Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-14, 14:22   #301
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Aha! Nå skjønner jeg hvorfor jeg nesten har sluttet å drikke rødvin. Nå velger jeg hvitvin eller "bobler" der jeg tidligere valgte rødvin. Jeg gjorde det nok fordi jeg var redd for å bli oppfattet som å ha lav kulturell kapital. Det var nok slett ikke fordi jeg innså at jeg liker tørr hvitvin bedre.

Gammel 20-03-14, 14:25   #302
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har helt motsatt inntrykk enn deg. I alle fall blant den yngre generasjonen, og forsåvidt også på politisk nivå. Rundt halvparten av ungdommen velger realfag på videregående, den andre halvparten velger samfunnsfag. Nesten ingen velger språkfag som fordypning lenger.

Det er en stor, stor trend på utdaningssiden at fag skal være "yrkesrelaterte", og at det er status å velge fag som leder til samfunnsnyttige, fortrinnsvis godt betalte, jobber. Så godt som alle "statusstudiene" i dag finner man på teknologi- og realfagssiden, og det snakkes stadig om å legge ned fag som ikke har "samfunnsrelevans". På universitetet i København ar jeg fått med meg at det går en ganske heftig debatt om dette akkurat nå.

"Kunnskap for kunnskapens skyld" har en langt lavere status enn jeg opplevde da jeg var student, og det å ta en utdannelse fordi det er morsomt å lære og viktig å kunne tenke komplekst har en mye dårligere klang i dagens samfunn enn det hadde for en generasjon siden.

Det er i alle fall veldig slik det ser ut fra mitt ståsted i verden, og jeg synes det er en ganske tragisk utvikling. (Selv om jeg synes det er sunt at noen faktisk tenker over hvordan man kan gjøre studenter i kunsthistorie og medievitenskap til relevant arbeidskraft også.)

Jeg håper du har rett i at flere på vgs nå velger realfag. Sist jeg snakket med en skoleleder på vgs sa han at de så en svakt økende tendens. Det er derimot urovekkende at så få velger språk!

Når det gjelder "kunnskap for kunnskapens skyld" er det en interresant tilnærming. Det blir litt det samme som oppdragsforskning og fri forskning. Begge deler er viktig, den ene er mer målrettet, mens den andre gir en bredde og variasjon som er nødvendig.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg påsto da heller ikke at du hadde sagt det. Når vi snakker om "status" så regnet jeg med at vi snakket på samfunnsnivå. I Norge i dag satser man enormt på realfag, på bekostning av kulturfag. Kulturfag blir støtt og stadig snakket ned og omtalt som unødvendige, og at "ikke alle kan bli skuespillere". Å ha kulturfag i skolen handler selvsagt ikke om at alle skal bli skuespillere, men at alle skal allmenndannelse. I tillegg ser man at skoler som har et godt tilbud innen estetiske fag, også gjør det bedre i realfag.

I Norge blir det veldig enten/eller. Man setter inn alle kluter for å bedre mattekunnskaper, men på en svært lite kreativ måte. Man regner med at den kulturelle skolesekken med sine kulturbesøk skal dekke opp for manglende undervisning i kunst og kultur-fag. Skolen syns ikke det er viktig at det undervises av lærere med fagkompetanse i kulturfag, og lærerne generelt sier "Ja, jeg kan jo ikke så mye om film/teater/moderne kunst" og lar også være å sette seg inn i det. Det hadde ikke holdt i matte.

Så jeg er ehelt uenig i at realfag har lav status.

Jeg er slett ikke uenig med deg i at estetiske fag er viktig, og at det har en helt annen funksjon enn å utdanne kunstnere. Bare hvordan vi definerer ordet kreativ viser hvor snevert vi ser på dette. Det er å være kreativ blir ofte sett på som synoymt med kunstnerisk. Kreativ er derimot evnen til å tenke nytt. Derfor er det også viktig at skolen utfordrer barna til å være kreative, på flere måter. Kreativitet og innovasjon er det vi skal leve videre av og det som tar verden et steg videre.

Når det gjelder status på det ene eller det andre ser vi nok det gjennom ulike brilller. Det jeg snakker om er for øvrig sosial status på skolen, og ikke at det offentlige Norge har sagt at vi nå skal ha et realfagsløft. I veldig mange år har det slett ikke vært kult eller sosialt fremmende å være flink i realfag. Det er den trenden jeg håper, og tror, at snur. Ikke på bekostning av noe annet.

