|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Hehe, for noen år siden skulle svigermor reise med fire barnebarn i alderen 3 til 7-8. De hadde fått plasser helt tilfeldig plassert rundt om i flyet. Først fikk hun litt panikk, så henvendte hun seg til besetningen og sa at hun regnet med at de passet på ungene, for det fikk ikke hun gjort fra sitt sete. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg reserverer alltid. Jeg får helt hetta av å sitte innestengt, og hater å stå langt bak i midtgangen når vi skal av. Jeg betaler gladelig for å velge sete, og jeg hadde nok ikke flyttet meg på forespørsel heller. Med en forklaring om hvorfor. Jeg trenger å VITE hvor jeg skal sitte i god tid for at ikke usikkerheten skal gjøre meg stresset, og i de tilfellene hvor jeg har måttet sitte langt bak i flyer har jeg spurt om å flytte til LEDIGE seter lenger frem når vi skal lande.
|
|
|
#63 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg reserverer alltid, og oppfordrer alle som har issues med reisefølge eller egen reisekomfort til å gjøre det samme. Jeg har ikke veldig mye sympati for dem som velger dette bort og etterpå tror at de skal få samme forutsigbarhet som dem som har betalt. Hallo, det er jo nettopp det man har betalt for jo! Selve stolene er jo like... men hvis det er viktig hvor du sitter og hvem du har rundt deg, men ikke har betalingsvilje så er det egen risiko. Og gevinst, selvsagt, hvis alt går bra. Det er som en forsikring, på en måte. Nytter ikke å tegne den når man ser at det brenner et sted.
|
|
|
|
#64 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg er veldig enig med MN, og har som sagt bare opplevd ett tilfelle der jeg burde ha reservert, det jeg har fortalt om tidligere i tråden. Da kom vi så seint på flyplassen pga.legevaktbesøk og måtte derfor ta plassene vi fikk. Selvfølgelig den ene flyturen i livet der den ellers så sindige åtteåringen var på grinern og ville sitte med mamma... Vi hadde plasser midt i flyet, og jeg spurte selvsagt to med det jeg oppfattet som like plasser om bytting, men svaret var likevel nei. Litt kjipt og vrangt, syntes jeg da, og gjør fremdeles, men selvsagt var de i sin fulle rett. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Vi har reservert på langflyvnininger, men mer da fordi vi vil ha spesielle seter enn at vi er redde for å bli splittet. (Som vi ikke har opplevd uansett.)
|
|
|
#66 |
|
lettere utlada
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?
Amen!
|
|
|
#67 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg synes det er kjipt på grensen til svindel å fremstille en avgift som frivillig hvis den i realiteten ikke er det. Å betale ekstra for mat og gode seter er noe helt annet, men en toåring kan jo ikke reise alene. Det blir som skulle betale ekstra for å få bruke trappen opp til flyet, eller få lov å dra ned gardinen, eller bruke toalettet. Nei, vent, det har visst vært planlagt.
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg har opplevd flere ganger at familier som ikke har reservert seter får seter spredt utover i flyet. Det har ordnet seg for dem alle gangene. Vi reserverer seter når vi reiser hele familien, reiser jeg alene er det ikke så nøye. Da kan jeg gjerne flytte meg for å at familier skal kunne sitte samlet.
|
|
|
#70 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Det er hvordan du velger å se på det. Du betaler for det hos andre flyselskaper også, du har bare ikke muligheten til å velge å la være dersom du ikke trenger det.
|
|
|
#71 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, men man er jo åpenbart verdens dusteste hvis man bare satser på motsatt utpresningstaktikk; "enten lar de ham/henne sitte med meg, eller så får noen andre passe ham/henne"?
|
|
|
#72 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg er dessuten ikke enig i premisset; at man betaler for det hos andre selskaper også. Seteplassering er ikke en utgift for selskapet som må dekkes inn. Det er en ren ekstrainntjening for de flyselskapene som ønsker å ha den formen for kundebehandling.
|
|
|
#73 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg syns det er to ulike premisser ute og går her. En ting er at man betaler for å sitte på et bestemt sted, jeg syns det er fint at det er en mulighet. Er det ikke så nøye hvor man blir plassert, så kan man slippe å betale. At man dermed også implisitt har sagt ja til å få splittet opp hele reisefølget når man reiser med barn under 11 år, det syns jeg bare er merkelig, og jeg skjønner ikke annet enn at det gjøres for å presse barnefamilier til å betale en avgift de i utgangspunktet kanskje ikke ser behovet med, fordi det ikke er så nøye for dem om de sitter på rad 2 eller 25. Når barn reiser alene, så betaler man ekstra for det - når man bestiller billetter sammen med barn, så burde det være en selvfølge at man blir plassert sammen også, gjerne på rad 25. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Luvi: jeg hadde reservert siden det er lille julaften. Du kan anta at flyet er fullt.
|
|
|
#75 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nettopp. På samme måte som det er helt greit å ta betalt for fleksible billetter, sitte helt fremst i flyet eller få mat. Å ta betalt for noe man i realiteten ikke kan velge bort, er ikke valgfrihet, det er en avgift.
|
|
|
#76 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Jeg har også tenkt som deg og ikke tenkt over det. Nå har jeg flydd med barn i 9 år, ca 4-5 ganger i året uten setereservasjon og aldri opplevd å bli splittet.
|
|
|
#77 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Jeg vil tro at alle som bestiller billett kan reservere seter, men det er så klart først til mølla. I tillegg vil jo endel ikke ønske å reservere, men får tildelt sete ved innsjekking. Dermed er vel dette et problem kun dersom man møter opp sent på flyplassen eller ikke reserverer. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
Og er man redd for å bli skilt fra reisefølget sitt, barn eller voksne, så reserverer man. Enkelt og greit. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Men er det virkelig noe man automatisk skal forstå - at man risikerer å ikke få sitte sammen med fireåringen sin hvis man ikke reserverer sete? |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Alle vet at det ikke er enten å reservere eller få tildelt, sant? Når du ikke har reservert seter på forhånd så kan du fortsatt velge andre enn de tildelte setene på automaten. Vi reserverer aldri, fordi det ikke er krise å sitte fra hverandre, men finner alltid seter med ok plassering likevel.
|
![]() |
|
|