Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 15:22   #221
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, ok, men det er jo ikke det samme som at denne tiden ikke trengs da. Du formulerer det nærmest som om det ikke er noe å finne på 7,5 timer på jobb hele året, og det kjenner jeg ikke igjen. Alltid noe å gjøre. Ikke rart lærerne får det på seg å sutre over et ikke-eksisterende problem hvis vi hevder at vi faktisk ikke har noe å drive med 7,5 timer på jobb hver dag.

Jeg har forøvrig ennå ikke hatt tid til å vaske reagensglass, men det burde vært gjort.

Kampen står nå mot det opprinnelige kravet til KS om 45 ukers arbeidsår. Dvs 7 37,5-timersuker uten elever. Slikt blir det mange rene reagensglass av.

Gammel 26-06-14, 15:22   #222
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke sant? Og jeg tenker at hvis man har en rolig uke og dermed jobber mindre enn de estimerte 37,5, så blir det straks mer enn 6 timer som må legges på toppen av de andre ukene med en gang - og da kan det hende at et par 50 timers uker i løpet av året faktisk er innenfor og ikke utenfor det man har betalt for.

Ja, og det er helt greit. Det er det lærere ønsker å beholde: muligheten til å jobbe noen lange uker, og noen kortere uker.

Gammel 26-06-14, 15:23   #223
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke sant? Og jeg tenker at hvis man har en rolig uke og dermed jobber mindre enn de estimerte 37,5, så blir det straks mer enn 6 timer som må legges på toppen av de andre ukene med en gang - og da kan det hende at et par 50 timers uker i løpet av året faktisk er innenfor og ikke utenfor det man har betalt for.

Ja, jeg tror også mange glemmer dette altså, men det har jeg alltid trodd, helt uavhengig av debatten som nå raser.

apan er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:23   #224
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... men de ekstra arbeidstimene registreres vel et eller annet sted, går jeg ut i fra?

Nei. Og derfor er det helt sikkert noen som jobber mindre enn de skal også, men da gjør de mest sannsynlig en ræva jobb. Det er liten tvil om at det finnes noen av dem og. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal gjøre at jeg får mindre frihet til å gjøre jobben min på en god måte.

Min fagforening ønsker timeføring og noe de kaller "undervisningsoppdrag", hvilket stort sett går ut på at det skal tas hensyn til ting som elevtall og hvor mye ressurser elevene krever, når det bestemmes arbeidstid. Jeg har tro på mer kontroll og tettere oppfølging fra ledelsen, så sant det også legges til rette for at vi får tid til å gjøre de oppgavene som må utføres innen de fristene vi er pålagt, uten å legge inn masse ekstra timer det ikke kompenseres for i form av avspasering eller lønn.

Og så kan jeg aldri tenke meg at det blir kjedelig uansett i de stille ukene. Jeg skulle gjerne hatt mer tid til å lage kreative opplegg og lese meg opp på nytt stoff, jeg! Men ikke om jeg samtidig pålegges flere meningsløse møter, vikartimer jeg ikke får lønn for og enda på ta igjen alt det andre seinere. Slik det er jobber jeg i snitt de timene jeg skal eller så vidt over. Å sitte 7 timer med vurderingsarbeid både lørdag og søndag er helt vanlig, men jeg gjør det jo ikke hver uke, så det går bra. Med den nye avtalen er jeg redd det ikke blir nok tid å flekse med til de ukene jeg trenger 50-60 timer.

Sist redigert av Matilda : 26-06-14 kl 15:29.
Matilda er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:24   #225
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Kampen står nå mot det opprinnelige kravet til KS om 45 ukers arbeidsår. Dvs 7 37,5-timersuker uten elever. Slikt blir det mange rene reagensglass av.

Eller opplegg for tilpasset opplæring! Det hadde vært noe.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:25   #226
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det hadde vært vanskelig å finne noe å gjøre de 7 ukene, men problemet er vel mer at man trenger de timene ellers i året for å følge opp elevene.

apan er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:25   #227
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Nei.

Er det et så teit spørsmål?

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:25   #228
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg lurer på én ting: Hvordan er dette egentlig i resten av Europa, siden det nå en gang er stadige sammenlikninger? Finner KS på noe helt nytt her eller følger de en europeisk trend?

Mannen min, som er sveitser, sukket litt i går da dette kom opp som tema og sa: "Hvorfor må arbeidstidsordningen egentlig endres på? Sånn har det alltid vært og det over hele Europa. Hvorfor må dette forandres nå?" Han har selvfølgelig bare ett europeisk land han kjenner like godt som Norge, men der er det som her eller i hvert fall så var det sånn da han gikk på skolen.

