Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-14, 23:42   #541
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

På hvilken måte har vi ikke forstått at vi har 4 uker og 1 dag som ferie og resten som avspasering? Nå forstår ikke jeg helt hva du mener. Det er riktig at de timene mellom 37,5t og 43,3t er avspasering som tas ut i siste uke i juni, første uke i august, i elevenes høstferie osv. Det er ikke noe vi kan velge å ta når vi vil.

Hvis du jobber 46,3 t en uke så har du 3 timer i plusstid. Hvis det da er hakket roligere uka etter kan du velge å jobbe 40,3 t da, og da er det vel ingen som legger seg opp i når du avspaserer de timene gitt at det ikke går utover arbeidsoppgaver? Sånn er det bra at det er, men det er endel yrkesgrupper som ikke har den friheten. Og det er de færreste som kan avspasere når de vil i løpet av året, for mange er avspaseringstimer i praksis gratisarbeid fordi det aldri passer. Det er det vel delvis for dere også såvidt jeg har skjønt.

Gammel 16-08-14, 23:42   #542
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

En liten avsporing, vi satt rundt kjøkkenbordet i går med 4 jenter som skal opp i 10. klasse, 2 av disse går på skole som er tatt ut i streik og de lurte på hvor lenge lærerene kan streike. De er jo litt bekymret når de leser at dette kan vare lenge, hvor lenge er lenge?

Jeg og en kollega av meg regnet veldig rundt på det. Hvis alle som er lærere tas ut i streik så er det nok penger i kassa til omtrent et par år.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:43   #543
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg og en kollega av meg regnet veldig rundt på det. Hvis alle som er lærere tas ut i streik så er det nok penger i kassa til omtrent et par år.

Det høres veldig rart ut. Kan det stemme?

Det er vel litt over en milliard i streikekassa. Så har de mulighet for ekstra kontingent. Men det er 70000 lærere. Mannen og jeg regnet på det og kom fram til mye kortere tid enn det.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:43   #544
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En liten avsporing, vi satt rundt kjøkkenbordet i går med 4 jenter som skal opp i 10. klasse, 2 av disse går på skole som er tatt ut i streik og de lurte på hvor lenge lærerene kan streike. De er jo litt bekymret når de leser at dette kan vare lenge, hvor lenge er lenge?

Det er vanskelig å svare på egentlig. Det kan vare 1 uke, 2 uker eller mange uker.

Nasse er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:43   #545
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har de en enorm streikekasse.

Gammel 16-08-14, 23:44   #546
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det høres veldig rart ut. Kan det stemme?

Jeg vet ikke hvor mye det er i streikekassa, men han mente at det var snakk om milliarder.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:44   #547
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jo, dere kan jo det i større grad enn oss andre hvis dere ser bort fra den faste avspaseringen som ligger i planen. Dvs dere har frihet til selv å bestemme når det passer, dere involverer ikke sjefen. Jeg snakker da om det at dere jobber 50 timer en uke og 30 den neste.

Det betyr ikke at jeg synes det skal være annerledes bare så det er sagt, jeg tenker at akkurat den friheten er gull verdt for å få de fleste til å yte best mulig.

Altså, i utgangspunktet så skal lærerne jobbe 43.3 timer pr uke sånn ca. Men så er det jo slik(som det sikkert er i andre yrker)at arbeidspresset varierer noe, slik at når man f.eks lager halvårsplaner, har mye retting, så jobber man mer enn disse 43 timene en uke, og da er det jo ikke noen krise om man den neste uka jobber litt mindre enn de 43 timene man skal jobbe. Det er jo ikke snakk om avspasering som sådann, jeg kan f.eks ikke si til sjefen min at jeg jobbet 50 timer i forrige uke, så da avspaserer jeg fellestiden denn uka. Jeg må pent være med på fellestiden selv om jeg jobbet for mye uka før.

Gammel 16-08-14, 23:45   #548
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Men jeg vet ikke altså. Kassa rekker nok uansett frem til jul.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:45   #549
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg finner ett sted at streiken kan koste 200 mill i mnd i streikebidrag og et annet at streikekassen er på 1 mrd. Det gir vel 5-ish mnd hvis de tallene stemmer.

Gammel 16-08-14, 23:46   #550
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det jo ikke snakk om tvungen lønnsnemnd.

