Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-14, 20:38   #521
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vi er jo masse tilstede - jeg har aldri manglet tilgjengelige kollegaer å snakke med noen gang. Det er et problem at det har blitt framstilt som om vi løper hjem så fort vi kan. Ingen gjør det.

Jeg synes KS har brukt mye energi på å ponegtere at vi ikke samarbeider. "Mannen i gata" mener at vi må jobbe som andre folk. Og så tror mange tydligvis at det å streike er å ha fri.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 20:41   #522
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes KS har brukt mye energi på å ponegtere at vi ikke samarbeider. "Mannen i gata" mener at vi må jobbe som andre folk. Og så tror mange tydligvis at det å streike er å ha fri.

Ja. Å ha ulike politiske meninger, er helt greit. Men når KS og Kristin Clemet går ut og forteller folk at lærere ikke samarbeider, da serverer de løgner. Det er helt uforståelig for meg at det går an. Og det er å legge skoledebatten på et skammelig lavt nivå. Vi må ta utgangspunkt i sannheter - deretter kan man begynne å diskutere hva som er best for norsk skole.

Gammel 16-08-14, 20:42   #523
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elevene er det som regel mellom 8.00-og 14.00 (lenger i vg. skole, litt kortere i barneskolen.) Det er en forsvinnende liten del av norske lærere som går fra arbeidsplassen før 14.00 (før 15.00 også, i alle fall på min arbeidsplass) m.a.o. er vi der når elevene er der. I og med at IKT-kunnskap er en viktig kompetanse hos elevene og flere og flere skoler blir mer og mer digitalisert, er det rart at lærerne ikke kan svare elever og foreldre på mail hjemme på kveldstid, på samme måte som veldig mange andre yrkesgrupper har anledning til å gjøre noen av arbeidsoppgavene hjemmefra om det passer best slik. KS sitt forslag bunner ikke i bekymring for elevenes ve og vel, det handler om penger, utelukkende om penger. Hadde pengeinnsparingene bidratt til en bedre skole for norske elever, skulle jeg ikke sagt noe, men det bidrar utelukkende til å gjøre læreryrket enda mindre attraktivt enn det allerede er.
For øvrig veldig enig med Zoe: "Lærere må jobbe som andre folk!" Wtf er det som feiler folk?
Og selvfølgelig samarbeider vi, makan til tull!

rine er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 20:48   #524
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Oljearbeidere, er de andre folk? Da går jeg for 2 uker på og 4 uker av. Som andre folk.

Nei, jeg håper på snarlig enighet og fornuft, slik at vi kan ha fokus på jobb og forhåpentligvis på sikt få en arbeidsgiver med respekt og tro på sine ansatte.

Gammel 16-08-14, 20:54   #525
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle også ønske oljearbeiderne var "andre folk." Men det som skiller oljearbeiderne fra lærerne (i følge "folk flest") er jo at de jobber årntli hardt når de er på jobb og derfor har fortjent avspaseringen sin.

rine er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 21:05   #526
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Er det noen mulighet et lærerne tar i bruk klasserom og grupperom når de har behov for stillerom? Så vidt jeg kan se ligner i hvert fall grupperommene mye på det vi bruker som stillerom andre steder? Jeg vet ikke om dette er noe som allerede gjøres, men det er ihvertfall en stor mengde rom som kan benyttes når undervisningen er avsluttet. Grupperommene kan kanskje også brukes av lærere som skal samarbeide for ikke å forstyrre de andre lærerne på arbeidsrommet.

elg er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 21:10   #527
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber på klasserommet mitt når det ikke er leksehjelp eller kulturskoleundetvisning der. Jeg har ikke tilgang til server på maskina som står der, så det er endel arbeid jeg ikke kan få gjort der da.

Gi meg to-tre kvelds- eller helgetimer alene på kontorplassen min, der jeg har alt jeg trenger. Kjempegod tidsbruk. Ikke er det kø på kopimaskina heller.

Gammel 16-08-14, 21:19   #528
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Er det noen mulighet et lærerne tar i bruk klasserom og grupperom når de har behov for stillerom? Så vidt jeg kan se ligner i hvert fall grupperommene mye på det vi bruker som stillerom andre steder? Jeg vet ikke om dette er noe som allerede gjøres, men det er ihvertfall en stor mengde rom som kan benyttes når undervisningen er avsluttet. Grupperommene kan kanskje også brukes av lærere som skal samarbeide for ikke å forstyrre de andre lærerne på arbeidsrommet.