Per i dag har vi et underskudd av ingeniører i Norge. Vi trenger dem. Derfor satses det på å få flere til å velge den retningen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 14:31   #303
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg er slett ikke uenig med deg i at estetiske fag er viktig, og at det har en helt annen funksjon enn å utdanne kunstnere. Bare hvordan vi definerer ordet kreativ viser hvor snevert vi ser på dette. Det er å være kreativ blir ofte sett på som synoymt med kunstnerisk. Kreativ er derimot evnen til å tenke nytt. Derfor er det også viktig at skolen utfordrer barna til å være kreative, på flere måter. Kreativitet og innovasjon er det vi skal leve videre av og det som tar verden et steg videre.

Ikke sant? Det er så sneversynt slik det er i dag.

Når det gjelder status på det ene eller det andre ser vi nok det gjennom ulike brilller. Det jeg snakker om er for øvrig sosial status på skolen, og ikke at det offentlige Norge har sagt at vi nå skal ha et realfagsløft. I veldig mange år har det slett ikke vært kult eller sosialt fremmende å være flink i realfag. Det er den trenden jeg håper, og tror, at snur. Ikke på bekostning av noe annet.

Det er ikke kult å være flink i noe på skolen. Bortsett fra muligens gym i noen miljøer. Men det er ikke kult å være flink i de kreative fagene heller, altså. Det er noe jeg savner ved USA, der var det mye større aksept for å være flink og å ønske å være flink. I alle fag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 14:33   #304
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skoleelevers syn på statusstudier, er i første rekke relatert til hvor vanskelig studiet er å komme inn på, tro det eller ei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 14:34   #305
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg skulle ønske vi kunne slutte å polarisere realfag og kulturfag og heller sjå kor mykje nytte ein har av det eine i det andre. Eg har t.d. ei genuin tru på at "Minecraft-generasjonen" vil ha ei heilt anna intuitiv forståing for konstruksjon enn eg hadde på ungdomsskule/vgs.

Eg fryktar at mange realfagslærarar si manglande forståing for samanhengen mellom autonomi, meistring og motivasjon har øydelagt realfag for fleire enn meg. Eg hata så inderleg å bli fortalt at eg ikkje skulle bry meg med å forstå, men berre pugge. Etter at eg vart vaksen og sette meg meir inn i realfaglege problemstillingar ser eg jo at eg synest det er superinteressant.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 14:35   #306
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skoleelevers syn på statusstudier, er i første rekke relatert til hvor vanskelig studiet er å komme inn på, tro det eller ei.

Da stemmer jeg for å innføre (høye) karakterkrav på mange studieretninger.

Gammel 20-03-14, 14:37   #307
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke kult å være flink i noe på skolen. Bortsett fra muligens gym i noen miljøer. Men det er ikke kult å være flink i de kreative fagene heller, altså. Det er noe jeg savner ved USA, der var det mye større aksept for å være flink og å ønske å være flink. I alle fag.

Tvert i mot. Det har i stadig større grad blitt status å ha gode karakterer. Det er en helt annen holdning til skolearbeid og skoleresultater i dag enn det var da vi var barn, tror jeg.

Gammel 20-03-14, 14:38   #308
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg fryktar at mange realfagslærarar si manglande forståing for samanhengen mellom autonomi, meistring og motivasjon har øydelagt realfag for fleire enn meg. Eg hata så inderleg å bli fortalt at eg ikkje skulle bry meg med å forstå, men berre pugge. Etter at eg vart vaksen og sette meg meir inn i realfaglege problemstillingar ser eg jo at eg synest det er superinteressant.

Der ligger veldig mye av problemet. For å få til dette må man tenke nytt. Heldigvis er det økt oppmerksomhet rundt dette nå. Og akkurat i det å gjøre forståelsen bedre er estetiske og kulturelle fag gode medspillere.

Gammel 20-03-14, 14:40   #309
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Da stemmer jeg for å innføre (høye) karakterkrav på mange studieretninger.

Det er ikke så lett, dessverre. Dels er det jo flinke elever en høyst begrenset ressurs. Dels må man reduserer antall plasser til en brøkdel på ganske mange studier, om det skal skje noe merkbart med inntakskravene.

(Jeg mener det ikke er mulig å sette et fast inntakskrav på et studium. Det man må gjøre hvis man vil øke inntakskravet, er å stenge døra inn til studiet etter sistemann som har akseptabel karakter.)

Karakterkrav er noe som følger av etterspørsel, ikke noen lærestedene kan bestemme. (Hvis jeg ikke tar helt feil, men det er ikke akkurat mitt område, så det er mulig jeg har misforstått.)

Gammel 20-03-14, 14:42   #310
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tvert i mot. Det har i stadig større grad blitt status å ha gode karakterer. Det er en helt annen holdning til skolearbeid og skoleresultater i dag enn det var da vi var barn, tror jeg.

