Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-14, 13:22   #321
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Forklarer graviditet at vi har 70 % høyere fravær enn menn? Vel, da synes jeg kanskje man bør forske litt på holdninger til det å være gravid.

Rine, jeg vet ikke om det er sant. Jeg vet ikke om 70 % er sant heller. Jeg forholdt meg nå til tallene fra AT, som skulle være fra SSB?

Det omhandler kun dem under 40, da. Naturlig nok.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 13:23   #322
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg ser forskjellen på det, Candy. Du skjønte forhåpentligvis at jeg spøkte.

Men dette er jo ikke ny forskning? Hvis det er slått fast at kvinner har 70 % høyere fravær enn menn fordi de er gravide, hvorfor fortsetter man å mase om saken da. Det vil jo indikere at det ikke er noe å gjøre med det. Case closed.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 13:23   #323
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jo spennande å sjå, nå som dei har begynt å transplantere livmor (livmødre?), om graviditetsfråveret blant menn snart begynner å stige.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 13:24   #324
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nokon:
Jeg mener tvert imot at det er jeg som i størst grad prøver å få fram kompleksiteten og ikke uten videre slår meg til ro om at det handler om type jobb? Til det andre du skriver: Jeg mente ikke primært at det må jobbes med holdninger hos folk som allerede er sykmeldte, selv om det også er kjempeviktig. Jeg mente at det må forskes på holdninger til det å bli sykmeldt. Er det ulike holdninger hos kvinner og menn når det gjelder bruken av sykmeldinger? Jeg synes det er kjempeinteressant. Ikke fordi jeg har noe ønske om å peke nese til kvinner og kalle dem umoralske og late-kvinner er selvsagt ikke mer umoralske og late enn menn-men fordi jeg tror det ligger noe der som er interessant å finne ut av. Kall det aksept, kall det holdning, kall det innlært atferd, kall det hva som helst, men jeg tror man vil finne en del forskjeller hos kvinner og menn når det gjelder oppfatning av hva en sykemelding er og hva den kan brukes til.

Apropos det, her er en artikkel som jeg har lest to ganger uten å klare å bli helt klok på hva forfatteren egentlig mener. Det er nå en ting- dere kan lese den selv, men jeg føler at den også illustrerer litt av det jeg mener med kvinner og holdninger. Hva er greia med å gjøre oss til ofre hele tiden? "Noen kaller oss Flinke piker, det er en hersketeknikk." Og: "Joda, vi blir ofte litt syke, men er det så rart når vi har så mange dårlige (mannlige) sjefer.
Kvinner kan altså bli syke av sjefer, hevder denne forfatteren. Ville en mannlig skribent tatt det for gitt at dårlig sjef = sykdom? Jeg tror ikke det.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...--7734482.html

Heilo: Snakk om å bli frustrert! Jeg har skrevet minst fem innlegg om hva jeg mener med holdninger, og du leser meg fremdeles som om jeg mener at kvinner har dårlige holdninger. (Og jeg akter ikke å lese nok en personlig sykdomshistorie, om forfatteren er aldri så "rasende," som liksom skal "bevise" at folk kan bli ordentlig syke. Alle vet at det finnes ordentlig sykdom, at det aller meste faktisk er ordentlig sykdom Det er ikke det vi diskuterer her. Vi diskuterer hvorfor kvinners sykmeldingstall er 70 % høyere enn menns.

Den eneste gangen EVER, hvor jeg har vurdert at jeg kanskje ikke orker å gå på jobb på grunn av annet enn omgangssyke eller annen infeksjonssykdom, er den gangen jeg hadde en sjef som jeg kom utrolig dårlig overens med. Så ja, dårlige ledere kan virkelig gjøre noe med deg, selvtilliten og psyken din. Jeg valgte dog å si fra og ta tak i problemet. En annen, med litt mindre selvfølelse og dårligere kollegaer, hadde kanskje bare blitt borte med "lettere psykisk lidelse"-stempelet, uten at noe egentlig var endret når sykmeldingen var over.
Det sagt, så vet jeg om menn som har gått gjennom nøyaktig det samme, så det er ikke sikkert det er kjønnsavhengig.

