|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?
|
|
|
#42 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nei, jeg har ikke lagt en eneste føring. Det har ikke vært behov for det heller, i grunnen.
|
|
|
#43 |
|
Fortynnet
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Jeg husker at moren min gjorde noen spredte forsøk på å hindre meg i å lese allslags voksenbøker fra jeg var rundt 10. Argumentet hennes var at jeg kom ikke til å skjønne noe av dem. Det økte bare motivasjonen for min del, og jeg leste bl.a. Kristin Lavransdatter og utvandrerserien til Vilhelm Moberg og diverse av søttitallets feministbøker og følte at jeg skjønte alt. Da jeg senere leste noen av bøkene som ung voksen skjønte jeg at det var endel jeg faktisk ikke hadde fått helt med meg den gangen. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nei, jeg legger ikke annet enn svært entusiastiske føringer om at "denne kommer dere til å elske! |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nei, det har jeg vel ikke gjort, men jeg har jo ment noe og sagt at "den der tror jeg ikke du vil like ennå" eller liknende. Og så anbefaler jeg i vilden sky da.
|
|
|
#46 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nei. Men ingen av mine er spesielt ivrige på å finne frem til nye bøker selv, så det blir ofte de bøkene jeg anbefaler. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Jeg har en 11åring som leser en del, men som nok ville ha holdt seg på de samme bøkene hun har lest i fem år om hun ikke hadde blitt pushet litt til å velge litt forskjellig. Sånn sett så legger jeg nok noen føringer ved å forsøke å henne til å utfordre seg selv på lesefronten noen ganger.
|
|
|
#48 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Syvåringen min leser godt og mye. Han får stort sett lese det han vil, men enkelte ganger har jeg bremset ham. Som jeg skrev i Hunger games-tråden, har jeg sagt at han bør vente et par år før han leser den serien. Jeg hadde nok stoppet ham om han hadde hentet fram Harry Hole o.l. også. Regner med at han fint kunne ha pløyd seg gjennom bøkene, og sikkert også hatt en del utbytte/underholdning av å lese, men jeg tror ikke det nødvendigvis er sunt for en syvåring å sitte igjen med sterke og voldsomme skildringer og mørk tematikk i tankeapparatet. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Epikur
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nei, lite føringer. Jeg leste og lånte selv i vilden sky da jeg var liten og leste et enormt spekter av ulike typer bøker fra Jalna-serien til Hard Asfalt, Hamsuns samlede til Evi Bøgenæs, Snorre til Brita og Silver. Var det i bokhylla, så leste jeg det.
|
|
|
#50 |
|
Shake it out!
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nix. Og siden 14-åringen har samme Kindle-konto som meg så leste hun nettopp 50 shades også. Jeg ladtrd6 den ned en gang jeg tenkte å lese den for morro skyld, men ga opp etter 20 sider. Det gjorde ikke 14-åringen.
|
|
|
#51 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Jeg husker ennå en bok jeg leste da jeg var en 10-12 år. Det var ikke American Psycho, men den var i samme stil og var både bestialsk og grotesk med meget detaljerte skildringer av diverse drap. Det er slike opplevelser jeg vil spare LilleVenn for. Foreldrene mine ga meg selvsagt ikke denne boken, jeg bare plukket den i bokylla... (Og siden jeg fremdeles leser ganske så hardbarkede krimbøker selv, ønsker jeg ikke at LilleVenn skal lese alle disse enda). |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?... Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 15:45. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Bedreviter
|
Slike folk skremmer meg. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Nei, ingen føringer. De leser veldig lite, så om de hadde funnet på noe på egenhånd hadde jeg blitt glad. All lesing her er "lekse", bortsett fra en og annen Donaldpocket.
|
|
|
#55 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Min første innskytelse er nei - selv om jeg helt klart ville ha advart mot American Psycho i barneskolealder. Kan liksom ikke se for meg at jeg ville nektet henne å lese den, heller, men. Selv slukte jeg de fleste Sjöwall & Wahlöö-bøkene da jeg var 11-12, storøyd og så håret strittet (jeg tror det var "Udyret fra Säffle" som gjorde aller sterkest inntrykk).
|
|
|
#56 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Smart jente. Fifty var i utgangspunktet fan fiction basert på Twilight.
|
|
|
#57 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#58 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Egentlig ikke, men da eldste for noen år siden, hun kan ha vært 13-14 ville lese Kalak av Kim Leine så sa jeg nei.
|
|
|
#59 |
|
By the Sea
|
Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?Jeg var rask til å svare, nei - det kommer vel strengt tatt av at jeg ikke har vært i situasjonen selv (og at jeg leste det jeg ville selv uten inngripen fra foreldre da jeg var barn og ungdom). Men når jeg leser videre i tråden, slår det meg at de fleste skriver at de ikke kan se for seg at de ville nekte barnet å lese den og den boka. Hvorfor ikke? Alle bevisste foreldre ville jo nekte en 10-åring å spille dataspill med 18-årsgrense eller å se en ubehagelig og voldelig psykologisk thriller laget for voksne?
|
|
|
#60 |
|
By the Sea
|
Om 3 ord er i nærheten av sannheten, så er det vel utafor, men om dette barnet er en dårlig leser, synes jeg definitivt at man skal få bøker tilpasset eget nivå og likevel få lov til å føle glede og mestring av å "lese til gull".
|
![]() |
|
|