|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#501 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Men her er jo utgangspunktet at folk sykmeldt seg før de "dundrer i veggen". Altså at sykmelding brukes som buffer og for å hente seg inn og ikke bli sliten.
|
|
|
#502 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Det er jo ikke utenkelig at tidsånden ville endre seg, dersom man selv måtte ta en del av den økonomiske belastningen ved å pakke livet sitt for fullt. |
|
|
|
|
|
#503 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Ja, dette utsagnet gir jo nettopp indikasjoner på det. "Flere menn og kvinner kommer nå med bestilling om at de «trenger en pause», skriver legen".
|
|
|
#504 |
|
Bedreviter
|
Og da må man jo bare spørre seg: i et samfunnsøkonomisk aspekt: Hva er mest lønnsomt? At begge foreldre jobber, med den risikoen man da har for at en av dem (eller begge, for den del) går på en smell før eller siden og er borte fra jobb i noen uker eller måneder? Eller at en av dem er hjemmeværende over flere år? |
|
|
|
|
|
#505 |
|
Fjellpiper
|
|
|
|
|
|
|
#506 |
|
Fjellpiper
|
Godt poeng, Teofilia. |
|
|
|
|
|
#508 |
|
etterpåklokest
|
Men er det så ofte at det er jobb og kjerneaktivitetene av familieoppfølging som velter lasset da? |
|
|
|
|
|
#509 |
|
Fjellpiper
|
Ja og amen til mindre foreldreoverstyrt barndom. Men det er jammen ikke enkelt å omsette i praksis, for dette er også en spiral der ingen sier stopp før de må. Og da er det liksom for seint. |
|
|
|
|
|
#510 |
|
etterpåklokest
|
Jeg tror heller ikke det er hele saken. |
|
|
|
|
|
#511 |
|
Bedreviter
|
De jeg kjenner som har gått i veggen har typisk enten ikke jobbet 37,5 t i uken, eller de har hatt ekstraordinære belastninger på hjemmebane som ikke har hatt noe med selvpålagte krav om pøntemuffins å gjøre. Men så klart, nå omgås jo jeg stort sett smarte folk da. Kanskje det er vanligere å gå på veggen av den slags årsaker enn jeg tror. (På seg selv kjenner man tross alt bare seg selv, og alt slikt.) |
|
|
|
|
|
#512 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg har for øvrig sagt stopp til nesten alt slikt for mange, mange måneder siden, og det er overraskende hvor enkelt det har vært å bare kutte ut mange av de tingene jeg trodde var forventet og påkrevd. Anbefales. |
|
|
|
|
|
#513 |
|
Fjellpiper
|
Hm. Ja. For noen ville det nok ha hatt den effekten. Men så er det jo de som strever med å komme over lista av andre årsaker enn at de vil trene på seg six-pack, og som virkelig ville ha blitt skadelidende hvis de i tillegg til å genuint streve livet av seg også ble økonomisk straffet for at det til slutt ikke gikk. |
|
|
|
|
|
#514 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jeg repeterer meg selv til det kjedsommelige og det beklager jeg. Men jeg tror også dette ville være overkommelig hvis de to friske voksne vi snakker om var mer likestilte i forhold til ansvar for barn og hjemmet. Det tror jeg ikke på før den dagen jeg ser like mange menn som kvinner på FAU-møter, forum hvor menn planlegger alt styr med jula i september, den dagen barnehage og skole automatisk ringer far ved sykdom, kirken ber menn sy i knapper i konfirmasjons-drakter osv.
|
|
|
#515 |
|
Yes, we can!!
|
Teofilia.
|
|
|
#516 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#517 |
|
Yes, we can!!
|
Over tid vil det vel medføre at folk ikke låner mer enn de kan risikere å måtte betjene selv med avkortet sykelønn (eventuelt med en midlertidig endring i nedbetalingstiden)?
|
|
|
#518 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg noterte meg "menn og kvinner".
|
|
|
|
#519 |
|
villende
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Hvis det handler om å få bukt med de som tar en "tredagers" fordi de har "krav på det", så er karensdag ikke så dumt. Hvis det handler om å finne årsaka til og få kontroll med langtidsfravær som ikke handler om "vondt i vilja", så er løser man ikke det med en karensdag eller to. Poenget et at den gode sykelønnsordningen i Norge misbrukes av noen og det er kjipt for resten av fellesskapet og spesielt de som er syke og ikke trenger å bli mistrodd på toppen av den belastningen det er å være syk. |
|
|
|
|
|
#520 |
|
Leser
|
Mulig jeg har en noe begrenset bekjentskapskrets, men alle jeg vet om som er/har vært langtidssykemeldte har hatt "noe". Noen har kroniske sykdommer og andre har syke barn. Jeg kjenner noen som nesten har arbeidet seg i hjel, men der heller har det ikke vært for å bake muffins og se ungene trene. (De har hatt økonomiske problemer og blitt mer eller mindre utnyttet på jobb, eller hatt en jobb som har vært problematisk å "stoppe toget på")
|
![]() |
|
|