|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Vi har konfirmant i år. Ser ikke på selskap og antrekk som gave. Av oss får han 30 00,- |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Konfirmasjon betyr ingenting for meg heller og håper ungene skipper det. Eldste fikk navnefest, mens mini gikk for lut og kaldt vann og fikk et kaffelag. Jeg blir overrasket om de ønsker seg kristen konfirmasjon,men vil de det så må de døpes først. Det får nå bli et valg de selv må ta. Når jeg skrev at jeg fikk bunad og fest og var det jo ikke sånn at festen var presentert som en gave i seg selv, men det koster jo. Vi hadde ikke så mye penger og vi var fire barn. En bunad og et koldtbord gjorde jo et enormt innhugg i økonomien. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
|
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?
Man er ikke gnien og FP gjenspeiler nok ikke virkeligheten på dette området. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Bunad regnes definitivt ikke som antrekk her, og sølvet blir gave til bursdager noen år på forhånd. Selskapet spiser av potten uten at det sies at det er en gave.
|
|
|
|
#65 |
|
Curlingkone
|
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Mange år frem i tid her. Men bunad blir absolutt gave ja og de ønsker seg det.
|
|
|
#66 |
|
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?En bunad er absolutt en gave i mine øyne. Det er jo noe som har høy verdi og man forhåpentligvis kan bruke i mange mange år |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Vi får fem konfirmanter på sju år, så her blir det nok lavbudsjettkonfirmasjoner. Vi har to jenter, og jeg har både en nordlandsbunad og en Hamarøybunad. Jeg tenker at de arver hver sin bunad slik at vi unngår de største utgiftene. Vi kommer også til å kun be den nærmeste familien i selskap, og holde selskapet hos oss selv. Og så tenker jeg en personlig gave fra oss. For eksempel en grafikk til et par tusen.
|
|
|
#68 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Besteforeldrene sparer til mine barn, og dersom de mot all formodning dør før konfirmasjonen, så kommer de pengene til å bli en del av konfirmasjonsgavene. Neppe alt men noe av dem.
|
|
|
|
#69 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Hvis man legger sammen alle utgifter forbundet med en slik dag syntes jeg man fort kommer opp i summer som 40-50k, nå er bunaden og sølvet med der. Dette er kjøpt inn for flere år siden og sølvet har jeg kjøpt sånn i dann og vann etter 17. mai da gullsmedene har hatt 30%. Så selvom vi ikke har hele utgiften i år, så blir totalen i den størrelsesordnen.
|
|
|
#70 |
|
ctrl+z
|
Jeg skjønner ikke sammenligningen med dåpen, hvorfor er det mindre sjanse for at de vil konfirmeres? Tenker du kristelig konfirmasjon eller i det hele tatt? (jeg ser ikke sammenhengen, derfor jeg spør).
|
|
|
#73 |
|
~~~~~~~
|
Hos oss er bunaden m/alt tilbehør med i summen på 40-50k. Selvom jeg har sydd bunaden selv og "spart" 15k på det, så anser jeg likevel plagget som verdifullt.
|
|
|
#74 |
|
|
Ah, jeg trodde du regnet uten bunad og da syntes jeg det hørtes hinsides mye ut. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
© All rights reserved
|
Teofelia og en annen skrev at det var uaktielt å gi så store summer og signerte med :gnien: Jeg svarte at for meg var det helt OK og at jeg ikke var særlig gnien på gaver, så det er kanskje meg det siktes til. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Drømmer
|
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn? |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Eg har bestilt selskapet på hotell når Storebror skal konfirmeres. Vi er skilt og sjøl om vi er en solskinnsskilsmisse ønsker vi ikkje å ha det heime med nokon av oss. Tre-retters meny er i dag 598,- uten drikke. Med litt brus og muligens en god eplecider til velkomst regne eg 700 pr pers. Vi blir 30 omtrent så vi bikke 20000,- berre der. Kaker får vi ta med så da er det vel berre en kaffekost på 50,- elns. Så at selskapet blir 25000,- trur eg nok. Det syns eg er av en såpass sum at det også er ei fin gave.
|
|
|
|
#79 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Ikke jeg heller. Nokså sikker på at ingen av dem fikk gave av oss.
|
|
|
#80 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Jeg har fire barn, og det å bruke 40-50.000 på hver konfirmasjon har virkelig vært helt uaktuelt. Vi har lagt vekt på å ha et hyggelig selskap med hele slekta, fin dress og moderat gave + at de fikk en reise til USA med faren sin. Bunad er ingen tradisjon i vår familie, og siden jeg ikke syns mannebunad er fint i det hele tatt har jeg selvfølgelig ikke pushet dem i den retning. De har heller ikke ønsket seg det. Jeg ser ikke på konfirmasjonen som en anledning der det er naturlig å overføre titusener til tenåringene, og jeg syns det er synd for de som absolutt ikke har råd til dette hvis "standarden" dras opp mer og mer. Jeg har aldri vært i en konfirmasjon med noe i nærheten av de pengegavene som jeg leser om på FP, verken fra foreldre eller annen familie. |
|
|
|
![]() |
|
|