Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-14, 15:25   #10
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har helt motsatt inntrykk enn deg. I alle fall blant den yngre generasjonen, og forsåvidt også på politisk nivå. Rundt halvparten av ungdommen velger realfag på videregående, den andre halvparten velger samfunnsfag. Nesten ingen velger språkfag som fordypning lenger.

Det er en stor, stor trend på utdaningssiden at fag skal være "yrkesrelaterte", og at det er status å velge fag som leder til samfunnsnyttige, fortrinnsvis godt betalte, jobber. Så godt som alle "statusstudiene" i dag finner man på teknologi- og realfagssiden, og det snakkes stadig om å legge ned fag som ikke har "samfunnsrelevans". På universitetet i København ar jeg fått med meg at det går en ganske heftig debatt om dette akkurat nå.

"Kunnskap for kunnskapens skyld" har en langt lavere status enn jeg opplevde da jeg var student, og det å ta en utdannelse fordi det er morsomt å lære og viktig å kunne tenke komplekst har en mye dårligere klang i dagens samfunn enn det hadde for en generasjon siden.

Det er i alle fall veldig slik det ser ut fra mitt ståsted i verden, og jeg synes det er en ganske tragisk utvikling. (Selv om jeg synes det er sunt at noen faktisk tenker over hvordan man kan gjøre studenter i kunsthistorie og medievitenskap til relevant arbeidskraft også.)

Jeg håper du har rett i at flere på vgs nå velger realfag. Sist jeg snakket med en skoleleder på vgs sa han at de så en svakt økende tendens. Det er derimot urovekkende at så få velger språk!

Når det gjelder "kunnskap for kunnskapens skyld" er det en interresant tilnærming. Det blir litt det samme som oppdragsforskning og fri forskning. Begge deler er viktig, den ene er mer målrettet, mens den andre gir en bredde og variasjon som er nødvendig.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg påsto da heller ikke at du hadde sagt det. Når vi snakker om "status" så regnet jeg med at vi snakket på samfunnsnivå. I Norge i dag satser man enormt på realfag, på bekostning av kulturfag. Kulturfag blir støtt og stadig snakket ned og omtalt som unødvendige, og at "ikke alle kan bli skuespillere". Å ha kulturfag i skolen handler selvsagt ikke om at alle skal bli skuespillere, men at alle skal allmenndannelse. I tillegg ser man at skoler som har et godt tilbud innen estetiske fag, også gjør det bedre i realfag.

I Norge blir det veldig enten/eller. Man setter inn alle kluter for å bedre mattekunnskaper, men på en svært lite kreativ måte. Man regner med at den kulturelle skolesekken med sine kulturbesøk skal dekke opp for manglende undervisning i kunst og kultur-fag. Skolen syns ikke det er viktig at det undervises av lærere med fagkompetanse i kulturfag, og lærerne generelt sier "Ja, jeg kan jo ikke så mye om film/teater/moderne kunst" og lar også være å sette seg inn i det. Det hadde ikke holdt i matte.

Så jeg er ehelt uenig i at realfag har lav status.

Jeg er slett ikke uenig med deg i at estetiske fag er viktig, og at det har en helt annen funksjon enn å utdanne kunstnere. Bare hvordan vi definerer ordet kreativ viser hvor snevert vi ser på dette. Det er å være kreativ blir ofte sett på som synoymt med kunstnerisk. Kreativ er derimot evnen til å tenke nytt. Derfor er det også viktig at skolen utfordrer barna til å være kreative, på flere måter. Kreativitet og innovasjon er det vi skal leve videre av og det som tar verden et steg videre.

Når det gjelder status på det ene eller det andre ser vi nok det gjennom ulike brilller. Det jeg snakker om er for øvrig sosial status på skolen, og ikke at det offentlige Norge har sagt at vi nå skal ha et realfagsløft. I veldig mange år har det slett ikke vært kult eller sosialt fremmende å være flink i realfag. Det er den trenden jeg håper, og tror, at snur. Ikke på bekostning av noe annet.

Per i dag har vi et underskudd av ingeniører i Norge. Vi trenger dem. Derfor satses det på å få flere til å velge den retningen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.