Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-14, 13:25   #61
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?

Hehe, for noen år siden skulle svigermor reise med fire barnebarn i alderen 3 til 7-8. De hadde fått plasser helt tilfeldig plassert rundt om i flyet. Først fikk hun litt panikk, så henvendte hun seg til besetningen og sa at hun regnet med at de passet på ungene, for det fikk ikke hun gjort fra sitt sete. Da hadde de kjapt ordnet en egen rad til dem.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 13:33   #62
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reserverer alltid. Jeg får helt hetta av å sitte innestengt, og hater å stå langt bak i midtgangen når vi skal av. Jeg betaler gladelig for å velge sete, og jeg hadde nok ikke flyttet meg på forespørsel heller. Med en forklaring om hvorfor. Jeg trenger å VITE hvor jeg skal sitte i god tid for at ikke usikkerheten skal gjøre meg stresset, og i de tilfellene hvor jeg har måttet sitte langt bak i flyer har jeg spurt om å flytte til LEDIGE seter lenger frem når vi skal lande.

Gammel 06-09-14, 15:30   #63
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reserverer alltid, og oppfordrer alle som har issues med reisefølge eller egen reisekomfort til å gjøre det samme. Jeg har ikke veldig mye sympati for dem som velger dette bort og etterpå tror at de skal få samme forutsigbarhet som dem som har betalt. Hallo, det er jo nettopp det man har betalt for jo! Selve stolene er jo like... men hvis det er viktig hvor du sitter og hvem du har rundt deg, men ikke har betalingsvilje så er det egen risiko. Og gevinst, selvsagt, hvis alt går bra. Det er som en forsikring, på en måte. Nytter ikke å tegne den når man ser at det brenner et sted.

Og jeg har også flere ganger sett barn bli skilt fra foreldre på stappfulle Norwegian-fly. Kommer man sent til innsjekk, eller det er blitt gjort et flybytte, så skjønner jeg godt at ikke travle flyverter prioriterer å flytte på betalende reservasjoner for tekkes dem som ikke syntes det var viktig nok å betale for.

(Og jeg reiser ofte alene, uten baggasje, og vil være først ut av flyet omtrent etterpå. Har mang en gang akkurat nådd et flytog og tenkt at det var verdt hver krone å sitte på 2A eller 3C... og da er det ikke aktuelt å bytte med en på midt- eller vindussete. Det er en plan bak det.)

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 15:47   #64
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig med MN, og har som sagt bare opplevd ett tilfelle der jeg burde ha reservert, det jeg har fortalt om tidligere i tråden. Da kom vi så seint på flyplassen pga.legevaktbesøk og måtte derfor ta plassene vi fikk. Selvfølgelig den ene flyturen i livet der den ellers så sindige åtteåringen var på grinern og ville sitte med mamma... Vi hadde plasser midt i flyet, og jeg spurte selvsagt to med det jeg oppfattet som like plasser om bytting, men svaret var likevel nei. Litt kjipt og vrangt, syntes jeg da, og gjør fremdeles, men selvsagt var de i sin fulle rett.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 16:50   #65
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har reservert på langflyvnininger, men mer da fordi vi vil ha spesielle seter enn at vi er redde for å bli splittet. (Som vi ikke har opplevd uansett.)
Jeg ville ikke ha byttet disse setene mot dårligere seter (i mine øyne) med mindre det var noe veldig spesielt.

Jeg må si jeg ikke helt skjønner denne motviljen mot at ting koster ekstra, jeg tenker at det er helt supert at jeg kan velge å la være å betale disse kronene dersom jeg ikke trenger det. Samme med bagasje, har jeg ikke bagasje er det jo supert at det ikke er innbakt i prisen.

Men nå syns jeg SAS er et møkkaselskap med dårlig service, gammel flypark og vonde seter så jeg vil faktisk betale mer for å fly med andre enn de.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 17:05   #66
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Vi har reservert på langflyvnininger, men mer da fordi vi vil ha spesielle seter enn at vi er redde for å bli splittet. (Som vi ikke har opplevd uansett.)
Jeg ville ikke ha byttet disse setene mot dårligere seter (i mine øyne) med mindre det var noe veldig spesielt.

Jeg må si jeg ikke helt skjønner denne motviljen mot at ting koster ekstra, jeg tenker at det er helt supert at jeg kan velge å la være å betale disse kronene dersom jeg ikke trenger det. Samme med bagasje, har jeg ikke bagasje er det jo supert at det ikke er innbakt i prisen.