Vi har ingen grupperom på skolen min, og ingen ledige klasserom. Faktisk har vi måttet leid oss inn på en ungdomsskole like ved som av ulike grunner hadde ledig kapasitet for i det hele tatt å ha nok klasserom til vanlige timer. På en av avdelingene våre strekker de dagen til kl 18 for enkeltlærere og -elever for å få timeplanene til å gå opp. De plassene vi har til samarbeid er arbeidsrommene våre, personalrommet og et møterom som er opptatt av ledelsen 90 % av tida.

Gammel 16-08-14, 21:27   #529
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi har jo ikke nok grupperom og klasserom til elevene en gang... De rommene blir ledige i 15-tida hos oss, og da er det møter for lærerne fram til 16, samt at en del rom brukes til voksenopplæring. Dessuten trenger i alle fall jeg en del oppslagsverk med mer som det er unødvendig tungvint å slepe rundt. (Jeg har to sett av det jeg bruker mest, så jeg har både hjemme og på jobb.)

Grunnen til at jeg av og til foretrekker å sitte hjemme, er at det blir mer kontinuitet i arbeidet der. Hvis jeg har 45 minutter inneklemt undervisningsfri her og der er det mye mer hensiktsmessig for meg å bruke den tida til å skrive e-poster, ringe foresatte, ta en prat med rådgiver eller helsesøster, planlegge opplegg, leite fram kilder og annet sånt, og så kan jeg heller sitte tre timer i strekk en annen gang og få retta seks tekster i et jafs da. Hvis ikke ender jeg bare opp med å måtte lese gjennom ting flere ganger fordi jeg kommer ut av det. For eksempel. Dette med arbeidsplass er ikke noe stort problem for meg, jeg er fornøyd med min, sjøl om 19 lærere i rommet og elever på døra til stadighet generer en god del støy.

Nå sitter jeg som oftest på jobb innenfor ordinær kontortid, jeg da. Det er bare at de ukene jeg har tatt inn noe som skal vurderes, så må jeg jobbe mye mer enn det for å få det ut igjen innen rimelig tid, mens elevene ennå husker hva vi jobba med. og slik at de kan bruke framovermeldingene til å forbedre neste arbeid. Og blir det 50 timer noen uker, så vil jeg gjerne kunne jobbe 30 en annen når det lar seg gjøre, ellers legger jeg jo ned flere timer enn jeg får lønn for.

Sist redigert av Matilda : 16-08-14 kl 21:33.
Matilda er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:11   #530
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Og blir det 50 timer noen uker, så vil jeg gjerne kunne jobbe 30 en annen når det lar seg gjøre, ellers legger jeg jo ned flere timer enn jeg får lønn for.

Jeg kan ha misforstått, men jeg trodde at avtalen inneholdt frihet til rektoren om at de kunne avtale slik avspasering med de ansatte på samme måte som jeg kan avtale avspasering med min sjef hvis jeg har jobbet mye en periode. Selv om jeg har fleksitid så kan ikke jeg heller avspasere innarbeidede avspaseringstimer akkurat når jeg vil. Noen uker er vi nødt til å være på jobb i minst 40 timer (vi har ikke betalt lunsj i det private næringsliv) fordi sjefen ønsker det, mens andre uker kan vi være der mindre da det ikke er like mange møter / ting som skjer.

For lærere så jobber dere inn både avspasering som dere er tvunget til å ta i feriene, samt at dere jobber inn avspasering som dere kan ta løpende gjennom året. Slik jeg forstår det blir regnestykket som følger for en 50 timers uke:
- 37,5 timer normal arbeidsuke
- 6 timer avspasering som må avspaseres om sommeren
- 6,5 timer avspasering som du kan avspasere når du ønsker det så lenge det er godkjent av rektor.

Hvis jeg har forstått dette riktig så må man for å kunne jobbe 30 timer en uke ha jobbet en 57 timers uke (eller ha samlet opp 13,5 avspaseringtimer du kan bruke når du vil) da det er 13,5 timer som avspaseres når man jobber 30 timer. For de 6 timene med tvungen avspasering får dere jo uansett om dere jobber de timene i uken eller ikke. De timene må da også avspaseres.

