Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 uker
Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.
Jeg tenker at om det blir slik så skaper vi større skiller. På de som kan og de som ikke kan. Sansynligheten for at de som ikke kan er de samme som ikke kan ta ulønnet permisjon er stor.
Har man ikke råd til å betale en barnehageplass har man vel et problem uansett, dette er jo folk som har inntekt når de er hjemme i permisjon? Det er ganske stor forskjell på å betale en barnehageplass og å stå uten inntekt.
Det ideelle hadde selvfølgelig vært hvis man kunne budsjettere med at det sto noen plasser tomme og at man kunne si fra innen en gitt frist fra når man trengte plass. Men hva som helst er bedre enn det opplegget som er nå.
Og jeg er også i utgangspunktet tilhenger av en lang fødselspermisjon, men jeg synes vi har alt for stor kontrast mellom den enorme satsningen på familiene det første leveåret til ungen og den virkeligheten man så kastes ut i etterpå hvor man faktisk ikke er garantert noe som helst. Så hvis det å fjerne disse ukene hadde kunnet gi reell barnehagedekning for ettåringer synes jeg det er en god ide.