Mulig jeg kom litt sent med siste spm. men si dette drøyer ut i 1-2 mnd worst case. Hva ville dere ha gjordt med deres barn om de mistet så mye av skoleåret?

Gammel 16-08-14, 23:46   #551
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har de en enorm streikekasse.

Ja, den er svær. Og de brukte lite av den i streiken for to år siden. Eller var det den for fire? Dekket inn nesten alt på det.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:47   #552
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Altså, i utgangspunktet så skal lærerne jobbe 43.3 timer pr uke sånn ca. Men så er det jo slik(som det sikkert er i andre yrker)at arbeidspresset varierer noe, slik at når man f.eks lager halvårsplaner, har mye retting, så jobber man mer enn disse 43 timene en uke, og da er det jo ikke noen krise om man den neste uka jobber litt mindre enn de 43 timene man skal jobbe. Det er jo ikke snakk om avspasering som sådann, jeg kan f.eks ikke si til sjefen min at jeg jobbet 50 timer i forrige uke, så da avspaserer jeg fellestiden denn uka. Jeg må pent være med på fellestiden selv om jeg jobbet for mye uka før.

Det er likevel avspasering slik begrepet brukes på andre arbeidsplasser.

Gammel 16-08-14, 23:47   #553
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Ja, de har jo det - og her er det jo ikke snakk om tvungen lønnsnemnd.

Mulig jeg kom litt sent med siste spm. men si dette drøyer ut i 1-2 mnd worst case. Hva ville dere ha gjordt med deres barn om de mistet så mye av skoleåret?

Funnet frem gamle eksamensoppgaver på udir og jobbet med det kanskje?

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:47   #554
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis du jobber 46,3 t en uke så har du 3 timer i plusstid. Hvis det da er hakket roligere uka etter kan du velge å jobbe 40,3 t da, og da er det vel ingen som legger seg opp i når du avspaserer de timene gitt at det ikke går utover arbeidsoppgaver? Sånn er det bra at det er, men det er endel yrkesgrupper som ikke har den friheten. Og det er de færreste som kan avspasere når de vil i løpet av året, for mange er avspaseringstimer i praksis gratisarbeid fordi det aldri passer. Det er det vel delvis for dere også såvidt jeg har skjønt.

Hvis du har vært på reise med eleven som innebærer overnatting kan du i teorien få avspasere. Dette må avtales med lederen din. Du kan ikke bare ta fri når det passer deg. I realiteten har du ikke mulighet til å avspasere fordi det ikke settes inn vikar, og elevene blir sittende alene. Det er ikke noe man har samvittighet til.

Nasse er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:47   #555
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg finner ett sted at streiken kan koste 200 mill i mnd i streikebidrag og et annet at streikekassen er på 1 mrd. Det gir vel 5-ish mnd hvis de tallene stemmer.

Ja. Men streikekassa øker mye for hver måned.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:48   #556
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Her er det jo ikke snakk om tvungen lønnsnemnd.

Det kommer an på hvilket barn det gjaldt. For de minste er det jo først og fremst et spørsmål om pass. For ungdomsskolelever ville jeg nok ha laget et strukturert opplegg selv i noen fag for å sørge for at de ikke havnet for mye bakpå.

Gammel 16-08-14, 23:49   #557
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja. Men streikekassa øker mye for hver måned.

Den øker vel ikke mye når det forbrukes 200 mill i mnd og det ikke innbetales noe?

Gammel 16-08-14, 23:49   #558
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

De som ikke er tatt ut i streik betaler jo fremdeles kontigent til forbundet. Og da snakker vi jo om 130 000 medlemmer eller noe sånt.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:49   #559
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er likevel avspasering slik begrepet brukes på andre arbeidsplasser.

Men det er feil å si at vi står fritt til å avspasere for det gjør vi faktisk ikke.

Gammel 16-08-14, 23:50   #560
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på hvilket barn det gjaldt. For de minste er det jo først og fremst et spørsmål om pass. For ungdomsskolelever ville jeg nok ha laget et strukturert opplegg selv i noen fag for å sørge for at de ikke havnet for mye bakpå.

Her er det 10. klasse elevene som er mest bekymret. Heldigvis er ikke våre tatt ut i denne omgangen, men Frøknas venninner som er tatt ut er oppriktig bekymret.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.