|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Bedreviter
|
Sv: Forskning?
For noe tull. Det er klart det er lettere å skjønne forskning og forskningsmetodikk hvis man er akademisk skolert enn hvis man ikke er det. Det er jo ikke mer kontroversielt enn å hevde at det er lettere å skjønne medisin hvis man er utdannet lege. |
|
|
|
|
|
#222 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
. Selvsagt, men jeg synes dere, du, pøbelsara og Toffskij var langt mindre nyanserte i de første innleggene, før jeg sa s-ordet ( og du sa f-ordet) enn det dere har vært i de siste. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
kamerat
|
Sv: Forskning?Det er også tenkelig at du ikke leste så veldig nøye, rine. Det er det jo en viss presedens for.
|
|
|
#224 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Forskning?Haha, jeg har vært på flere disputaser innen mitt eget fag (men ikke fagfelt) der jeg har ramlet totalt av lasset etter fem minutter. Det kan selvfølgelig være at jeg er helt tett til tross for åtte år (minst!) på universitetet og utallige kurs og seminarer og konferanser og etterutdanningsaktige saker. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Forskning?Forskning er et samfunnsgode, og det er jo meningen at forskningen skal gi noe tilbake til samfunnet. Det er imidlertid ikke sikkert at god forskning så lett lar seg popularisere, eller at forskeren er spesielt god til å omgjøre kunnskapen til noe folk i gata forstår. I alle fall ikke med noen få setninger. Det betyr ikke at forskningen er unyttig eller dårlig. Det er flere måter forskningen gis tilbake til samfunnet på. Det ene er når forskeren formidler direkte til folk, f.eks. gjennom media eller populærvitenskapelige foredrag. Det andre er gjennom å berike en kunnskapsbase som andre innenfor vitenskapen bygger videre på, som igjen fører til ny kunnskap, som igjen bidrar til ulike samfunnsnyttige formål. En annen måte er gjennom å bidra til å berike kunnskapsbasen, som fører til en økt forståelse av fenomener eller bidrar med brikker til en større helhet (f.eks. en teori), som andre igjen kan formidle til folk, særlig i skolen, hvor elevene lærer det og kan bruke det senere til andre samfunnsnyttige ting ("når får jeg noengang bruk for denne matten??
|
|
|
#226 |
|
Shake it out!
|
Jeg har kurset min ikke-akademiker-kjæreste ganske heftig i forskningsmetodikk og hvorfor man ikke skal høre på når (tabloid-)aviser skriver "forskning beviser at...".
|
|
|
#227 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Forskning?Jeg synes også det forskes på mye unyttig vås, uten at jeg er FrP-dum av den grunn. (Noe som var en teit beskrivelse.) Men jeg ser jo at det unyttige våset kan bli nyttig/kan være nyttig uten at jeg ser nytten/er en del av et større emne der man kanskje ikke skjønner det snevre fagfeltet. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Forskning?Som akademiker som er fullstendig uinteressert i naturfag og tall, har jeg snorket meg gjennom kjemidisputasen til min svoger. Jeg skjønte seriøst ikke en dritt. Men vet forskningen brukes til å lage mer miljøvennlige biler (i en bit av motoren). Tror jeg.
|
|
|
#229 |
|
Bedreviter
|
Sv: Forskning?Det er ofte mye lettere å forklare anvendt forskning (som brukes til noe konkret) enn teoretisk forskning (som kanskje ikke kan brukes til noe annet enn som bakgrunn for fremtidig forskning eller anvendelse i en fjern fremtid). |
|
|
|
|
|
#230 |
|
Yes, we can!!
|
Eksen min tok doktorgrad på et område som er regnet som et av de topp 10 "nyttigste" for Norge noensinne. Det har direkte skapt milliardverdier for Norge (hans bidrag var selvsagt bare en brikke i det). Det var komplett umulig å forklare det for til og med meg som har høyere utdanning innen akkurat det feltet. Det er rett og slett ikke gitt at man kan forenkle alt slik at det lar seg formidle over kaffe og kaker til tante Berta og onkel Rolf.
|
|
|
#231 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskning?Ellers har doktoranden selv kommentert saken i Morgenbladet denne helgen, og er åpen på at opponentene har hatt en del helt gyldige poeng i kritikken sin, blant annet det jeg selv stusset på, at formålet skulle være å se på kjønnsbiten i det hele, men at han ikke har gått så mye inn i det (utover en del teori i begynnelsen).
|
|
|
#232 |
|
This is normal!
|
Det siste tenkte jeg også da jeg leste kommentaren i MB. Godt gjort å klare en mediestorm som dette for en fersk doktorand.
|
|
|
|
#235 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Forskning?Si hva dere vil, men oksidasjon av flerfunksjonelle organiske forbindelser med rutheniumtetroksid er heller ikke noen killer i selskapslivet, altså. Selv om det var en industrisponset oppgave og greier.
|
|
|
#236 |
|
kamerat
|
«Tenkelig» -> «den eneste mulige forklaringen». QED.
|
|
|
#237 |
|
|
Oksen Anton er Redd Katta! |
|
|
|
![]() |