|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#521 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!
Jeg synes KS har brukt mye energi på å ponegtere at vi ikke samarbeider. "Mannen i gata" mener at vi må jobbe som andre folk. Og så tror mange tydligvis at det å streike er å ha fri. |
|
|
|
|
#522 |
|
By the Sea
|
Ja. Å ha ulike politiske meninger, er helt greit. Men når KS og Kristin Clemet går ut og forteller folk at lærere ikke samarbeider, da serverer de løgner. Det er helt uforståelig for meg at det går an. Og det er å legge skoledebatten på et skammelig lavt nivå. Vi må ta utgangspunkt i sannheter - deretter kan man begynne å diskutere hva som er best for norsk skole.
|
|
#523 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lærerstreik!Elevene er det som regel mellom 8.00-og 14.00 (lenger i vg. skole, litt kortere i barneskolen.) Det er en forsvinnende liten del av norske lærere som går fra arbeidsplassen før 14.00 (før 15.00 også, i alle fall på min arbeidsplass) m.a.o. er vi der når elevene er der. I og med at IKT-kunnskap er en viktig kompetanse hos elevene og flere og flere skoler blir mer og mer digitalisert, er det rart at lærerne ikke kan svare elever og foreldre på mail hjemme på kveldstid, på samme måte som veldig mange andre yrkesgrupper har anledning til å gjøre noen av arbeidsoppgavene hjemmefra om det passer best slik. KS sitt forslag bunner ikke i bekymring for elevenes ve og vel, det handler om penger, utelukkende om penger. Hadde pengeinnsparingene bidratt til en bedre skole for norske elever, skulle jeg ikke sagt noe, men det bidrar utelukkende til å gjøre læreryrket enda mindre attraktivt enn det allerede er. |
|
|
|
|
#524 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Oljearbeidere, er de andre folk? Da går jeg for 2 uker på og 4 uker av. Som andre folk.
|
|
#525 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lærerstreik!Jeg skulle også ønske oljearbeiderne var "andre folk." |
|
|
|
|
#526 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Er det noen mulighet et lærerne tar i bruk klasserom og grupperom når de har behov for stillerom? Så vidt jeg kan se ligner i hvert fall grupperommene mye på det vi bruker som stillerom andre steder? Jeg vet ikke om dette er noe som allerede gjøres, men det er ihvertfall en stor mengde rom som kan benyttes når undervisningen er avsluttet. Grupperommene kan kanskje også brukes av lærere som skal samarbeide for ikke å forstyrre de andre lærerne på arbeidsrommet. |
|
|
|
|
#527 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Jeg jobber på klasserommet mitt når det ikke er leksehjelp eller kulturskoleundetvisning der. Jeg har ikke tilgang til server på maskina som står der, så det er endel arbeid jeg ikke kan få gjort der da.
|
|
#528 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Vi har ingen grupperom på skolen min, og ingen ledige klasserom. Faktisk har vi måttet leid oss inn på en ungdomsskole like ved som av ulike grunner hadde ledig kapasitet for i det hele tatt å ha nok klasserom til vanlige timer. På en av avdelingene våre strekker de dagen til kl 18 for enkeltlærere og -elever for å få timeplanene til å gå opp. De plassene vi har til samarbeid er arbeidsrommene våre, personalrommet og et møterom som er opptatt av ledelsen 90 % av tida.
|
|
#529 |
|
Dig for victory!
|
Vi har jo ikke nok grupperom og klasserom til elevene en gang... De rommene blir ledige i 15-tida hos oss, og da er det møter for lærerne fram til 16, samt at en del rom brukes til voksenopplæring. Dessuten trenger i alle fall jeg en del oppslagsverk med mer som det er unødvendig tungvint å slepe rundt. (Jeg har to sett av det jeg bruker mest, så jeg har både hjemme og på jobb.)
Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 16-08-14 kl 21:33. |
|
|
|
|
#530 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg kan ha misforstått, men jeg trodde at avtalen inneholdt frihet til rektoren om at de kunne avtale slik avspasering med de ansatte på samme måte som jeg kan avtale avspasering med min sjef hvis jeg har jobbet mye en periode. Selv om jeg har fleksitid så kan ikke jeg heller avspasere innarbeidede avspaseringstimer akkurat når jeg vil. Noen uker er vi nødt til å være på jobb i minst 40 timer (vi har ikke betalt lunsj i det private næringsliv) fordi sjefen ønsker det, mens andre uker kan vi være der mindre da det ikke er like mange møter / ting som skjer. Sist redigert av elg : 16-08-14 kl 23:17. Årsak: Lagt inn beregning av hvor mye overtid man må ha jobbet for å kunne ha en 30 timers uke. |
|
|
|
|
#531 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærerstreik!Du har misforstått. Vi jobber 43, 5 t pr uke. Avspaseringen kan kun tas ut når elevene ikke er på skolen.
|
|
#532 |
|
maler
|
Nei, han har forstått det rett slik jeg leser det? Dere er bare ikke vant til å tenke på den uregelmessige arbeidstiden som avspasering.
|
|
#533 |
|
Men vi kan ikke velge når vi tar avspaseringen. |
|
|
|
|
#534 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Jeg forstod Matilda slik at hun noen uker jobbet 50 timer og andre uker jobbet 30. For meg virket det da som det er mulig å avspasere deler av den tiden man ikke underviser gjennom året. |
|
|
|
|
#535 |
|
maler
|
Jo, dere kan jo det i større grad enn oss andre hvis dere ser bort fra den faste avspaseringen som ligger i planen. Dvs dere har frihet til selv å bestemme når det passer, dere involverer ikke sjefen. Jeg snakker da om det at dere jobber 50 timer en uke og 30 den neste.
|
|
#536 |
|
audio, video, disco
Jaså? Jeg har jobbet i 20 år og vet godt når jeg avspaserer.
|
|
#537 |
|
Fartsfantom
|
På hvilken måte har vi ikke forstått at vi har 4 uker og 1 dag som ferie og resten som avspasering? Nå forstår ikke jeg helt hva du mener. Det er riktig at de timene mellom 37,5t og 43,3t er avspasering som tas ut i siste uke i juni, første uke i august, i elevenes høstferie osv. Det er ikke noe vi kan velge å ta når vi vil. |
|
|
|
|
#538 |
|
audio, video, disco
Da må du eventuelt ha tatt vikartimer som du får ta ut i avspasering. Hos oss går ikke det, vi kan ikke avspasere undervisningstimer.
|
|
#539 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Lærerstreik!En liten avsporing, vi satt rundt kjøkkenbordet i går med 4 jenter som skal opp i 10. klasse, 2 av disse går på skole som er tatt ut i streik og de lurte på hvor lenge lærerene kan streike. De er jo litt bekymret når de leser at dette kan vare lenge, hvor lenge er lenge? Pensumet er det samme for alle.
|
|
#540 |
|
Jeg vet ikke om veldig mange som avspaserer for å gå på ski eller drar på ferie under eksamenstider. Jeg har ikke noen timer jeg kan avspasere på den måten heller. Ikke en gang vikartimer jeg evt tar ekstra kan avspaseres i tid. |
|
|
![]() |
|
|