer man deltar på heller. Og det er vel læring man ønsker å oppnå, ikke bare straff for straffens skyld?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 21:54   #119
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det høres ut som om saken er blitt håndtert godt av de fleste involverte.

Jeg synes ikke utestengning fra fotballen umiddelbart virker som en god ide, men jeg synes bortvisning fra skolen er helt ok. Ja, han er bare 11 år, og selvsagt er det synd på ham også, men han har gjort noe helt uakseptabelt, og jeg synes ikke minst overfor andre at det er viktig å vise at det blir handlet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 00:41   #120
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vil tro at politiet vil henvise dere til konfliktrådet, for å bli enige om konsekvenser der, dersom man ikke blir enige/ eller synes det er vanskelig å ta det privat. Det er vanlig i saker der barn er under den kriminelle lavalder.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.