Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 uker
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Jeg er enig med Katta. Jeg tenker at hvis man mener at en ettåring er for liten til å begynne å barnehage, så får man ta konsekvensen av det og velge ulønnet permisjon. Hvis nedkorting av permisjonstiden med noen uker er det som skal til for å få på plass barnehageplass til alle ettåringen, så bør det prioriteres, fremfor å bruke pengene på noen få ekstra permisjonsuker.
Det er jo ikke alle som har mulighet til å ta ulønnet permisjon - ikke bare ut fra økonomisk perspektiv, men også med tanke på at man blir stående uten en del av rettighetene man som ansatt i lønnet permisjon har. Og man vet jo ikke nødvendigvis hvordan det blir å sende et barn som er 1 år i barnehagen før man står der. Videre syns jeg det blir feil å definere de 7 ekstra ukene som "noen få" da de tross alt utgjør over 10% av den totale permisjonslengden, og på et tidspunkt hvor barna gjerne enda er skeptiske mot andre enn foreldrene. Da tenker jeg at nesten 2 måneder kan utgjøre en stor forskjell (fra 12 til 14 måneder).
Det er selvsagt både viktig og samfunnsøkonomisk effektivt dersom det er mulig å få til løpende opptak og garantert barnehageplass, men jeg kan ikke se at det er reellt at dette skal kunne dekkes av å spare inn de 7 ukene alene. Selv om man fjerner konantstøtten i tillegg vil det koste langt mer å drifte denne ordningen. Jeg ser at det kan være et steg på veien, men mener at garantert barnehageplass for 1-åringene er en såpass viktig sak at finansieringen bør på plass uavhengig av om man fjerner de 7 ukene.
Og så tror jeg at de 7 ekstra ukene gjerne i større grad tas ut av fedrene selv fedrekvoten per se er forkortet.
|