Gammel 08-10-14, 13:26   #325
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, det var jo der jeg også var. Hvorfor diskuterer vi fremdeles da?

- No. 4 -
Gammel 08-10-14, 13:28   #326
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Fordi arbeidstilsynets funn tydeligvis ikke er kjent for folk flest.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 13:31   #327
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forklarer graviditet at vi har 70 % høyere fravær enn menn? Vel, da synes jeg kanskje man bør forske litt på holdninger til det å være gravid.

Vet du, jeg har aldri møtt disse kvinnene som bare sykemelder seg og ligger på sofaen under graviditeten. Jeg tviler ikke på at de finnes, men jeg tror det har sammenheng med utdanningsnivå og holdning til jobb generelt, og ikke er noe som kan kjønnsbestemmes. Jeg tror menn med de samme parameterne også hadde "sykemeldt seg" om de hadde muligheten til det på samme måte som en gravid.

Arbeidstilsynets artikkel (jeg vet du ikke tror på den, men jeg velger nå å henvise til den allikevel) viser at kvinner i stor grad fremdeles er i stillinger som er fysisk harde, og kanskje er vanskeligere å stå i som gravid enn en kontorjobb. I tillegg sluttet kvinner oftere i jobben når de ble gravide, og man går dermed glipp av hvor friske eller syke gravide kvinner var før, fordi de rett og slett ikke var i jobb mens de var gravide. Mens nå så ønsker kvinner å fortsette å jobbe, også når de har blitt gravide og etterpå når de har fått barn, og derfor blir noen av dem sykemeldt. Så det er ikke nødvendigvis slik at gravide i større grad enn før legger seg ned og spiser sjokkis så snart de er smelt på tjukka.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 13:33   #328
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Den nye slitenheten
http://morgenbladet.no/samfunn/2014/...n#.VDUOHPkXKuJ

Men når blir plagsom tretthet til sykefravær? Da Liv Johanne Solheim ved Høgskolen i Lillehammer i 2010 intervjuet tidligere langtidssykmeldte, fant hun ut at mens mennene ble syke av jobben, lå årsaken for damene oftest hjemme. Det var barn, stebarn eller partnere som trengte ekstra oppfølging. Flere av kvinnene sa at de heller ville vært sykmeldt fra hjemmearbeidet, enn jobben. En slik dame var «Anita», hjelpepleier og alenemor med to voksne barn som var narkotikamisbrukere. Anita savnet jobben. Der «er jeg på topp», sa hun.

For meg er sitatet ovenfor et god oppsummering og ganske så like virkeligheten slik jeg kjenner den. I hele mitt yrkesliv har jeg aldri opplevd menn som sykemeldes pga "utbrenthet" men ganske så mange damer som blir det. Og grunnen er forholdsvis enkel, i motsetning til hva de tror selv, så ikke så mange kvinner så likestilte på hjemmefronten som de ganske tror. Jeg synes de har tar omtrent like mye ansvar for hjem og barn som det moren min gjorde på 70 og 80-tallet i TILLEGG til at de har full jobb utenfor hjemmet.

Denne debatten har vi hatt utallige ganger på FP og det slår meg hver gang det kommer tråder med "hjelp meg å prioritere" eller julestress, 17-mai planlegging osv. HVOR mye ansvar kvinner fortsatt tar for det meste i hjemmet. Og mer en ofte forsvares det med at man liker å gjøre det, liker å ha oversikten, er bedre på familiens planlegging osv. osv. Og ikke minst klassikeren, - mannen bytter dekk på bilen så hvorfor skal ikke jeg være ansvarlig for a, b, c, d, e of f og forøvrig alt det andre som handler om logistikk og det praktiske i familien.

