Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 uker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-14, 09:52   #17
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 uker

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg er enig med Katta. Jeg tenker at hvis man mener at en ettåring er for liten til å begynne å barnehage, så får man ta konsekvensen av det og velge ulønnet permisjon. Hvis nedkorting av permisjonstiden med noen uker er det som skal til for å få på plass barnehageplass til alle ettåringen, så bør det prioriteres, fremfor å bruke pengene på noen få ekstra permisjonsuker.

Det er jo ikke alle som har mulighet til å ta ulønnet permisjon - ikke bare ut fra økonomisk perspektiv, men også med tanke på at man blir stående uten en del av rettighetene man som ansatt i lønnet permisjon har. Og man vet jo ikke nødvendigvis hvordan det blir å sende et barn som er 1 år i barnehagen før man står der. Videre syns jeg det blir feil å definere de 7 ekstra ukene som "noen få" da de tross alt utgjør over 10% av den totale permisjonslengden, og på et tidspunkt hvor barna gjerne enda er skeptiske mot andre enn foreldrene. Da tenker jeg at nesten 2 måneder kan utgjøre en stor forskjell (fra 12 til 14 måneder).

Det er selvsagt både viktig og samfunnsøkonomisk effektivt dersom det er mulig å få til løpende opptak og garantert barnehageplass, men jeg kan ikke se at det er reellt at dette skal kunne dekkes av å spare inn de 7 ukene alene. Selv om man fjerner konantstøtten i tillegg vil det koste langt mer å drifte denne ordningen. Jeg ser at det kan være et steg på veien, men mener at garantert barnehageplass for 1-åringene er en såpass viktig sak at finansieringen bør på plass uavhengig av om man fjerner de 7 ukene.

Og så tror jeg at de 7 ekstra ukene gjerne i større grad tas ut av fedrene selv fedrekvoten per se er forkortet.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.