Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-14, 00:28   #401
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Når jeg leser kommentarer i VG og Dagbladet (Jeg vet at jeg er teit som gjør det) så får jeg nesten lyst til å slutte som lærer. Jeg tar all dritten personlig kjenner jeg.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 00:31   #402
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Når jeg leser kommentarer i VG og Dagbladet (Jeg vet at jeg er teit som gjør det) så får jeg nesten lyst til å slutte som lærer. Jeg tar all dritten personlig kjenner jeg.

Jegvskjønnercdet, men du må jo ikke bry deg om det. Det er så mange duster i verden og alle skriver i kommentarfeltet på VG, ig man må bare heve seg over det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 00:37   #403
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blodtrykket mitt tåler ikke VG/Dagbladet-kommentarene, altså. For øvrig er jeg ikke tatt ut, og barnas skoler er heller ikke rammet foreløpig. Jeg skulle ønske partene kunne brukt sommeren til å komme til enighet slik at man unngikk streik, de vet jo at de på ett eller annet tidspunkt må komme fram til noe, men nå er det vel ikke annet å gjøre enn å vente på at KS skal skjønne hvor inkompetente de er.

rine er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 00:43   #404
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er tatt ut fra mandag, men skulle som deg rine ønske at de kunne brukt sommeren på å bli enige om ett eller annet.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 00:45   #405
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også lest kommentarfeltene, og kjenner for første gang at jeg blir preget av dem. Dessverre.

Er forøvrig tatt ut i streik.

Darth er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 01:14   #406
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Orker ikke lese kommentarfeltene, blir både preget og lei meg. Det er jo ikke rart KS føler de kan herse med oss når så mange går rundt og mener sånt om jobben vi gjør. Det føles personlig når jeg vet jeg har jobbet meg inn i en vegg (en stor og en liten) to ganger og at antall timer og grad av engasjement for jobben min er så høyt.

Ikke tatt ut.

Gammel 07-08-14, 01:28   #407
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heldigvis ikke tatt ut i streik ennå, ungene er heller ikke rammet. Jeg teller ned til konflikten er over (jeg tipper tvungen lønnsnemnd), og då er det farvel til UtdNningsforbundet for min del. Personlig mener jeg Utdanningsforbundet selv har "æren" for at kommentarfeltene bugner over av eder og galle over lærerne, de klarer rett og slett ikke formidle sakens kjerne godt nok og lærerne blir framstilt som en gjeng med sutrete som er livredd for at 8-15 jobben og 11 uker med ferie i løpet av et år skal gå fløyten. Og da får man jo sympati om man streiker.

007 er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 01:32   #408
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er heldigvis ikke tatt ut i streik ennå, ungene er heller ikke rammet. Jeg teller ned til konflikten er over (jeg tipper tvungen lønnsnemnd), og då er det farvel til UtdNningsforbundet for min del. Personlig mener jeg Utdanningsforbundet selv har "æren" for at kommentarfeltene bugner over av eder og galle over lærerne, de klarer rett og slett ikke formidle sakens kjerne godt nok og lærerne blir framstilt som en gjeng med sutrete som er livredd for at 8-15 jobben og 11 uker med ferie i løpet av et år skal gå fløyten. Og da får man jo sympati om man streiker.

Men hvilke lærere er det som har 8-15-jobb i dag? Ikke en sjel hos oss i hvert fall, det vanlige er 8-17 ++ bortsett fra meg og to til som henter i barnehage 16.30 og dermed må ta enda mer med hjem. Men jeg retter f.eks alle matteprøver den dagen de avholdes. Det bruker jeg hele kvelden på - og da kan elevene få prøva igjen dagen etter og på den måten lære mer siden all forskning viser at avstanden i tid mellom avholdt prøve og tilbakemelding er avgjørende.

At jeg da ikke skal kunne gå klokka 15 neste dag til gjengjeld hvis jeg skulle ha behov for det (ikke ofte det skjer, men med foreldrekaffe i barnehagen, kontroller på helsestasjonen, reguleringstannleger som skal følges opp, osv, så blir det noen ganger), men må sitte der 7,5 timer, det provoserer meg.

Gammel 07-08-14, 08:39   #409
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange lærere har ikke bunden tid alle dager. Jeg har arbeidstid til 14.30 tre dager pr uke og det er mange med meg. Men poenget er at UDF ikke klarer å tale medlemmenes sin sak på en slik måte at folk flest skjønner at lærerne ikke bare har fri og ferie.

007 er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 09:19   #410
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Mange lærere har ikke bunden tid alle dager. Jeg har arbeidstid til 14.30 tre dager pr uke og det er mange med meg. Men poenget er at UDF ikke klarer å tale medlemmenes sin sak på en slik måte at folk flest skjønner at lærerne ikke bare har fri og ferie.

Jeg er helt enig i at Udf ikke klarer å få fram poengene.