Jeg er klar over at diskusjonen går på andre ting, men lurer på dette her.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:29   #229
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å føre ekstra arbeidstimer er ikke noe å le av tenker jeg.
Det er i en del yrker ikke kultur for å gjøre det, deriblant i jobben min. (Vi får ikke betalt overtid overhodet og mister som oftest mye avspasering som er samlet opp). For å gjøre noe med dette MÅ det dokumenteres. Man har rett og slett ikke noe å stille opp med om man synser om hvor mye lærere som gruppe jobber gratis uten å ha noe å vise til. Har man dokumentasjon på at lærere i snitt for eksempel jobber fire timer i uka mer enn de skal kan man lettere ta grep videre.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:32   #230
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Er det et så teit spørsmål?

Nei. Det er helt på jordet teit at det ikke er noe system for å gjøre det. Noen av oss teller sjøl, da, men det er jo ingen som bryr seg. Det burde det selvsagt være.

Gammel 26-06-14, 15:34   #231
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Eller opplegg for tilpasset opplæring! Det hadde vært noe.

Det er bare det at det er litt utfordrende å sitte i begynnelsen av august og lage tilpassede opplegg til en elevgruppe du ikke har møtt enda. Og uti oktober, når du vet behovene og gjerne skulle laget differensierte opplegg, skal du ikke få tiden du trenger til å gjøre det.

Gammel 26-06-14, 15:40   #232
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er bare det at det er litt utfordrende å sitte i begynnelsen av august og lage tilpassede opplegg til en elevgruppe du ikke har møtt enda. Og uti oktober, når du vet behovene og gjerne skulle laget differensierte opplegg, skal du ikke få tiden du trenger til å gjøre det.

Det er vel mye som er felles fra år til år slik at man kan gjøre en del ferdig uten å kjenne elevene man får akkurat det året. Tenker da spesielt på tilpasset opplæring for de flinkeste. For de svakeste er det kanskje mer avhengig av hva hvert enkelt barn sliter med.

elg er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:41   #233
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Åh, er det? Det skjønte jeg ikke, vettu.

Så det er altså fullstendig umulig å lage noe som helst opplegg man kan ha i bakhånd hvis det utrolig nok skulle være for eksempel fire elever i klassen som ligger et godt stykke foran resten i matematikk, som kan være generelt hakket mer utfordrende enn det vanlige pensumet? Det kan ikke på noen måte være et alternativ å ha noe generelt utformet i stedet for å la elever regne bare ørten flere oppgaver i samme vanskelighetsgrad?

Er "løsningsorientering" også noe det er fy-fy å snakke om blant lærere, sånn på lik linje med at man er bevisst hvilke arbeidsbetingelser man kan få før man velger jobb?

[disclaimer]Ja, jeg vet jeg er urettferdig og at det er mange, mange dyktige, flinke, kompetente, oppegående og bra lærere der ute. Jeg vet det.[/disclaimer]

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:41   #234
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Nei. Det er helt på jordet teit at det ikke er noe system for å gjøre det. Noen av oss teller sjøl, da, men det er jo ingen som bryr seg. Det burde det selvsagt være.

Nei så lenge dere bare jobber og jobber gratis og ikke fører timer er det vel ingen som bryr seg.
Det er jo arbeidsgiveres drøm å ha gratisarbeidere på laget.

Det er først når dere selv dokumenterer og stiller god dokumentasjon bak kravene at dere kan regne med å bli hørt. Evt lar være å jobbe ekstra og lar konsekvensene bli synlige i det daglige.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:44   #235
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei så lenge dere bare jobber og jobber gratis og ikke fører timer er det vel ingen som bryr seg.
Det er jo arbeidsgiveres drøm å ha gratisarbeidere på laget.

Det er først når dere selv dokumenterer og stiller god dokumentasjon bak kravene at dere kan regne med å bli hørt. Evt lar være å jobbe ekstra og lar konsekvensene bli synlige i det daglige.

Jeg tror dette er en av de store utfordringene til lærer. Vi har jobbet gratis for lenge, i alle fall mange av oss. Vi har også brukt av egne penger for å kjøpe utstyr når skolen ikke har råd. Dette vet selvfølgelig arbeidsgiver.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:46   #236
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Så det er altså fullstendig umulig å lage noe som helst opplegg man kan ha i bakhånd hvis det utrolig nok skulle være for eksempel fire elever i klassen som ligger et godt stykke foran resten i matematikk, som kan være generelt hakket mer utfordrende enn det vanlige pensumet? Det kan ikke på noen måte være et alternativ å ha noe generelt utformet i stedet for å la elever regne bare ørten flere oppgaver i samme vanskelighetsgrad?

