|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerAh, det glemte jeg. Jeg tror realfagsstudiene var ganske like NTH-studiene.
![]() |
#22 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrker
Men de slengerne vil man jo bli kvitt om de ikke kommer videre på grunn av stryk.
![]() |
#24 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I utgangspunktet helt enig, selvsagt. Vekttall skal ikke komme rekende på ei fjøl. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
kan tilsettes alkohol
|
Ja, det var jo også derfor mange av kursene var lagt opp felles. Nå er jeg jo også så ung at alt het NTNU da jeg gikk der.
![]() |
#26 |
kan tilsettes alkohol
|
Det er mange studenter med 5 i snitt som velger studier uten å tenke på lønn. Læreryrket er midtpåtreet lønnsmessig, jeg tror statusen er en faktor som teller mer.
![]() |
#27 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerEg er faktisk frykteleg opptatt av at det er store grånyanser i denne debatten. Teknologien har ført til massive endringar i læringsprosessar, og det at ein sit på skulen x-antal timar betyr ikkje verken at ein bearbeider lærestoff medan ein er der eller at ein ikkje gjer det når ein ikkje er der. Det handlar faktisk berre om kvar du oppheld deg, reint geografisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJa, nå er de jo samlokalisert og alt. (For SÅ ung er du vel ikke??)
![]() |
#29 |
Hertuginne
|
Hvis det var NTNU da du gikk der var det også etter at de hadde gjort en stor omstrukturering av fagene både på gamle NTH og gamle AVH, sånn at de skulle passe mye bedre til hverandre, så det har nok også en del å si.
Men nå spør de ikke etter hvor mange timer man er på skolen men hvor mange timer man bruker til studiene. Et tverrsnitt vil da gi ganske gode indikasjoner på om et studie krever flere arbeidstimer enn et annet. Og 25-26 time i uka er veldig lavt uansett hvordan man snur og vender på det. Det er meningen det skal være et fulltidsstudie og det synes jeg ikke det er om man klarer det på mindre enn 30 timer i uka.
![]() |
#30 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men poenget er jo at det er vanskeleg å definere. Kanskje spesielt for studentar som endå ikkje har opplevd praksis. Teknologisk arbeidsflyt gjer at oppgåver og aktivitetar glir over i kvarandre. Eg kan t.d. gjere ganske omfattande forskingsmessig analysearbeid på mølla eller på fjelltur (så sant eg går åleine), som eg noterer ned når eg kjem heim. Tankearbeid som eller kunne ha tatt like mange timar på kontoret, men som med min arbeidsflyt kjem i tillegg til det arbeidet eg gjer på kontoret. Men kan eg kalle det jobbtimar når eg ikkje var på jobb då det skjedde? Vil studentane kalle tilsvarande studietid? Kjernen i læring er refleksjon. Men det er det ikkje alle som reknar som studiearbeid om det skjer andre stader enn på biblioteket. Sist redigert av Alfa : 21-03-14 kl 10:05. Årsak: La til litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
This is normal!
|
Her er man inne på noe viktig, tror jeg. UogH-sektoren har i dag alt å tjene på å få flest mulig studenter gjennom studiene. Det er det som gir penger i kassa. Studenter som gir opp underveis eller stryker på eksamen, er tapte penger. Derfor legger institusjonene til rette på veldig mange måter og firer til en viss grad på kravene. Jeg har sett det som student selv. "Rakk du ikke levere innen fristen? Jammen da lager vi en ny frist."
![]() |
![]() |
#32 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det er eg heilt einig i. Og denne mekanismen finn ein også i vgs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hva man definerer som arbeid er nok også et viktig poeng. Jeg som lærerstudent har f.eks. veldig mange skjønnlitterære bøker på pensumlista mi, og det er få av oss som tenker på tiden vi bruker på å lese dem som tid vi bruker på skolearbeid/studiet.
![]() |
![]() |
#34 |
|
Mitt inntrykk også. Vi har hatt studenter i praksis og selv om vi har gitt klare tilbakemledinger og vært i møte med skolen så består de praksisen åkke som. Har også møtt ferdigutdannete lærere som virkelig ikke kan fungere som lærer. Har faktisk møtt to med aspeberger som er ferdig utdannet som lærere og de sier jo selv at praksisen gikk til dass under studiene og funker ikke i rollen. Selv om de klarte fagene. Han ene mente at siden han var så sterk i realfag så så de igjennom fingrene med at han ikke fikset klassesituasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerHva da med dem som ikke egner seg for så mye... (Men det er en annen debatt, kanskje)
![]() |
#36 |
kan tilsettes alkohol
|
Dette gjelder stort sett alle studier, det er ikke slik at man skrur av en bryter og man ikke tenker på studiet mer i det man går ut døra. Jeg vil også tro en arktitetstudent kan hente vel så mye inspirasjon på en fjelltur som en lærerstudent reflekterer over faget gjør på samme turen. Har man interesse for sitt eget fag så tenker man rett og slett mye på det.
![]() |
#37 |
Hertuginne
|
Jeg tror du tar ganske feil om du tror at dette er unikt for de studiene som har målt lavest timer brukt på studiene. Det er mange av fagene på de andre linjene som også krever refleksjon og analysearbeid som ikke nødvendigvis gjøres på skolen.
![]() |
#38 |
Yes, we can!!
|
Eksakt. Det er omtrent ingenting som tilsier at de studiene med lavt snittimetall er de som krever mest "ut av lesesalen refleksjon", så det blir ikke signifikant for denne dabatten.
![]() |
#39 |
Dukkar plutseleg opp ...
Du les meg med vrangbillene på om du tolkar det eg skreiv som at arkitektstudentane (eller kven som helst andre)ikkje gjer det. Dette var jo bere eit døme som var relevant for meg, som viser kor usikker ein kan bli på om ein skal definere det som jobbtid eller ikkje. Poenget mitt var berre at ulike fagfelt har ulike arbeidsprosessar og metodikkar, og at det ikkje alltid er like lett å vite kva ein skal inkludere i det ein kallar "jobb" eller "studiearbeid".
Sjå svar over.
Heilt einig. Og der kjem jo problemstillinga med finansiering av studia inn også. Det er ikkje sånn at ein får like mykje betalt pr. student på alle utdanningar, heller. Det er t.d. lettare å sikre progresjon og arbeid med fag i emne/studie med mange ressursar til undervisning, rettleiing, oppfølging og vurderingsarbeid.
Eg trur vi skal vere varsame med å generalisere eit anekdotisk sitat frå ein artikkel. Eg trur det er langt meir kompliserte sosiale strukturar som avgjer kor vidt ein jobbar ved sidan av studia enn kva ein studerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg tror litt av grunnen til at arkitekter bruker så mye tid på studiene er at de lager ting til diverse fag, de bygger modeller og produserer tegninger. Det er lettere å bruke tid på slike ting enn å sitte i mange timer og ta til seg ny kunnskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|