Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-14, 15:22   #13
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og da må man jo bare spørre seg: i et samfunnsøkonomisk aspekt: Hva er mest lønnsomt? At begge foreldre jobber, med den risikoen man da har for at en av dem (eller begge, for den del) går på en smell før eller siden og er borte fra jobb i noen uker eller måneder? Eller at en av dem er hjemmeværende over flere år?

Jeg kjenner mange (både menn og kvinner) som har vært sykemeldt 3–12 måneder på grunn av utbrenthet eller "møtt veggen". Alle sammen har kommet tilbake i full jobb og fortsatt å være stort sett like produktive som de var før. Hvis det er prisen vi betaler for å ha hele folket i arbeid, så er det kanskje ikke så ille en statistikk, tenker jeg. For gudene skal vite at det er mye som ville vært enklere og sunnere i hverdagen, hvis den ene foreldren var hjemmeværende, men mer økonomisk ville det neppe vært, og trolig ikke sunnere i det lange løp heller.

Men er det så ofte at det er jobb og kjerneaktivitetene av familieoppfølging som velter lasset da? Nå synser jeg, men jeg har en oppfatning av det å følge opp en familie nå har så mange flere "krav" enn for tyve år siden. Foreldre skal være med på et utall cup-er, kamper, renn, løp og konserter, de skal gjerne sitte på tribunen under trening, det arrangeres dugnader og grillkvelder og møter i de samme idrettslagene og korpsene, FAU legger opp til fire familiekvelder i året (), alle barna skal i bursdagene til alle de andre på trinnet (uansett om de er sju eller søtti elever), det er foreldrefrokoster i barnehagen, det er foreldrekaffe på SFO, det er vennegrupper flere ganger i året, det skal arrangeres playdates, for gud forby at ungene får sosialisere uten voksen overvåkning av riktig relasjonsbygging og det skal for pokker bakes ett eller annet til to tredjedeler av disse arrangementene. Jeg tror en god del ville vært løst ved at tidsånden gikk over til å la ungene gå litt mer på løsdrift igjen, og at flere foreldre gir beng i familiekvelder for 5A og å se på treningene til poden i 2B.

For 37.5 timers arbeidsuke og basic oppfølging av friske 2.1 barn mener jeg bør være overkommelig for friske voksne.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.