Det synes jeg også å merke.

Gammel 20-03-14, 14:42   #311
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Det tror jeg er veldig avhengig av klassemiljø og hvem som er tonegivende. I hvertfall sier læreren til størstekoppen at det er stor forskjell på de to klassene på hennes trinn. I hennes klasse er det en faglig sterk gruppering som også har høy sosial status. Der er det kult å gjøre det bra på skolen. I den andre klassen er det noen tøffe personer som setter standarden. Der får de flinke "nerdestatus".

Uansett, tenåringer "nutildags" er ikke slik vi var. Akkurat like lite som vi passet i malen etter våre foreldre.

Gammel 20-03-14, 14:44   #312
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å høre!

Gammel 20-03-14, 14:45   #313
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Det er ikke så lett, dessverre. Dels er det jo flinke elever en høyst begrenset ressurs. Dels må man reduserer antall plasser til en brøkdel på ganske mange studier, om det skal skje noe merkbart med inntakskravene.

(Jeg mener det ikke er mulig å sette et fast inntakskrav på et studium. Det man må gjøre hvis man vil øke inntakskravet, er å stenge døra inn til studiet etter sistemann som har akseptabel karakter.)

Karakterkrav er noe som følger av etterspørsel, ikke noen lærestedene kan bestemme. (Hvis jeg ikke tar helt feil, men det er ikke akkurat mitt område, så det er mulig jeg har misforstått.)

Ja, det var flåsete sagt, men jeg tenkte at hvis man setter et krav så øker statusen etterhvert. Men det er klart, vi kan jo ikke ha tomme studier fordi "ingen" er flinke nok til å gå der. Jeg tror også at karakterkrav følger av etterspørsel, men det er vel også et minstekrav på noen retninger.

Gammel 20-03-14, 14:48   #314
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Ja, det var flåsete sagt, men jeg tenkte at hvis man setter et krav så øker statusen etterhvert. Men det er klart, vi kan jo ikke ha tomme studier fordi "ingen" er flinke nok til å gå der. Jeg tror også at karakterkrav følger av etterspørsel, men det er vel også et minstekrav på noen retninger.

Jo, men dette er helt reelle problemstillinger som vi jobber med: Hvordan øke statusen (og derigjennom søknadsmengden og kvaliteten på søkerne) på studier? Og da kommer det med å øke opptakskravene stadig opp som en mulig løsning – men som altså er ganske vanskelig å gjennomføre i praksis.

Gammel 20-03-14, 14:54   #315
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På grunnskolelærerutdanning har det blitt satt karakterkrav nasjonalt (minimum 3 i norsk og matte og minst 35 poeng totalt), noe som innebærer at en relativt stor andel av søkerne ikke er kvalifisert for opptak.

Gammel 20-03-14, 14:55   #316
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å høre!

Eg er einig, men ikkje udelt. Når karakter- og smalt resultatjag kjem i vegen for brei forståing og lærelyst (og i ytterste konsekvens livsglede) vert eg veldig skeptisk. Mange elevar trur desverre at karakterane deira har samanheng med deira verdi som menneske.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 14:56   #317
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det man må gjøre hvis man vil øke inntakskravet, er å stenge døra inn til studiet etter sistemann som har akseptabel karakter.

Dette blir faktisk gjort på enkelte studier, men da er det ganske mange søkere med akseptable karakterer.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 15:04   #318
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er einig, men ikkje udelt. Når karakter- og smalt resultatjag kjem i vegen for brei forståing og lærelyst (og i ytterste konsekvens livsglede) vert eg veldig skeptisk. Mange elevar trur desverre at karakterane deira har samanheng med deira verdi som menneske.

Jeg tenkte ikke på karakterjag, jeg tenker mer på en aksept for å være god i noe. Karakterer er jeg ikke uforbeholdent for.

Gammel 20-03-14, 15:04   #319
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har ikke jeg lest hele denne tråden, men her er en britisk test på hvilken klasse man tilhører. Den er jo litt interessant: http://www.bbc.com/news/magazine-22000973

Selv fikk jeg dette resultatet:

Sitat:

Established middle class

This is the most gregarious and the second wealthiest of all the class groups. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group:

* Enjoy a diverse range of cultural activities
* Went to university
* Are comfortably off, secure and established

Og det selv om jeg ikke har foreldre med høy utdanning. Men kommer fra et hjem med mye bøker da.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 15:07   #320
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen overraskelser der.

Sitat:

Established middle class

This is the most gregarious and the second wealthiest of all the class groups. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group:

Enjoy a diverse range of cultural activities
Went to university
Are comfortably off, secure and established

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.