Jeg er usikker på om lærerne forstår hvor heldige dere er som selv til en viss grad kan bestemme selv når dere jobber på kontoret og når dere jobber hjemme. På andre arbeidsplasser må man avtale med sjefen at det er OK at man jobber hjemme. Gjør man det for mye får man beskjed fra sjefen at det hadde vært fint om man var mer tilstede for å sikre god informasjonsflyt og godt samarbeid mellom kolleger.

Jeg har ikke noe problem med å forstå at det er deler av jobben deres (som det er deler av jobben min) som best gjøres hjemme, men som sagt er det vanlig at sjefer godkjenner bruk av hjemmekontor.

Sist redigert av elg : 16-08-14 kl 23:17. Årsak: Lagt inn beregning av hvor mye overtid man må ha jobbet for å kunne ha en 30 timers uke.
elg er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:26   #531
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Du har misforstått. Vi jobber 43, 5 t pr uke. Avspaseringen kan kun tas ut når elevene ikke er på skolen.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:30   #532
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Du har misforstått. Vi jobber 43, 5 t pr uke. Avspaseringen kan kun tas ut når elevene ikke er på skolen.

Nei, han har forstått det rett slik jeg leser det? Dere er bare ikke vant til å tenke på den uregelmessige arbeidstiden som avspasering.

Gammel 16-08-14, 23:32   #533
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, han har forstått det rett slik jeg leser det? Dere er bare ikke vant til å tenke på den uregelmessige arbeidstiden som avspasering.

Men vi kan ikke velge når vi tar avspaseringen.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:35   #534
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Jeg forstod Matilda slik at hun noen uker jobbet 50 timer og andre uker jobbet 30. For meg virket det da som det er mulig å avspasere deler av den tiden man ikke underviser gjennom året.

Er det ingen lærere som gjør det? Jeg har ihvertfall hørt om lærere som avspaserer en dag for å gå på ski i skogen, som avspaserer en uke for å dra på ferie i eksamenstiden osv.

elg er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:35   #535
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men vi kan ikke velge når vi tar avspaseringen.

Jo, dere kan jo det i større grad enn oss andre hvis dere ser bort fra den faste avspaseringen som ligger i planen. Dvs dere har frihet til selv å bestemme når det passer, dere involverer ikke sjefen. Jeg snakker da om det at dere jobber 50 timer en uke og 30 den neste.

Det betyr ikke at jeg synes det skal være annerledes bare så det er sagt, jeg tenker at akkurat den friheten er gull verdt for å få de fleste til å yte best mulig.

Gammel 16-08-14, 23:37   #536
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jaså? Jeg har jobbet i 20 år og vet godt når jeg avspaserer.

Teflona er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:37   #537
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På hvilken måte har vi ikke forstått at vi har 4 uker og 1 dag som ferie og resten som avspasering? Nå forstår ikke jeg helt hva du mener. Det er riktig at de timene mellom 37,5t og 43,3t er avspasering som tas ut i siste uke i juni, første uke i august, i elevenes høstferie osv. Det er ikke noe vi kan velge å ta når vi vil.

Nasse er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:39   #538
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Jeg forstod Matilda slik at hun noen uker jobbet 50 timer og andre uker jobbet 30. For meg virket det da som det er mulig å avspasere deler av den tiden man ikke underviser gjennom året.

Er det ingen lærere som gjør det? Jeg har ihvertfall hørt om lærere som avspaserer en dag for å gå på ski i skogen, som avspaserer en uke for å dra på ferie i eksamenstiden osv.

Da må du eventuelt ha tatt vikartimer som du får ta ut i avspasering. Hos oss går ikke det, vi kan ikke avspasere undervisningstimer.

Teflona er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:41   #539
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten avsporing, vi satt rundt kjøkkenbordet i går med 4 jenter som skal opp i 10. klasse, 2 av disse går på skole som er tatt ut i streik og de lurte på hvor lenge lærerene kan streike. De er jo litt bekymret når de leser at dette kan vare lenge, hvor lenge er lenge? Pensumet er det samme for alle.

Hva om det varer i 1 måned - hva ville dere ha gjordt mht ungene som mister undervisning?

Gammel 16-08-14, 23:41   #540
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om veldig mange som avspaserer for å gå på ski eller drar på ferie under eksamenstider. Jeg har ikke noen timer jeg kan avspasere på den måten heller. Ikke en gang vikartimer jeg evt tar ekstra kan avspaseres i tid.

Anne C er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.