Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matkasse - er det vits i?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-14, 10:58   #41
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matkasse - er det vits i?

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Men jeg synes ikke 1100 for 5 middager til 4 stk er ille. Og så er det så ufattelig deilig å slippe og finne på middag hver dag. Kommer nok til å fortsette en god stund til

Det synes ikke jeg heller. Vi sparer som sagt penger på dette. Fruktkassen er ikke gal i pris, og jeg har ikke kjøpt en frukt selv etter at vi begynte med den, før kostet frukt oss mye mer. I tillegg er menyene lagt opp slik at man bruker opp råvarene, i stedet for å f.eks kaste et halvt beger rømme, slik vi fort kunne gjøre hvis begeret var kjøpt inn til én bestemt rett og så glemt. Nå brukes den ene halvparten i middag 1 og den andre i middag 3 osv. I tillegg spiser vi som sagt ikke middag hver dag, så kassen med 5 middager har for oss holdt i to uker, kun supplert av en tacomiddag eller to innimellom samt brød og pålegg. Som sagt, alt i alt så har dette vist seg å være økonomisk fordelaktig for oss, i tillegg til mindre banning og tidsklemme, og ikke minst mer variasjon. Vinn, vinn, vinn!

Vurderer å gå fra 5 middager hver 14. dag til 3 hver uke, men må evt. regne litt på det. Kassene med bare 3 middager er jo dyrere enn de med 5. Hmmm ...

Gammel 22-10-14, 11:01   #42
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Matkasse - er det vits i?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

For min del hadde det nesten aldri blitt mat om jeg bare skulle spise det jeg har lyst på. Derfor er det veldig greit å spise det som er på planen og ferdig med det.

Nettopp. Her må alle gi og ta litt. Ja, så hadde ikke poden lyst på laks akkurat i dag, men sånn blir det. Til lags åt alle kan ingen gjera.

Gammel 22-10-14, 11:02   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor kan man ikke bestille barnekase til mindre enn 4? Hva med enslige foreldre, eller små familier? Diskriminering!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 11:14   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten, hvem har best barnemeny - Godt levert eller Adam?

Gammel 22-10-14, 11:26   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi nå diskuterer matkasse, snakker vi om middagsleveranser generelt eller Adams matkasse spesielt?

Gammel 22-10-14, 11:28   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Når vi nå diskuterer matkasse, snakker vi om middagsleveranser generelt eller Adams matkasse spesielt?

Adams matkasse ble vel nevnt som eksempel i HI; men jeg regner med at man står fritt til å diskutere slike løsninger generelt

Gammel 22-10-14, 11:35   #47
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har prøve Godt levert i tre uker nå (dvs. annenhver uke - tre ganger), og for oss er det helt perfekt. Vi synes det er utrolig kjedelig å planlegge og handle inn til middag og ender opp med det samme annehver dag. Med matvarer og oppskrift på døren slipper vi unna på en enkel måte. Vi har prøvd Ekspressmeny 5-dagers og Barnemeny 3-dagers, og alle rettene har vært enkle og gode. Ungene er mye mer positivt innstilt til å smake på nye ting av en eller annen merkelig grunn. Vi spiser mer grønnsaker enn før, og har fått noen gode tips til sauser og dressinger. Vi kommer til å fortsette med dette.

Har vi hatt noen poll på hvem som planlegger middagene i de likestilte FP-hjemmene? Inntrykket mitt er at det er hovedsakelig en kvinneoppgave av en eller annen grunn.

Gammel 22-10-14, 11:39   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi får leveranse fra Godt levert, men vi velger ikke barnemenyen. Ungene hadde egentlig vært godt fornøyde med den, men den ser ut til å inneholde akkurat de tinga jeg ender opp med å lage når jeg er tom for ideer. Da trenger jeg ikke betale de ekstrapengene.

Vi har ekspressmenyen, men det varierer om vi har den i 3 eller 5 dager. Vi ser an utvalget for hver gang.

Knerten er ikke spesielt glad i godt levert (og virkelig hatet middagshjelpen). Men han er generelt skeptisk til all ny mat som ikke er fiskekake eller biff. Vi kan ikke lage middag etter hans gane hele tiden. Vi har leveranse bare annenhver uke, så han får "sin" mat i den uka vi ikke får fra Godt levert.

Gammel 22-10-14, 11:42   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Har vi hatt noen poll på hvem som planlegger middagene i de likestilte FP-hjemmene? Inntrykket mitt er at det er hovedsakelig en kvinneoppgave av en eller annen grunn.

Hos oss er det meg.

Grunnen er enkel. Jeg er et a-menneske som står tidlig opp og kommer meg tidlig på jobb. Derfor er jeg også førstemann som kommer hjem, og den som handler inn til og lager middag. Den er ferdig omtrent når mannen går inn døra hjemme kl 17, og sånn har det vært siden vi fikk barnehagebarn.

