Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
nokon:
Jeg mener tvert imot at det er jeg som i størst grad prøver å få fram kompleksiteten og ikke uten videre slår meg til ro om at det handler om type jobb? Til det andre du skriver: Jeg mente ikke primært at det må jobbes med holdninger hos folk som allerede er sykmeldte, selv om det også er kjempeviktig. Jeg mente at det må forskes på holdninger til det å bli sykmeldt. Er det ulike holdninger hos kvinner og menn når det gjelder bruken av sykmeldinger? Jeg synes det er kjempeinteressant. Ikke fordi jeg har noe ønske om å peke nese til kvinner og kalle dem umoralske og late-kvinner er selvsagt ikke mer umoralske og late enn menn-men fordi jeg tror det ligger noe der som er interessant å finne ut av. Kall det aksept, kall det holdning, kall det innlært atferd, kall det hva som helst, men jeg tror man vil finne en del forskjeller hos kvinner og menn når det gjelder oppfatning av hva en sykemelding er og hva den kan brukes til.
Apropos det, her er en artikkel som jeg har lest to ganger uten å klare å bli helt klok på hva forfatteren egentlig mener. Det er nå en ting- dere kan lese den selv, men jeg føler at den også illustrerer litt av det jeg mener med kvinner og holdninger. Hva er greia med å gjøre oss til ofre hele tiden? "Noen kaller oss Flinke piker, det er en hersketeknikk." Og: "Joda, vi blir ofte litt syke, men er det så rart når vi har så mange dårlige (mannlige) sjefer.
Kvinner kan altså bli syke av sjefer, hevder denne forfatteren. Ville en mannlig skribent tatt det for gitt at dårlig sjef = sykdom? Jeg tror ikke det.
http://www.aftenposten.no/meninger/k...--7734482.html
Heilo: Snakk om å bli frustrert! Jeg har skrevet minst fem innlegg om hva jeg mener med holdninger, og du leser meg fremdeles som om jeg mener at kvinner har dårlige holdninger. (Og jeg akter ikke å lese nok en personlig sykdomshistorie, om forfatteren er aldri så "rasende," som liksom skal "bevise" at folk kan bli ordentlig syke. Alle vet at det finnes ordentlig sykdom, at det aller meste faktisk er ordentlig sykdom Det er ikke det vi diskuterer her. Vi diskuterer hvorfor kvinners sykmeldingstall er 70 % høyere enn menns.
Sist redigert av rine : 08-10-14 kl 12:28.
|