Gammel 07-08-14, 09:23   #411
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Bare få skoler i mitt fylke ble tatt ut, og så langt er vi ikke påvirket i det hele tatt...Jeg håper jo det ikke blir ytterligere opptrapping, og jeg er egentlig ikke så veldig tilhenger av streik, men i dette tilfellet støtter jeg streik. Jeg har en del lærere i omgangskretsen, og jeg tror virkelig ikke at det som skisseres for fremtiden fra arbeidsgivers side vil gagne elevene.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 09:30   #412
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jegvskjønnercdet, men du må jo ikke bry deg om det. Det er så mange duster i verden og alle skriver i kommentarfeltet på VG, ig man må bare heve seg over det.

Jeg prøver å holde meg unna kommentarfeltene, for jeg veit at det går inn på meg. Hadde det enda bare vært kommentarfeltduster, så... De holdningene som kommer fram der har vi møtt i årevis, det er jo ikke noe nytt. Til og med her inne, skjønt, det har faktisk vært mer forståelse å spore her under denne konflikten. Men det et ikke noe nytt her, heller. Da jeg meldte meg inn på forumet i 2009, var det for å kommentere i en tråd om norsk skole. Jeg fikk opptil flere prikker av typen "Takk for at du gidder. Vi andre orker ikke mer". Seinere har jeg sendt noen sånne sjøl... Når jeg møter nye folk gruer jeg meg nesten til å si hva jeg jobber med, for det er sjeldent noe positivt å få høre. Det står jo ikke noe nytt i kommentarfeltene akkurat, vi har hørt alt før mange ganger.

Jeg synes ellers forbundene er for dårlige til å kommunisere ut hva problemet egentlig ligger i, men det kan være at jeg ser det med lektorøyne, og at det jeg oppfatter som hovedproblemet er ekstra ille i vgs. Jeg har som nevnt før ikke noen videre problemer med å være full dag på arbeidsplassen. Problemet ligger i at det binder opp timer jeg vil trenge andre uker. Det lar seg ikke gjøre å jobbe helt jevnt fra uke til uke med så mange elever og så store vurderinger som vi opererer med i dag. Vi trenger ikke mer tid til å samarbeide med kolleger om det skal gå på bekostning av den tida vi bruker til å gjøre forberedelser og etterarbeid på egen hånd, for det er allerede lite nok av den som det er. Og den nye vikartimeordninga er skandale, i hovedsak fordi det forventes at man gjør de egentlige oppgavene sine gratis i tillegg.

Jeg er i permisjon og blir uansett ikke tatt ut, men arbeidsplassen min er ikke på lista pr nå.

Gammel 07-08-14, 09:33   #413
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Og der var det kommet flere kommentarer mens jeg knøla med sutrete baby (tross alt sønnen til en lærer, så har vel noe å slektes på). Enig. Jeg er veldig glad jeg ikke er organisert i UDF. Jeg river meg i håret hver gang de uttaler seg i mediene.

Gammel 07-08-14, 09:34   #414
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Man må aldri lese kommentarfeltene!
Hilsen tidligere NAV-ansatt.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 07-08-14, 09:38   #415
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Man må aldri lese kommentarfeltene!
Hilsen tidligere NAV-ansatt.

Det er en del jobber jeg kan tenke meg man møter enda større motstand for, ja. (Jeg kunne ikke ha vært lege, for eksempel, til tross for at det gir høyere status også.)

Gammel 07-08-14, 09:42   #416
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Barnas skole er foreløpig ikke rammet. Få skoler i Vest-Agder, og flest vgs, sammenlignet med f.eks Aust-Agder.

Gammel 07-08-14, 09:51   #417
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Fra kommunens hjemmesider:

Sitat:

Det tas ikke ut noen barneskoler i denne omgang.

- Dette er et bevisst valg, fordi vi ønsker å verne førsteklassingene i denne runden. Førsteklassingene skal få lov til å begynne på skolen som planlagt. Men om de blir en, to eller tre dager, det vet vi ikke, sier lokallagsleder..

Ergo må vi være forberedt på at også barneskolene kan rammes ila. kort tid.

Gammel 07-08-14, 10:21   #418
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Fra kommunens hjemmesider:

Ergo må vi være forberedt på at også barneskolene kan rammes ila. kort tid.

Det må dere, så fremt det ikke kommer en løsning.

Gammel 07-08-14, 19:06   #419
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg etterlyst slagord med enkelt, klart og fengende budskap som kan slås opp her og der og spres i media og sosiale medier - Jeg fikk umiddelbart svar fra en i UDF som sa at de er i ferd med å utarbeide dette nå, og at det vil være oss medlemmene i hende veldig snart.

Det trengs. Jeg er enig i at budskapet må klarere fram, helst i små porsjoner av gangen. Samtidig så tenker jeg at folk som vil forstå hva det dreier seg om, har hatt mange muligheter til å sette seg inn i saken gjennom en lang rekke gode kronikker, artikler og ledere de siste månedene.

Gammel 07-08-14, 19:13   #420
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Mannen i huset er tatt ut i streik. Min snart-nybakte ungdomsskole-sønn er også rammet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.