Gammel 22-10-14, 11:50   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hos oss er det meg og jeg blir sprø av det. I tillegg er det generelt jeg som lager maten. Jeg tror en matkasse kunne gitt Høvdingen litt mer selvtillit på matlagingen, og det kunne fordelt det jevnere mellom oss. Nå fikser jeg det fordi jeg har laget mat siden jeg var fem, og gjør det mye fortere enn ham. Om vi begge må forholde oss til et sett ingredienser og oppskrift blir vi kanskje mer likestilte.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Knerten er ikke spesielt glad i godt levert (og virkelig hatet middagshjelpen). Men han er generelt skeptisk til all ny mat som ikke er fiskekake eller biff. Vi kan ikke lage middag etter hans gane hele tiden.

Nei, jeg tror heller ikke Hiawata kommer til å elske det, men som deg, så orker jeg ikke lage mat som bare tilfredstiller han. Vi får heller ha et lite lager med fiskepinner i fryseren.

Gammel 22-10-14, 11:57   #51
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe av det absolutt beste med kjæresten min er at han er tusen ganger bedre på å planlegge middager enn meg. Dessverre bor vi bare sammen i helgene, men da er det enten han eller han og ungene som planlegger middag. Når vi skal bo sammen skal vi sammen planlegge hver torsdag middag for uken som kommer. Handler på fredager.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 12:27   #52
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men hvorfor kan man ikke bestille barnekase til mindre enn 4? Hva med enslige foreldre, eller små familier? Diskriminering!

Veldig godt poeng. Vi er på andre uken nå. Jeg digger det, bruker mye mindre penger på butikken, slipper å tenke på mat hver dag og å stikke innom og handle (for jeg klarer virkelig ikke å planlegge og være kreativ i forkant av at ungene kommer til meg). Ungene er passe fornøyd med maten (sære). Men vi har alt for mye mat!

Jeg vurderer å prøve Godt Levert express Duo for å se hvordan det passer.

Gammel 22-10-14, 12:33   #53
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har prøvd meg nå på en uke med barnekasse fra Adam (3 ganger i uka), så får vi se hvor mye mat det blir, og om vi greier å bruke restene. Så får vi smake oss gjennom de ulike leverandørene og menyene.

Gammel 22-10-14, 13:26   #54
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi er mest fornøyd med Adams barnekasse. Vi har fem-dagerskasse, og det er ikke alt barna liker, men det meste.

Gammel 22-10-14, 13:33   #55
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Definer planlegger: Teomannen ringer meg hver dag på jobb og spør hva jeg vil ha til middag, også handler han og lager det jeg har lyst på. Er det jeg som planlegger da? (Ja, dette var før Godt levert-tiden da.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 13:51   #56
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Definer planlegger: Teomannen ringer meg hver dag på jobb og spør hva jeg vil ha til middag, også handler han og lager det jeg har lyst på. Er det jeg som planlegger da? (Ja, dette var før Godt levert-tiden da.)

Ja. Da er det du som planlegger. For meg er nettopp det å finne på middag det som er bøygen.

Hvis jeg sender mannen min melding for å spørre hva han vil ha til middag (mannen min har så telefonskrekk at han ikke prater med meg i telefonen en gang), så får jeg til svar "Du finner helt sikkert på noe godt. ". Og så får jeg lyst til å kyle telefonen i veggen.

Gammel 22-10-14, 13:59   #57
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Adams matkasse ble vel nevnt som eksempel i HI; men jeg regner med at man står fritt til å diskutere slike løsninger generelt

Jeg tenker vi diskuterer generelt, gjør vi ikke det!?

Vi har Adams matkasse, men det er konseptet jeg i utg.pkt er veldig begeistret for så langt, her og nå.

Vi har forøvrig ikke prøvd barnekassen, kun original. Jeg er tidlig ute og sjekker menyen for de ulike kassene fra uke til uke, og velger ut fra hva som faller mest i smak. Så langt er det originalkassen som har fristet alle våre ganer mest, og jeg opplever ikke menyen på barnekassen (ikke til Adams i alle fall) som veldig mye mer barnevennlig enn de øvrige kassene. Men vi har altså ikke prøvd den, jeg har bare fulgt med og sett menyen, og valgt ut fra det.

Mye av maten har suksess hos oss, noe funker dårligere, noe går helt til topps. Jeg har likt absolutt alt vi har prøvd så langt, men jeg er vel den minst kresne i familien og den som er aller mest villig til å prøve nytt og gjerne bevege meg litt utenfor komfortsonen. Men alle skal smake, og vi har alle fått oss en overraskelse, hvor noe har vært veldig mye bedre enn vi kanskje hadde trodd.

Gammel 22-10-14, 14:00   #58
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Det er jeg som planlegger, og stort sett utelukkende handler inn. Dvs. det var. Jeg var drittlei og har således opplevelsen av nytt liv med denne middagshjelpen.

Gammel 22-10-14, 14:08   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg er tidlig ute og sjekker menyen for de ulike kassene fra uke til uke, og velger ut fra hva som faller mest i smak.

Hvor ser du hva som kommer?

Er det den eksempelmenyen?

Gammel 22-10-14, 14:42   #60
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Kan noen gi meg en enkel forklaring på hvordan man forandrer meny på godt levert?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.