Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?
Opprinnelig lagt inn av Myria, her.
Samme her. Barna våre er ikke døpt, så sannsynligheten er vel ikke så veldig stor. I likhet med mkj føler jeg ingen tilknytning til den tradisjonen og ser ikke på det som noe spesielt eller noe det er verdt å bruke mye penger på. Da synes jeg 18-årsdagen er viktigere.
Skulle de likevel ønske å konfirmere seg får de selvsagt både fest og gave, men gave i titusenkronersklassen, eller mer, kan de se langt etter. Og jeg synes det er utrolig sært å antyde at man er gnien om man ikke gir slike summer til en 15-åring.
Jeg skjønner ikke sammenligningen med dåpen, hvorfor er det mindre sjanse for at de vil konfirmeres? Tenker du kristelig konfirmasjon eller i det hele tatt? (jeg ser ikke sammenhengen, derfor jeg spør).
Jeg synes absolutt ikke at man er gnien om man ikke gir 10 000 til en 15-åring, jeg ser ikke at noen i tråden antyder det heller? Vi for vår del bestemte for endel år siden at vi skulle spare til dette formålet og satt da en sum vi ville klare tre ganger. Det betyr jo ikke at vi TenkerVårt™ hvis andre velger annerledes? Hvis en av barna våre velger å ikke konfirmere seg vil de likevel få summen, forresten. Nå får jo Eldste gave tilsvarende summen dette året, så for å gjøre likt vil det være et tilbud til de andre også.