Sorry, jeg vet jeg generaliserer men for meg er dette en så åpenlys forklaring og jeg tror vi faktisk lever i et samfunn der mange av disse tradisjonelle kjønnsrollene faktisk dyrkes mer en det jobbes for å få de vekk. Så hjelper det jo heller ikke at politikere og alt i samfunnet på det strukturelle plan ikke utvikles videre for å likestille kvinner og menn men veldig mye av det arbeidet er jo gjort. Så da blir det jo straks mer komplisert når vi ser ansvarsroller og fordeling som er så ujevne og som selvfølgelig vil få konsekvenser for deltakelse i yrkeslivet.

Jeg ser ikke hvordan dette vil forandre seg før menn tar på seg/får lov til å delta like mye i ALLE aspekter av at Familien AS går rundt.

Jeg har en innlevering jeg må gjøre før midnatt så kommer ikke til å delta videre så gjentar igjen, jeg dette ikke gjelder alle men jeg synes det gjelder fryktelig fryktelig mange.

Og fastleger bekrefter jo at det nesten utelukkende er kvinner som sitter på legekontoret og er utslitte. Utbrente. Og det er overhode ikke bare kvinner som er i "tunge" yrker som er fysisk krevende.

Jeg synes denne debatten gjøres mye mer komplisert en det vi kanskje liker å tro. Fordi kvinner med definisjonsmakt, og den generasjonen som liksom er likestilt, ikke liker å snakke om hvor stort gapet fortsatt her på likestilling i hjemmet. Ofte fordi kvinner selv ønsker å ha mye av denne "kontrollen", om det så er bevisst eller ubevisst.

Gammel 08-10-14, 13:34   #329
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men, det er jo også forsket på at veldig mye av fraværet skyldes lettere psykiske lidelser/muskel-og skjelettplager ikke graviditet. Man har jo også tall på hvorfor folk er borte fra jobb. Jeg tviler på at man skjuler graviditet i andre diagnoser.

Billa: Selvsagt finnes det dårlige sjefer, og selvsagt er det ikke bra for psyken å jobbe under dårlig ledelse. Jeg har skiftet jobb selv fordi jeg ikke var fornøyd med ledelsen. Min erfaring er likevel at menn (jeg kan bare snakke om mannlige lærere her) lettere "slipper taket" og sier at "dette var ikke noe for meg, for mye stress, foreldremas, hva_har_du, jeg finner noe annet å holde på med" enn kvinner. Kvinner fikser problemet på en annen måte, ved stadige sykmeldinger, for de elsker tross alt jobben sin og kan ikke slutte, dessuten er det jo så familievennlig å være lærer... Jeg forstår det ikke, rett og slett.

Gammel 08-10-14, 13:36   #330
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I stedet for å diskutere dette videre, kan jo folk evt. lese denne fantastiske artikkelen om Default Man (The Great White Male).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 13:37   #331
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvinner fikser problemet på en annen måte, ved stadige sykmeldinger, for de elsker tross alt jobben sin og kan ikke slutte, dessuten er det jo så familievennlig å være lærer... Jeg forstår det ikke, rett og slett.

Snakk for deg sjæl, sier nå jeg. Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i disse generaliseringene av kvinner som har regnet over FP i det siste.

Gammel 08-10-14, 13:38   #332
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber ved en arbeidsplass der utbrenthet trolig er en av de viktigste årsakene til langtidssykemeldinger, og sannsynligvis den viktigste årsaken til arbeidsrelaterte langtidssykemeldinger. Jeg vet ikke om det er en 50/50-fordeling mellom kjønnene i denne typen sykemeldinger her, men det er på ingen måte uvanlig med utbrentdiagnoser hos de mannlige ansatte, og jeg jobber sammen med flere menn som har hatt lange fravær på grunn av utbrenthet eller stress.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 13:43   #333
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Arbeidstilsynets artikkel (jeg vet du ikke tror på den,.

