|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Forskning?Slenger inn et spørsmål siden tråden har dreid over på generell forskning; |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Bedreviter
|
Sv: Forskning?
Lite trolig. |
|
|
|
|
|
#203 |
|
Sviiisj!!
|
Selv jeg, som har forsket på noe som i hodene til folk flest antakelig er å regne som medisinsk, får det spørsmålet. Til og med fra andre fagfolk! Heldigvis er forskningen min nå sitert av en haug anvendt-forskere som bruker forskningen min til ting som er så godt som anvendbar for mennesker, at jeg bare kan vise dem en liste hvis folk spør.
|
|
|
#204 |
|
Whatever, never mind
|
|
|
|
|
|
|
#206 |
|
Bedreviter
|
Det ville blitt lagt merke til. |
|
|
|
|
|
#207 |
|
kamerat
|
Sv: Forskning?Det pleier å være ganske lett å kjenne igjen familie og ikke-akademiske venner på ansiktsuttrykkene.
|
|
|
#209 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis man trenger lengre tid på å finne på svar på hva forskingen man driver med skal brukes til enn på selve arbeidet, er kanskje ikke behovet for forskingen helt til stede? For øvrig tror jeg dette er den mest snobbete tråden jeg har lest på lenge, og det sier en del. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
kamerat
|
Sv: Forskning?Så grunnforskning er snobbete?
|
|
|
#211 |
|
Bedreviter
|
Det er jo ikke alle emner man kan forklare enkelt til ikke-fagfolk. Det betyr jo ikke at forskningen er unyttig eller at forskeren er dum. Det kan meget vel bety at den man snakker med ganske enkelt ikke har de nødvendige forutsetninger for å forstå. |
|
|
|
|
|
#212 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Seriøst?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Halloen!
Sv: Forskning?Nei, men å gå ut fra at alle som ikke er forskere selv, eller akademikere, sitter som måpende amøber med tomme blikk når forskere forteller om arbeidet sitt. Jeg har vært til stede på en disputas en gang, og selv om emnet var ganske langt fra det jeg driver med til vanlig, var det faktisk mulig å forstå en god del. FP har av og til godt av å bli minnet på at man ikke trenger å være hjerneskadet selv om man ikke er akademiker, og jeg følte at dette var en grei anledning å gjøre det på. FrP-dum, den ultimate fornærmelse! |
|
|
|
|
|
#214 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg var på en disputas for en bekjent som handlet om nukleærbiologi, og jeg skal love deg at jeg ikke skjønte noensinne, på tross av at jeg er akademiker og PhD-student på samme fakultet som forskeren. Det ER mye forskning som er gresk for ikke bare lekfolk, men for alle andre enn de som har innsikt i akkurat det lille spesialiserte feltet som forskeren driver med.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Bedreviter
|
Jeg har vært til stede på disputaser der jeg jeg skjønte mye, der jeg skjønte noe og der jeg skjønte absolutt null og nix. Det sier lite om verken mitt eller de ulike forskernes intelligens- eller utdanningsnivå. Derimot er det relevant hvor mye jeg kunne om fagfeltet fra før og hvilke metoder som er anvendt. |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Halloen!
Sv: Forskning?Enig, pøbelsara, men da bør dere jo si det, ikke at legfolk og ikke-akademikere ikke forstår. Det var dette som trigget min 'snobbekommentar" , innlegget du skrev nå var mye mer balansert. Teofelia: Nettopp, hvor mye man forstår og ikke trenger ikke å ha noe med akademiker/ ikke-akademiker å gjøre. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Mother of Dragons
|
FP, hele FP faktisk!
|
|
|
#218 |
|
Mother of Dragons
|
Det vil si at du synes alt av grunnforskning er bortkastet energi? Forstår jeg rett?
|
|
|
#219 |
|
Halloen!
Sv: Forskning?I denne tråden, da. Og jeg har sikkert gjort meg skyldig i snobbing selv, i andre tråder. ( Der jeg ikke framstår som FrP, that is. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
kamerat
|
Sv: Forskning?Det høres ut som om det er meg du semi-siterer, rine? Jeg har sagt og mener
Det er ikke snobbete, det er bare en naturlig følge av dagens høyspesialiserte akademia og overveldende informasjonstetthet.
|
![]() |
|
|