Men nå syns jeg SAS er et møkkaselskap med dårlig service, gammel flypark og vonde seter så jeg vil faktisk betale mer for å fly med andre enn de.

Amen!

Gammel 06-09-14, 17:21   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er kjipt på grensen til svindel å fremstille en avgift som frivillig hvis den i realiteten ikke er det. Å betale ekstra for mat og gode seter er noe helt annet, men en toåring kan jo ikke reise alene. Det blir som skulle betale ekstra for å få bruke trappen opp til flyet, eller få lov å dra ned gardinen, eller bruke toalettet. Nei, vent, det har visst vært planlagt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 17:24   #68
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne sees helt til the bitter end!

Gammel 06-09-14, 17:26   #69
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har opplevd flere ganger at familier som ikke har reservert seter får seter spredt utover i flyet. Det har ordnet seg for dem alle gangene. Vi reserverer seter når vi reiser hele familien, reiser jeg alene er det ikke så nøye. Da kan jeg gjerne flytte meg for å at familier skal kunne sitte samlet.

Hadde forresten en litt morsom opplevelse på flyet fra London rett før sommeren. Vi var fier kollegaer som reiste sammen og hadde seter spredt over hele flyet. Helt greit. Da vi kom ombord hadde jeg litt mye i hendene og spurte om sjefen min kunne holde kaffekoppen mens jeg satte bagasjen i hylla over meg. Og vips spretter en fyr opp og lurer på om sjefen vil sitte ved siden av meg. Helt greit, det, men ikke nødvendig. Tipper han trodde vi var ektepar, ikke kollegaer.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 18:12   #70
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes det er kjipt på grensen til svindel å fremstille en avgift som frivillig hvis den i realiteten ikke er det. Å betale ekstra for mat og gode seter er noe helt annet, men en toåring kan jo ikke reise alene. Det blir som skulle betale ekstra for å få bruke trappen opp til flyet, eller få lov å dra ned gardinen, eller bruke toalettet. Nei, vent, det har visst vært planlagt.

Det er hvordan du velger å se på det. Du betaler for det hos andre flyselskaper også, du har bare ikke muligheten til å velge å la være dersom du ikke trenger det.
Og de færreste betaler for seter og det ordner seg som regel allikevel. En toåring vil aldri bli plassert alene, det sier seg selv at det ikke går.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 18:17   #71
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det er hvordan du velger å se på det. Du betaler for det hos andre flyselskaper også, du har bare ikke muligheten til å velge å la være dersom du ikke trenger det.
Og de færreste betaler for seter og det ordner seg som regel allikevel. En toåring vil aldri bli plassert alene, det sier seg selv at det ikke går.

Ja, men man er jo åpenbart verdens dusteste hvis man bare satser på motsatt utpresningstaktikk; "enten lar de ham/henne sitte med meg, eller så får noen andre passe ham/henne"?

- No. 4 -
Gammel 06-09-14, 18:23   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er dessuten ikke enig i premisset; at man betaler for det hos andre selskaper også. Seteplassering er ikke en utgift for selskapet som må dekkes inn. Det er en ren ekstrainntjening for de flyselskapene som ønsker å ha den formen for kundebehandling.

Man er jo ikke garantert spesielle plasser hos SAS, selv om man har valgt sete på forhånd eller har preferanser hos reiseselskapet man benytter. Noen ganger vil man bli flyttet, f.eks. ved skifte av flytype. De har likevel som hovedregel at selskap sitter sammen, og min erfaring er at de strekker seg ekstremt langt for foreldre og barn. De vil jo kunne nærmest pålegge andre passasjerer å flytte seg, dersom det er tungtveiende grunner, f.eks. 2 spedbarn på samme rad.

På Norwegian har de overlatt ansvaret for dette til passasjerene, og kaller det et gode.

- No. 4 -
Gammel 06-09-14, 18:29   #73
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er to ulike premisser ute og går her. En ting er at man betaler for å sitte på et bestemt sted, jeg syns det er fint at det er en mulighet. Er det ikke så nøye hvor man blir plassert, så kan man slippe å betale. At man dermed også implisitt har sagt ja til å få splittet opp hele reisefølget når man reiser med barn under 11 år, det syns jeg bare er merkelig, og jeg skjønner ikke annet enn at det gjøres for å presse barnefamilier til å betale en avgift de i utgangspunktet kanskje ikke ser behovet med, fordi det ikke er så nøye for dem om de sitter på rad 2 eller 25. Når barn reiser alene, så betaler man ekstra for det - når man bestiller billetter sammen med barn, så burde det være en selvfølge at man blir plassert sammen også, gjerne på rad 25.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 18:35   #74
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Luvi: jeg hadde reservert siden det er lille julaften. Du kan anta at flyet er fullt.

