Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-14, 23:42   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Grunnen til at jeg lurer på dette med og uten barn er at også jeg som har hatt lette svangerskap, enkle babyer og så langt friske, ukompliserte unger aldri helt har fått tilbake den styrken i kroppen jeg hadde før jeg fikk barn. Akkurat det er noe menn ikke må gjennom uansett hvor likestilte vi er. Det er greit at svangerskap og fødsel er en normaltilstand, men det er en ganske tøff normaltilstand. Det å bli gammel er også en normaltilstand, det er ingen som bruker det til å argumentere for at eldre bør greie like mye som yngre mennesker. Nå jobber jeg et sted hvor kvinner og menn er ganske likt representert på sykmeldingsstatistikken hvis man ser bort fra svangerskap og hvor det er lavt sykefravær, men jeg tenker likevel at det kan spille en rolle. Man starter ikke småbarnsfasen på like vilkår, kvinner starter den med et helt annet kroppslig underskudd.

Hvorfor blir kvinner så slitne? Er det noe i det at menn åpner en og en skuff i kommoden med tanker og bekymringer, mens kvinner i større grad har alle skuffene åpne samtidig hele tiden? De fleste av oss blir vel mer slitne av det vi ikke får gjort enn av det vi faktisk gjør. Hva skal man i såfall gjøre med det? Jeg er ganske sikker på at å legge til dårlig samvittighet fordi man er utslitt ikke akkurat tjener saken, men man må jo snakke om hvorvidt det er holdninger i samfunnet som gjør noe av denne forskjellen. Hvorfor hører jeg oftere at menn "kommer på jobb og slapper av" enn kvinner? Hvorfor er det (for å si det veldig tabloid) mest avslappende for menn å gå på jobb når det koker hjemme, mens det for kvinner avlaster mest å kutte jobben?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.