|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#401 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg syns det er viktig å se på forklaringsfaktorer, og det er jo ganske åpenbart at det ikke finnes bare en. At vold/traumer skal være en stigmatiserende forklaringsfaktor på sykdom er synd. |
|
|
|
|
|
#402 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Interessant, for inntrykket etter å ha jobbet med gruppen er jo ofte at det er et sammensatt og komplekst bilde. Ofte kommer det frem historier om trøblete familiehistorier, voldelige partnere, belastende omsorgssituasjoner eller andre faktorer som spiller inn En del (kannskje spesielt blant kvinner uten utdanning i lavtlønnsyrker)kan også slite på et evnemessig plan og det å tenke at man selv kan endre kurs gjennom å gå igjennom utdanning eller ta store grep på hjemmebane virker uoverkommelig. Disse faktorene må jo tas hensyn til selv om det er vanskelig å plassere det i båser som diagnoser er. Og ikke minst rus burde det vært mer fokus på. Mange har et høyt forbruk av piller blandet med rødvinsglasset på kvelden for å "slappe av". |
|
|
|
|
|
#403 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Eg trur kanskje særleg store pasientgrupper hadde tent mykje på om både hjelpeapparatet, dei sjølv og Folk Flest hadde slutta å uttale seg så kategorisk om forskjellen på psykisk og fysisk. Det er framleis så mange stigma knytta til psykisk sjukdom at mange kvier seg for å i det heile tatt sjå på desse forklaringane. Men det kan hende ei stor gruppe ville fått det betre, viss ein slutta å skilje mellom stresshormoner og kreftceller og heller flytta fokuset over på kva slags behandling som kan hjelpe den einskilde.
|
|
|
|
#404 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Det er vel strengt tatt ingen av oss som ønsker å flagge at vi har hatt en tøff oppvekst. Hvorfor? Fordi det å sette ulike merkelapper på folk, gjør noe med hvordan folk møter deg og hvilke egenskaper du tillegges. Jeg sier ikke at det ikke er riktig at diffuse skjelett- og muskelplager og lettere psykisk sykdom kan komme av PSD, men jeg tror det kan være litt uheldig (og uriktig) å anta at det er den bakenforliggende årsaken til veldig, veldig mange.
|
|
|
#405 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
|
|
|
|
|
|
#406 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg tar viderutdanning nå, og har akkurat lest om ungdom, helse og psykiske lidelser/subjektive helseplager. Sist redigert av 007 : 10-10-14 kl 12:32. |
|
|
|
|
|
#408 |
|
By the Sea
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det er definitivt uverdig å omtale sykdommer som tullesykdommer.
|
|
|
#409 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg er enig med deg, Zoë. Jeg synes Rine også har vært saklig og fin i diskusjonen her, men typen gjentatte uttalelser om juksesykdommer og nedlatende holdning til de som sliter med muskel-og leddplager synes jeg er ufin. Og den er ikke basert på forskning eller statistikk, kun synsing og personlige meninger uten å ha erfaringsgrunnlaget i orden.
|
|
|
#410 |
|
By the Sea
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Forakten for de uføre av Christian Torseth, publisert på NRK.no i januar 2014.
|
|
|
#411 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Da sletter jeg den andre tråden. |
|
|
|
|
|
#412 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Du kan be en modde om å flette dem - ellers synes jeg egentlig det er ok å holde trådene separate, for min del.
|
|
|
#413 |
|
Men først, kaffe!
Ja, jeg synes det er verdt en debatt. Vi vet selvsagt alle at uføre er forskjellige, som alle andre. |
|
|
|
|
|
#414 |
|
anglofil
Jeg synes også de kan holdes separat. Jeg snakker heller ikke om uføretrygdede. Den gruppen jeg tenker mest på i denne forbindelse er den gruppen som forsåvidt Gunhild Lem skriver seg inn i. De som blir utslitte av å gjøre alt i hjemmet når mannen er på "nok en jobbreise" som hun selv skriver. (Hun måtte jo da ta utgangspunkt i livet før Steinar Lem døde).
|
|
|
#415 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg synes ikke du skal slette, emm, det er to vidt forskjellige tråder/problemstillinger. |
|
|
|
|
|
#416 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Digresjon: Jeg leste ikke Gunn Hild Lem som om hun nødvendigvis skrev om seg selv, men at det var mer generelle utsagn man kan høre rundtom.
|
|
|
#417 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det å bruke sykmeldingsordningen som time-out fordi hverdagen ikke går rundt, er noe ganske annet enn å være ufør hos NAV.
|
|
|
#418 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Og jeg står for hvert eneste ord jeg skrev til deg. Sist redigert av rine : 10-10-14 kl 15:33. |
|
|
|
|
|
#419 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Er enig, jeg lar den stå. Jeg tror dessverre likevel det er mye av de samme mekanismene hos "folk flest" om mistro rundt sykelmelding som også ligger rundt mistro rundt ufør. Men denne tråden har jo utspring i noe annet. |
|
|
|
|
|
#420 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?No er vi kanskje litt lei av å diskutere dette, men i dag leste eg eit veldig bra innlegg i denne debatten:http://m.db.no/2014/10/10/kultur/men...elet/35697345/
|
![]() |
|
|