Gammel 06-09-14, 18:46   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns det er to ulike premisser ute og går her. En ting er at man betaler for å sitte på et bestemt sted, jeg syns det er fint at det er en mulighet. Er det ikke så nøye hvor man blir plassert, så kan man slippe å betale. At man dermed også implisitt har sagt ja til å få splittet opp hele reisefølget når man reiser med barn under 11 år, det syns jeg bare er merkelig, og jeg skjønner ikke annet enn at det gjøres for å presse barnefamilier til å betale en avgift de i utgangspunktet kanskje ikke ser behovet med, fordi det ikke er så nøye for dem om de sitter på rad 2 eller 25. Når barn reiser alene, så betaler man ekstra for det - når man bestiller billetter sammen med barn, så burde det være en selvfølge at man blir plassert sammen også, gjerne på rad 25.

Nettopp. På samme måte som det er helt greit å ta betalt for fleksible billetter, sitte helt fremst i flyet eller få mat. Å ta betalt for noe man i realiteten ikke kan velge bort, er ikke valgfrihet, det er en avgift.

- No. 4 -
Gammel 06-09-14, 19:53   #76
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Da jeg reiste med små barn trodde jeg alltid at setereservasjon betydde å bestemme hvor man skulle sitte, ikke at man måtte gjøre det for å sitte sammen. Så jeg reserverte ikke, og vi fikk alltid sitte sammen. Det falt meg ikke inn at flyselskapet ville risikere å plassere barna unna meg.

Jeg har også tenkt som deg og ikke tenkt over det. Nå har jeg flydd med barn i 9 år, ca 4-5 ganger i året uten setereservasjon og aldri opplevd å bli splittet.

Men jeg skjønner jo at det er kjipt å reservere sete og så bli bedt om å flytte seg. Det er ikke sånn at bare et visst antall seter kan reserveres da og at feks 60% ikke kan det og disse blir bedt om å flytte seg?

Gammel 06-09-14, 20:02   #77
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Men jeg skjønner jo at det er kjipt å reservere sete og så bli bedt om å flytte seg. Det er ikke sånn at bare et visst antall seter kan reserveres da og at feks 60% ikke kan det og disse blir bedt om å flytte seg?

Jeg vil tro at alle som bestiller billett kan reservere seter, men det er så klart først til mølla. I tillegg vil jo endel ikke ønske å reservere, men får tildelt sete ved innsjekking. Dermed er vel dette et problem kun dersom man møter opp sent på flyplassen eller ikke reserverer.

Det er vel sjelden kabinpersonalet som ber pasasjerer om å flytte på seg, det har iallefall aldri jeg opplevd. Og jeg tviler på at kabinpersonalet har oversikt over hvem som har betalt for setereservasjoner eller ikke.

Men ja, det er jo så klart ikke noen god ide at små barn og foreldre blir splittet opp på flyet. Men spørsmålet er vel om de har datasystem som klarer å ta hensyn til dette når andre pasasjerer velger seter.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 21:07   #78
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men ja, det er jo så klart ikke noen god ide at små barn og foreldre blir splittet opp på flyet. Men spørsmålet er vel om de har datasystem som klarer å ta hensyn til dette når andre pasasjerer velger seter.

Og er man redd for å bli skilt fra reisefølget sitt, barn eller voksne, så reserverer man. Enkelt og greit.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 21:28   #79
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nima, her.

Og er man redd for å bli skilt fra reisefølget sitt, barn eller voksne, så reserverer man. Enkelt og greit.

Men er det virkelig noe man automatisk skal forstå - at man risikerer å ikke få sitte sammen med fireåringen sin hvis man ikke reserverer sete?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 21:28   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle vet at det ikke er enten å reservere eller få tildelt, sant? Når du ikke har reservert seter på forhånd så kan du fortsatt velge andre enn de tildelte setene på automaten. Vi reserverer aldri, fordi det ikke er krise å sitte fra hverandre, men finner alltid seter med ok plassering likevel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.