Det er absolutt ikke fullstendig umulig, men problemet er nok den totale tidsressursen. Man kan absolutt gjøre dette i forkant og lage opp fine ting, men det vil være nødvendig med såpass mye tilrettelegging underveis (også ift det man har lagd i utgangspunktet) at det totalt sett vil gå ut over noen. Tenker jeg. Fordi man ikke totalt sett får mer tid.

apan er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:50   #237
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det er vel mye som er felles fra år til år slik at man kan gjøre en del ferdig uten å kjenne elevene man får akkurat det året. Tenker da spesielt på tilpasset opplæring for de flinkeste. For de svakeste er det kanskje mer avhengig av hva hvert enkelt barn sliter med.

Poenget mitt var at det blir ikke mer tid til å å lage undervisningsopplegg om man smører arbeidstida tynnere utover året. Den blir bare flyttet til et mindre gunstig tidspunkt.

Gammel 26-06-14, 15:51   #238
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Du hører "jeg vil ha mye fri", jeg hører "jeg kan ikke gjøre en god jobb hvis jeg ikke kan jobbe lange dager i stressperioder".

Og der ligger kjernen til PR-problemet som Utdanningsforbundet nå har. Litt som sykepleierforbundet med den idiotiske robot-reklamen sin. Skivebom ifht. hvilket poeng man sitter igjen med.

Sitat:

To spørsmål til dere som stusser over lærerstreiken:
-mener dere at man skal få avspassere eller få betalt for overtid, eller mener dere at man skal jobbe gratis etter ordinær arbeidstid?
-mener dere at man skal si nei til kompetente fagpersoner som sier at de innimellom trenger å jobbe lengre dager for å klare å oppnå gode resultater?

Spørsmål 1: Jeg får begge deler. Mest av det siste, som i jobbe gratid etter ordinær arbeidstid. Begge deler er rimelig, det kommer an på utgangspunktet for merarbeidet.

Spørsmål 2: Jeg mener at det er på tide å slutte å gi idioter ledelsesansvar. Og at dette er en typisk ting som burde vært løst på helt andre måter enn å bygge en hel tariffavtale rundt det. Det er da mange andre yrkesgrupper som fint klarer å gjennomføre variabel arbeidsmengde, jeg skjønner ikke hvorfor det er så umulig for lærere. Men det er klart; det krever at man fører timer.
Jeg fører ikke timer til vanlig, og det gjør at vi får et helsikes problem når vi alle er allokert over 100% til prosjekter og ymse. Uten timeføring er det vanskelig å synliggjøre faktisk medgått tid.

Jeg er ikke veldig i mot lærerstreiken, selv om jeg sikkert kan leses slik. Det har kommet frem mye i tråden her som setter det hele i et annet lys og det er nyttig. Men det som møter meg i facebook-feeden min og det som er å lese på nettaviser gir meg ikke den informasjonen. Desverre. Og det slår dårlig ut for lærerenes sak. En streik blir aldri bra om ikke folket forstår hva det er man egentlig streiker for. (Kroner og øre er selvsagt mye lettere å forholde seg til.)

Gammel 26-06-14, 15:53   #239
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg tror dette er en av de store utfordringene til lærer. Vi har jobbet gratis for lenge, i alle fall mange av oss. Vi har også brukt av egne penger for å kjøpe utstyr når skolen ikke har råd. Dette vet selvfølgelig arbeidsgiver.

Ja arbeidsgiver vet, men uten at arbeidsgiver merker konsekvenser så tror jeg ikke dere når fram.
Når dere kjøper utstyr selv kamufleres det behov i det lange løp. Når dere bruker hele helgen til gratisarbeid kamufleres også behov.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:57   #240
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja arbeidsgiver vet, men uten at arbeidsgiver merker konsekvenser så tror jeg ikke dere når fram.
Når dere kjøper utstyr selv kamufleres det behov i det lange løp. Når dere bruker hele helgen til gratisarbeid kamufleres også behov.

Timeføring, selv om det er aldri så kjedelig, er ikke bare et onde.
(Og det kommer altså fra en som synes det er så kjedelig at jeg ikke gidder å føre, og dermed jobber alt for mye uten å få avspasert det. Overtid får jeg ikke med mindre jeg blir beordret og knapt da. Og jeg tjener ikke mer enn en lærer heller.)

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.