|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Jeg hadde nok ikke ønsket at guttene mine hadde lest Mo Hayders bøker på en stund heller. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?
Jeg er også overrasket over det samme. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
By the Sea
|
Den boka sensurerte mannen min for meg.
|
|
|
#65 |
|
flisespikker
|
Jeg tror de av oss som har sagt at vi ikke ville nekte ungen å lese "den og den boka" (i de fleste tilfeller Fifty Shades, tror jeg?) har en velbegrunnet idé om at dette er et temmelig hypotetisk scenario.
|
|
|
#66 |
|
|
Ja det tror jeg nok. Jeg har lest den og ble skremt, men den er av en type jeg tror går bra for eldstemann. For toern vår vil den nok ikke funke på veldig veldig mange år og han kommer heller ikke til å ønske å lese den. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
By the Sea
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?En stor forskjell på bøker og film/dataspill er dette med grupeppress. Det er vedlig greit å legge fra seg en bok man ikke liker å lese fordi den er skummel eller ekkel, men om man ser på film med venner, kan det være veldig vanskelig å skulle innrømme at det ble i overkant (jeg har trøstet opptil flere store tenåringselever i etterkant av skumle filmkvelder
|
|
|
#68 |
|
Bedreviter
|
Bøker krever en mye større deltagelse og innsats av leseren enn et dataspill eller film. Særlig film er det jo fullt mulig å bare konsumere, uten å reflektere noe videre der og da om dette er noe man orker å ta inn over seg eller ikke. For de aller fleste vil det være naturlig å legge fra seg en vemmelig eller alt for skummel bok. Det er ikke naturlig å fortsette å lese en bok som man virkelig blir panikkslagen redd av eller som opprører en over grensen til hva man tåler. Det er rett og slett mye mer naturlig og mye lettere å legge vekk en bok som viste seg å være feil enn å slutte å se på en film. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
kamerat
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Ja, jeg tenker også at bøker er ganske selvbegrensende som medium. Om du ikke forstår den, så gir du opp. (Jeg synes det er helt greit å bare forstå ett eller noen lag av boka. Man kan saktens lese den om igjen når man blir eldre.) Om boka er ekkel eller ubehagelig, så gir du også opp. Og det er et langsomt medium, så det skal litt til at du får noe fryktelig ubehagelig flæsjet opp i ansiktet før du rekker å stoppe.
|
|
|
#70 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nja, her er vi nok skrudd forskjellig sammen Toffskij og Teofelia. Jeg har aldri stoppet å lese en bok/se en film fordi den var for skummel/ekkel/ubehagelig. Må jo få med meg slutten uansett. Er den derimot kjedelig (noe som selvsagt kan skyldes manglende forståelse), kan jeg fint stoppe. Det gjelder både bøker og filmer. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Bedreviter
|
Ja, jeg er helt sikker på at folk reagerer ulikt på bøker altså, men jeg ser at datteren min fungerer som meg i dette, og derfor ser jeg foreløpig ikke noe behov for å sensurere bøker på linje med film. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Har ikke lest Twilight, hva er problematisk ved den? |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nå er ikke ungene som meg, så de får lese hva de vil. Mamma ble kalt inn på rektors kontor etter at jeg hadde lest en bok om prositusjon og skrever oppgave på skolen om suge- og liggeturer.
|
|
|
#74 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Det mest problematiske med den er vel at den er skikkelig dårlig
|
|
|
#75 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Her i huset fører bare ordet "skummelt" til at ungene blir enda mer oppsatt på å lese boka eller se filmen. Jeg aner ikke hvem de har det fra. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Bedreviter
|
Se punkt 13 i dette innlegget. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
flisespikker
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Hovedproblemet mitt med Twilight er at den romantiserer en sjalu, voldelig, manipulerende og kontrollerende kjæreste og et kjærlighetsforhold med ekstrem maktubalanse. Dessuten oppfatter jeg den som kvinne- og seksualfiendtlig fordi den legger ansvaret for å ikke "friste" mannen (her: vampyren) på jenta. Jeg skrev en kjempelang rant om dette for et år eller to siden i bloggen min, du er velkommen til å lese mer der.
|
|
|
#78 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Har ikke fått med meg disse, noe jeg burde vite?
Meg også |
|
|
|
|
|
#79 |
|
En Som Trener
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?JEg har foreløpig ikke sett behovet for å legge føringer annet enn å foreslå bøker jeg mener de vil like, men jeg vil gjerne ha lest evt. voksenbøker først om de skulle ytret ønske om å lese dem nå. Min sønn ville jeg f.eks ikke latt se filmer med attenårsgrense han er selv greit tilbakeholden med filmer med 15 årsgrense også, så jeg tror ikke Harry Hole er hans type litteratur enda. Hadde han hatt sterkt ønske om å lese allikevel så ville jeg ha foretrukket å ha lest boka selv først i det minste, for å vite hva som ventet ham.
|
|
|
#80 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Takk for interessant oppsummering, Skilpadda! |
|
|
|
![]() |
|
|