Jeg har sagt at jeg ikke tror den kommer med hele sannheten, det er ikke det samme som at jeg ikke tror på den. Snakk om å lese meg med vrangbrillene på, evt. ikke gidde å lese det jeg skriver i det hele tatt

Og så sa jeg at dersom graviditet er årsaken til det utrolig store skillet i sykmeldinger mellom menn og kvinner bør det forskes på holdninger til det å være gravid. Er ikke du også enig i det?

Jeg sa ingenting om sofa, sjokkis eller snylting. Hvorfor insisterer du på å være så tabloid?

.

Ellers: Applaus til Lisa. Slik ser verden ut fra mitt ståsted også. Og så blir jeg glad om noen kan forklare meg hvorfor det er så sprikende opplysninger mellom hva leger oppgir som sykmeldingsgrunn og hva ulike rapporter det viseses til her sier (nemlig at graviditet kan forklare alt.)

Gammel 08-10-14, 13:45   #334
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

rine: jeg kan forstå at du blir frustrert her. Jeg påstår ikke at du har rett i alt, men jeg synes du har mange poeng likevel. Og de synes jeg er flott at kommer frem. Forskning må også ses i kontekst og har sin begrensning. Jeg synes ikke det er så spinnvill å kommentere det. Jobber med forskere selv, som er svært så kritiske til dette.

Jeg aner ikke hvorfor kvinner har så høyt fravær. Jeg tror likevel sykefravær i en del grad kan knyttes til type jobb, type person, holdninger og økonomi. De kjønnsmessige årsakene klarer jeg vanskelig å se og erfaringsmessig ser jeg heller ikke den store forskjellen.

Gammel 08-10-14, 13:47   #335
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg jobber ved en arbeidsplass der utbrenthet trolig er en av de viktigste årsakene til langtidssykemeldinger, og sannsynligvis den viktigste årsaken til arbeidsrelaterte langtidssykemeldinger. Jeg vet ikke om det er en 50/50-fordeling mellom kjønnene i denne typen sykemeldinger her, men det er på ingen måte uvanlig med utbrentdiagnoser hos de mannlige ansatte, og jeg jobber sammen med flere menn som har hatt lange fravær på grunn av utbrenthet eller stress.

Det stemmer sikkert når du sier det, men beviser jo like lite som når jeg sier at på min arbeidsplass er det utelukkende kvinner som blir utbrente. Menn som ikke orker mer, skifter jobb.

Ditt utsagn får garantert stå uimotsagt, (og hvorfor skulle den ikke det, det er din erfaring) mens jeg får masse pepper for å si at jeg opplever det annerledes. Jeg merker at jeg begynner å bli ordentlig gretten.

Gammel 08-10-14, 13:48   #336
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Snakk om å lese meg med vrangbrillene på, evt. ikke gidde å lese det jeg skriver i det hele tatt

Hvorfor insisterer du på å være så tabloid?

Beklager, jeg ble skikkelig irritert og gjorde det jeg ofte syns du gjør. Jeg burde ha holdt meg for god til det. Jeg er bare drittlei hele "hva kvinner (eller piker) bør gjøre", uten at det nødvendigvis er din feil alene.

Ang. forskning på holdninger til det å være gravid: nja, njo. Jeg er ikke så sikker på at det er så mye å finne der, egentlig. Hva tenker du at man kan finne? Både hos kvinnene selv, miljøet rundt dem og hos arbeisgiver?

Gammel 08-10-14, 13:48   #337
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner også flere menn som har hatt langtidssykmelding på grunn av utbrenthet/stress. Like mange som kvinner.

