|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
|
Sv: Lærerstreik!
Var det "akademisk bunnfall" som gjorde at det tippet over? Ja, den var kanskje drøy, men jeg er fortsatt traumatisert av at mine sønner har hatt flere lærere som ikke en eneste gang klarte å skrive en feilfri ukeplan, tekstmelding eller e-post, som har lært barna feil måte å regne gangestykker, og har et utall skrivefeil i engelskglosene barna skal pugge. |
|
|
|
|
#262 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke akkurat vært strålende fornøyd med alle lærerene eldste har hatt sine første seks skoleår. Men det betyr jo ikke at jeg har mistet troen på hele lærerstanden i barneskolen. |
|
|
|
|
#263 |
|
|
Alt er relativt. Betingelsene kan virke rimelig fristende for en del av oss som jobber i bransjer med mye dårligere betingelser, for eksempel. |
|
|
|
|
#264 |
|
|
Feiltolkning. Jeg er faktisk spent på hvor mye dårligere det blir. Det betyr ikke at jeg mener at den nye ordningen er en god ting. |
|
|
|
|
#265 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Nja, det var mer "de som blir lærere fordi de ikke kan noe annet".
|
|
#266 |
|
Travelt opptatt
|
Det var jeg som sa det. Jobber ikke lengre som lærer, men ja, jeg kjeder meg når det er stille perioder. Det gjør jeg i nyjobben også, og sørger derfor for at det ikke blir så mye rolige perioder.
|
|
#267 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Akademisk bunnfall var nok et uheldig ordvalg, ja, for det er utrolig fordomsfullt å tenke at alle som starter på lærerutdanningen er tanketomme blondiner av begge kjønn. Det stemmer ikke. |
|
|
|
|
#268 |
|
|
Jepp, og derfor hadde det vært gull at disse som blir lærere (og får jobb!) fordi det ikke er et snev vanskelig å komme inn på den utdannelsen, ikke hadde kunnet det. |
|
|
|
|
#269 |
|
|
... og hadde jeg ment at det var alle, så hadde jeg vært på jordet, det er jeg enig i. Jeg skulle dog ønske at man kunne unngå de som i praksis egentlig er uegnet som lærere fikk jobb som lærere. |
|
|
|
|
#270 |
|
Sv: Lærerstreik!Jeg skal bli øvingslærer til høsten. Det blir spennende å se om det er det "akademiske bunnfallet" jeg får eller om det er håp. |
|
|
|
|
#271 |
|
|
Sv: Lærerstreik!Ett av de punktene jeg mener KS bommer grovt på er antakelsen om at det å jobbe sammen i team på fast arbeidsplass er effektiviserende og kvalitetsfremmende. Det virker som om den antakelsen ligger som et viktig premiss.
Felles arbeid er ikke pr def tidsbesparende for alle typer oppgaver. Ikke uten at det kan gå på bekostning av kvaliteten. |
|
|
|
|
#272 |
|
Make it count!
Og at de dyktige lærerne som faktisk er i skolen ikke blir skvist ut av et KS med økonomisk fokus og total blind spot for kvalitet. Det er det kampen står om akkurat nå.
|
|
#273 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Vi skal selvsagt jobbe i team for at det akademiske bunnfallet ikke skal bli overlatt helt til seg selv. |
|
|
|
|
#274 |
|
|
Jeg vet. Har to tanker i hodet på en gang.
Hah! |
|
|
|
|
#275 |
|
Make it count!
Dette er jeg enig i.
|
|
#276 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærerstreik!Akademiske bunnfallet, ja. Det er slik man kan si, oss akademikere imellom. Egentlig skulle jeg bli statsviter, men en graviditet gjorde at jeg valgte et lærested nær hjemplassen, så egentlig var "kort avstand" min begrunnelse for å bli lærer.
|
|
#277 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Jeg leser at Candy har prøvd seg som vikarlærer og ikke likte det. For meg var det omvendt: Jeg havnet tilfeldig i et lærervikariat etter det første grunnfaget mitt og likte det så godt at jeg bygget på med de fagene jeg likte best og toppet det med ped.sem. (som det het den gang :knirk: ) Jeg kan ikke huske at det var all fritiden som dro, som barnløs noenogtjueåring tenker man veldig lite på hvor praktisk det er å ha fri i alle skoleferiene, altså. |
|
|
|
|
#278 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik!Jeg tror ikke det finnes noen lærere som ikke ser rom for forbedring i skolen. Det er nettopp derfor vi roper og bærer oss nå - for først å bremse at det blir verre, og om vi klarer det, så vil selvfølgelig fokuset fortsette å være på hva som kan gjøre skolen bedre.
|
|
#279 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Jeg håper også på at alle lærere og rektorer ønsker at skolen skal bli bedre, men jeg ser dessverre ikke tegn til det på mine barns skole. Mattelekser rettes ved at lærer sier det rette svaret og så skal tredjeklassingene se om de har rett eller ikke. Hvordan skal en åtteåring kunne fortelle læreren at vedkommende har litt mange feil og trenger hjelp. Jeg klarer ikke å forstå hvordan man har kommet frem til at dette er en god vurderingsmetode. |
|
|
|
|
#280 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Hvordan ER egentlig den lønna? for A er ABSOLUTT sant for meg, og B tror jeg ikke er avskrekkende, og C, vel, jeg har det bra jeg, men den eksisterende ordningen er ikke avskrekkende den heller. 7,5 timer alle uker, PLUSS alt på kvelden, tja, nja... vet ikke. Hovedproblemet er dog at jeg ikke orker ny utdannelse nå i livet med barn
![]() |
|
|