Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Miley: Jeg kjenner også en del slike. Og jeg tror at man i uførstatistikkene finner mange mennesker av typen artikkelforfatteren omtaler: Mennesker som er triste over å stå utenfor, som ville gjort alt for å kunne bidra om de kunne og som skammer seg hver gang de ser en avisforsiden om "trygdesnyltere" selv om de helt sikkert ikke burde gjøre det. Dessverre finnes det et annet ytterpunkt, og det er menneskene som er "født" inn i uføretrygd og der NAV framstår som den eneste logiske veien å gå etter ungdomsskolen. Jeg har ikke inntrykk av at skamfølelsen er spesielt stor blant mange av disse, dessverre. Men selvsagt, her kommer ofte livets urettferdighet inn i bildet. Hvis ingen har lært deg verdien av å få en utdanning, hvis du har lært at det fint går an å få mat på bordet og klær på kroppen uten å jobbe en eneste dag, er det ikke så rart om man ikke velger en annen retning på livet sitt, selv om man, i teorien, har muligheten til å gjøre det.
Er du klar over at vilkåret for å få uføretrygd er "varig ute av stand til" å arbeide av "medisinske årsaker"? Kan du fortelle meg hvordan man får uføretrygd på det grunnlaget du nevner ved å ikke gidde å jobbe?
|