Det som er så dumt med disse diskusjonene (ikke bare her) er at det er to skyttergraver, en med de som vil skyte på de som har skylda og en med de som nekter for at noen har skylda. Det interressante er ikke først og fremst å finne ut hvem som er sykmeldte og hvorfor og om kanskje de hadde håndtert nevnte tilstand bedre med utovertiss, men å se på ulike faktorer og se om noen av dem kan påvirkes. Biologien er det vanskelig å gjøre veldig mye med, svangerskap og fødsler går nå engang over for de fleste, men å se på kompleksiteten i hvordan menn og kvinner tenker om egen og andres sykmeldingspraksis tror jeg kan være nyttig selv om det neppe finnes noen quick-fix.

Leste dere det blogginnlegget det var linket til over? Det var sleivspark i øst og vest ja, men hun sa en ting som er ganske viktig: Hva da hvis far til barnet er på reise igjen....?

Ja, hva da? Jeg tror nemlig noe av kjernen til hvorfor kvinner fortsatt dobbeltarbeider (eller i det minste dobbeltadministrerer) ligger nettopp der. Jeg har en mistanke om at utenfor fp er det i ganske mange familier slik at mannen har en jobb som krever sitt, mens kvinnen er siste skanse hjemme uansett vær og føreforhold i egen kropp og på jobb. Fordi man kan ikke sykmeldes fra egne barn. For hvorfor ryker ikke fars jobbreise hvis mor er på randen og ungen er syk?

Gammel 08-10-14, 13:52   #338
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Presist, Katta. Og jeg lurere på om forfatteren er klar over betydningen av det hun skrev der, på en negativ måte. Hun gir jo selv svar på problemet. Hun sitter med alt ansvaret hjemme. Som så fryktelig mange andre "likestilte" kvinner.

Gammel 08-10-14, 13:57   #339
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

rine: jeg kan forstå at du blir frustrert her. Jeg påstår ikke at du har rett i alt, men jeg synes du har mange poeng likevel. Og de synes jeg er flott at kommer frem. Forskning må også ses i kontekst og har sin begrensning. Jeg synes ikke det er så spinnvill å kommentere det. Jobber med forskere selv, som er svært så kritiske til dette.

.

Tusen takk! Selvsagt er det ikke spinnvilt å kommentere forskningens begrensninger. De fleste oppegående mennesker kan da litt mer om forskning enn at de sluker alt de leser rått. Jeg ble så provosert sist gang jeg ble beskyldt for å være "domm" og ikke skjønne hva forskning gikk ut på (da jeg mente at det ikke var spesielt nyttig å forske på Marit Larsen...) at jeg fant fram en del vitenskapsteori fra da jeg studerte (begynner å blir noen år siden, men så vidt jeg har fått med meg, har det vel ikke kommet nye teorier om kva som kjennetegner god forskning siden den gang) og leste det om igjen.
God forskning kjennetegnes av kritikk fra ulike fagmiljøer og vitenskaper-må mener jeg absolutt ikke at jeg representerer et fagmiljø eller en vitenskap ,det finnes grenser for mitt ego også - og det er heller ikke slik at all forskning er god forskning. Det kan være både moralske og rent intellektuelle årsaker til at et forskningsarbeid ikke holder mål. Jeg er lekmann og kan ikke uttale meg om hva som er god og dårlig forskning, men jeg kan få lov (bortsett fra på FP, da) til å være kritisk og jeg kan få lov til å ytre at ønsker om at det forskes på andre sider av temaet også.

Tallulah: Takk for at du beklager. Det ble jeg faktisk også litt glad for at du gjorde.

Sist redigert av rine : 08-10-14 kl 14:03.
Gammel 08-10-14, 13:59   #340
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg synes det slenges ut så utrolig mange påstander som jeg ikke har peiling på er sant eller ikke, og det er så vanskelig å forholde seg til. Fastleger bekrefter at flest kvinner er utbrent? Hvor da? Hva er metoden? Er det anekdotisk svigermorforskning eller gjennomgang av diagnosekoder?

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.