Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Det å få uførhetsstatus har nok blitt vesentlig vanskeligere. Men man vet jo at det har en sammenheng med bosted og tilgang på jobber. Og så vet man også at dette med utprøving av arbeidsevne ikke er helt enkelt å få til skikkelig. Og hva når man har en restarbeidsevne, men ikke får noen jobb å bruke den i?
Og det er jo mye her som er subjektive vurderinger, spesielt for typiske kvinnelidelser der det er få klare markører. Jeg mener det er naivt å tro at det ikke går an å lure systemet hvis man ønsker det.
Man får altså IKKE uføretrygd hvis man har restarbeidsevne men ikke tilgang på arbeid . Da må man søke arbeidsledighetstrygd eller sosial stønad. Vilkåret er som jeg har nevnt tidligere "varig ute av stand" til å arbeide på bakgrunn av "helsetilstand". Det å ikke ha tilgang på relevant arbeid faller IKKE innunder dette vilkåret.
Hvorvidt en lidelse faller innunder begrepet er opp til legestanden å avgjøre, ikke oss.
Jeg har ikke sagt at det ikke er MULIG å lure systemet. Jeg blir bare provosert over utalelser om enkeltpersoners uførestønad, bakgrunnsforhold, arbeidslyst og arbeidsevne. Sånt synes jeg man skal holde seg for god til.
|