Sv: Spin off - Status på studier og yrker
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Men poenget er jo at det er vanskeleg å definere. Kanskje spesielt for studentar som endå ikkje har opplevd praksis. Teknologisk arbeidsflyt gjer at oppgåver og aktivitetar glir over i kvarandre. Eg kan t.d. gjere ganske omfattande forskingsmessig analysearbeid på mølla eller på fjelltur (så sant eg går åleine), som eg noterer ned når eg kjem heim. Tankearbeid som eller kunne ha tatt like mange timar på kontoret, men som med min arbeidsflyt kjem i tillegg til det arbeidet eg gjer på kontoret. Men kan eg kalle det jobbtimar når eg ikkje var på jobb då det skjedde? Vil studentane kalle tilsvarande studietid? Kjernen i læring er refleksjon. Men det er det ikkje alle som reknar som studiearbeid om det skjer andre stader enn på biblioteket.
Jeg tror du tar ganske feil om du tror at dette er unikt for de studiene som har målt lavest timer brukt på studiene. Det er mange av fagene på de andre linjene som også krever refleksjon og analysearbeid som ikke nødvendigvis gjøres på skolen.
Det er viktig å se på denne tendensen og finne ut hva man kan gjøre med at studier oppfattes som enkle og med lav status. Dersom man blir mindre redd for å stryke elever og rett og slett øke kravene til hva man skal lære og prestere så vil det nesten automatisk føre til at det brukes mer tid på studiene.
Ene lærerstudenten intervjuet påpekte at hun måtte jo jobbe ved siden av studiene, og dermed fikk hun mindre tid til å studere. Men dette gjelder jo alle studenter (dessverre), ikke bare lærerstudenter. Da burde jo arkitektstudentene også brukt mindre enn tilsvarende full arbeidsuke på å studere, noe de ikke gjør.