|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Rine, jeg vet ikke om det er sant. Jeg vet ikke om 70 % er sant heller. Jeg forholdt meg nå til tallene fra AT, som skulle være fra SSB?
|
|
|
#322 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Ja, jeg ser forskjellen på det, Candy. Du skjønte forhåpentligvis at jeg spøkte. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det blir jo spennande å sjå, nå som dei har begynt å transplantere livmor (livmødre?), om graviditetsfråveret blant menn snart begynner å stige.
|
|
|
|
#324 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Den eneste gangen EVER, hvor jeg har vurdert at jeg kanskje ikke orker å gå på jobb på grunn av annet enn omgangssyke eller annen infeksjonssykdom, er den gangen jeg hadde en sjef som jeg kom utrolig dårlig overens med. Så ja, dårlige ledere kan virkelig gjøre noe med deg, selvtilliten og psyken din. Jeg valgte dog å si fra og ta tak i problemet. En annen, med litt mindre selvfølelse og dårligere kollegaer, hadde kanskje bare blitt borte med "lettere psykisk lidelse"-stempelet, uten at noe egentlig var endret når sykmeldingen var over.
|
|
|
#325 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Rine, det var jo der jeg også var. Hvorfor diskuterer vi fremdeles da?
|
|
|
#326 |
|
Introvert optimist
|
Fordi arbeidstilsynets funn tydeligvis ikke er kjent for folk flest.
|
|
|
#327 |
|
Glamorøs
|
Vet du, jeg har aldri møtt disse kvinnene som bare sykemelder seg og ligger på sofaen under graviditeten. Jeg tviler ikke på at de finnes, men jeg tror det har sammenheng med utdanningsnivå og holdning til jobb generelt, og ikke er noe som kan kjønnsbestemmes. Jeg tror menn med de samme parameterne også hadde "sykemeldt seg" om de hadde muligheten til det på samme måte som en gravid.
|
|
|
#328 |
|
anglofil
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Den nye slitenheten
|
|
|
#329 |
|
Halloen!
Men, det er jo også forsket på at veldig mye av fraværet skyldes lettere psykiske lidelser/muskel-og skjelettplager ikke graviditet. Man har jo også tall på hvorfor folk er borte fra jobb. Jeg tviler på at man skjuler graviditet i andre diagnoser. |
|
|
|
|
|
#330 |
|
kamerat
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?I stedet for å diskutere dette videre, kan jo folk evt. lese denne fantastiske artikkelen om Default Man (The Great White Male).
|
|
|
#331 |
|
Glamorøs
|
Snakk for deg sjæl, sier nå jeg. Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i disse generaliseringene av kvinner som har regnet over FP i det siste.
|
|
|
#332 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg jobber ved en arbeidsplass der utbrenthet trolig er en av de viktigste årsakene til langtidssykemeldinger, og sannsynligvis den viktigste årsaken til arbeidsrelaterte langtidssykemeldinger. Jeg vet ikke om det er en 50/50-fordeling mellom kjønnene i denne typen sykemeldinger her, men det er på ingen måte uvanlig med utbrentdiagnoser hos de mannlige ansatte, og jeg jobber sammen med flere menn som har hatt lange fravær på grunn av utbrenthet eller stress. |
|
|
|
|
|
#333 |
|
Halloen!
Jeg har sagt at jeg ikke tror den kommer med hele sannheten, det er ikke det samme som at jeg ikke tror på den. Snakk om å lese meg med vrangbrillene på, evt. ikke gidde å lese det jeg skriver i det hele tatt |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?rine: jeg kan forstå at du blir frustrert her. Jeg påstår ikke at du har rett i alt, men jeg synes du har mange poeng likevel. Og de synes jeg er flott at kommer frem. Forskning må også ses i kontekst og har sin begrensning. Jeg synes ikke det er så spinnvill å kommentere det. Jobber med forskere selv, som er svært så kritiske til dette.
|
|
|
#335 |
|
Halloen!
Det stemmer sikkert når du sier det, men beviser jo like lite som når jeg sier at på min arbeidsplass er det utelukkende kvinner som blir utbrente. Menn som ikke orker mer, skifter jobb. |
|
|
|
|
|
#336 |
|
Glamorøs
|
Beklager, jeg ble skikkelig irritert og gjorde det jeg ofte syns du gjør. Jeg burde ha holdt meg for god til det. Jeg er bare drittlei hele "hva kvinner (eller piker) bør gjøre", uten at det nødvendigvis er din feil alene.
|
|
|
#337 |
|
maler
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg kjenner også flere menn som har hatt langtidssykmelding på grunn av utbrenthet/stress. Like mange som kvinner.
|
|
|
#338 |
|
anglofil
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Presist, Katta. Og jeg lurere på om forfatteren er klar over betydningen av det hun skrev der, på en negativ måte. Hun gir jo selv svar på problemet. Hun sitter med alt ansvaret hjemme. Som så fryktelig mange andre "likestilte" kvinner.
|
|
|
#339 |
|
Halloen!
Tusen takk! Sist redigert av rine : 08-10-14 kl 14:03. |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg synes det slenges ut så utrolig mange påstander som jeg ikke har peiling på er sant eller ikke, og det er så vanskelig å forholde seg til. Fastleger bekrefter at flest kvinner er utbrent? Hvor da? Hva er metoden? Er det anekdotisk svigermorforskning eller gjennomgang av diagnosekoder?
|
![]() |
|
|