Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-14, 15:51   #401
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Å ikke gå med = man lar være å gjøre det. Trenger ikke gå i demonstrasjonstog eller noe. Bare la være.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 15:51   #402
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Man blir stilt over et valg; "enten vasker dere gulv, eller så har ikke skolen råd til læremateriell". Da er det egentlig ikke et valg lenger, men selvsagt er det feil å godta det.

Gammel 19-02-14, 15:57   #403
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Man blir stilt over et valg; "enten vasker dere gulv, eller så har ikke skolen råd til læremateriell". Da er det egentlig ikke et valg lenger, men selvsagt er det feil å godta det.

Klart det er et valg. Har ikke skolen råd til læremateriell, er det skoleleder eller kommunens ansvar å fikse, ikke den enkelte lærer. Og ja, det vil gå ut over elevene du har i dag å si nei, men det vil gå enda mer ut over elevene - på sikt - å si ja.

Man kan jo også prøve og forestille seg at man står foran renholderen som mister jobben sin og sier: "Ja, jeg synes det er helt greit å ta over arbeidsoppgavene dine uten noen kompensasjon, slik at du mister jobben."

Gammel 19-02-14, 16:00   #404
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yes, dette er det lærere gjør når de liksom er "solidarisk" med ledelsen og "velger læremateriell". Solidarisk med "firmaet", men høyst usolidarisk overfor kolleger:

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

"Ja, jeg synes det er helt greit å ta over arbeidsoppgavene dine uten noen kompensasjon, slik at du mister jobben."

Gammel 19-02-14, 16:01   #405
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke helt sette meg inn i situasjonen når jeg ikke er der, men det er slik jeg har lest det ut fra media.

Gammel 19-02-14, 16:04   #406
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er fullstendig feil å godta det og dere er med på å kamuflere behov.

Jeg er velkjent med problematikken og står midt i det selv, bare så det er sagt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 16:05   #407
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan ikke helt sette meg inn i situasjonen når jeg ikke er der, men det er slik jeg har lest det ut fra media.

Så du har ikke selv blitt stilt overfor dette valget, men du velger å viderefortelle det som en sannhet?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 16:07   #408
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da man avviksmelder. Skjer det ingenting, melder man det også. Det er derfor man har vernetjenester og tillitsvalgtapparat. Et meldt avvik skal lukkes - det er jo derfor man har et avvikssystem.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 16:07   #409
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Så du har ikke selv blitt stilt overfor dette valget, men du velger å viderefortelle det som en sannhet?

Jeg beklager om du oppfattet det sånn. Var ikke meningen å la folk tro at jeg jobber på denne skolen.

Gammel 19-02-14, 16:09   #410
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja det er fullstendig feil å godta det og dere er med på å kamuflere behov.

Jeg er velkjent med problematikken og står midt i det selv, bare så det er sagt.

Jeg kjenner også veldig godt til slik problematikk og slik uproff ledelse - å stille svake grupper opp mot hverandre for så å appellere til de ansattes samvittighet, er uhørt. Jeg vet om en kommune hvor ønsket om /kravet om flere tjenestebiler til hjemmetjenesten ble møtt med "da må vi slutte å servere varmmat i barnehagen"-argumentasjon. Helt uhørt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 16:20   #411
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror dette er noe av årsaken til at mye av argumentasjonen fra lærersida oppfattes som sytete. Det er så mange kommuner som kutter i budsjettene på alle felt for tida, og det legger enda større press på allerede pressede skoler. Når dette kommer på toppen av arbeidstidsforhandlingene, som er en svært alvorlig sak, blir det vanskelig å holde tunga rett i munnen i diskusjonen. Det er lett å fokusere for mye på frustrerende småsaker som forsåvidt er relevante, og å miste grepet på de viktige, store linjene. Ikke det beste retoriske grepet, men vanskelig å se for mange som står midt oppi det.

Gammel 19-02-14, 16:55   #412
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg kjenner også veldig godt til slik problematikk og slik uproff ledelse - å stille svake grupper opp mot hverandre for så å appellere til de ansattes samvittighet, er uhørt. Jeg vet om en kommune hvor ønsket om /kravet om flere tjenestebiler til hjemmetjenesten ble møtt med "da må vi slutte å servere varmmat i barnehagen"-argumentasjon. Helt uhørt.

Eller hva med "Hvis ditt barn får den assistenthjelpen det har krav på, så går det ut over alle de andre barna på trinnet som har spesielle behov".

Gammel 19-02-14, 17:12   #413
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Når dere skriver "går med på", som om det bare å er å "ikke gå med på", så forteller det mest av alt om hvor lite dere kjenner til en lærerhverdag. En gang trodde jeg også at det var bare å "ikke gå med på", men nå vet jeg bedre.

Vissvass. Ingen kan tvinge noen til å vaske gulv eller å henge opp gardiner. (Hvordan skulle de klare det, liksom?) Det er faktisk bare å si nei og la være å gjøre det.

Man blir ikke populær av å si nei, så klart. Man får ikke applaus fra kollegaer, særlig ikke fra de som er pingler og sier ja. MEN man får bedre tid til å gjøre jobben sin godt, og man slipper å bli spurt neste gang, vanligvis.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 17:15   #414
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Eller hva med "Hvis ditt barn får den assistenthjelpen det har krav på, så går det ut over alle de andre barna på trinnet som har spesielle behov".

Og nettopp slike ting tror jeg man må øve seg på å besvare på den måten det fortjenes å bli besvart.

Ledere som snakker på denne måten er preget av en ukultur og denne ukulturen må også de ansatte ta grep for å bli kvitt.
Man er vant til at denne formen for kommunikasjon funker. Den er effektiv overfor mennesker med masse samvittighet. Det man må huske på er at samvittigheten kanskje fortjener å brukes på andre.

Gammel 19-02-14, 17:24   #415
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vissvass. Ingen kan tvinge noen til å vaske gulv eller å henge opp gardiner. (Hvordan skulle de klare det, liksom?) Det er faktisk bare å si nei og la være å gjøre det.

Man blir ikke populær av å si nei, så klart. Man får ikke applaus fra kollegaer, særlig ikke fra de som er pingler og sier ja. MEN man får bedre tid til å gjøre jobben sin godt, og man slipper å bli spurt neste gang, vanligvis.

Det er rett og slett tøys. Det er faktisk ikke alltid at man lykkes de gangene man setter foten ned. Jeg har opplevd nære kolleger som har fått følgende beskjed fra sin leder: "husk at du er ansatt i NN kommune" (og trusselen som framsettes indirekte da er overflytting til annen skole).

En ting er å nekte å vaske gardiner, det er ikke det som er vanskelig. Det er de virkelig vanskelige tingene - som f.eks. gajamor nevner, og lignende tilfeller. Her kan jeg ikke gi eksempler, selv om jeg har flere konkrete, for det har med taushetsplikt å gjøre.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 17:30   #416
Guava

Guava sin avatar

Standard

Trusler fra ledere er også arbeidsmiljøsak.

Gammel 19-02-14, 17:30   #417
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er rett og slett tøys. Det er faktisk ikke alltid at man lykkes de gangene man setter foten ned. Jeg har opplevd nære kolleger som har fått følgende beskjed fra sin leder: "husk at du er ansatt i NN kommune" (og trusselen som framsettes indirekte da er overflytting til annen skole).

Trusler får man ta videre. Det finnes folk over lederen. Og over der igjen er det politikere. Og media, ikke minst.

Gammel 19-02-14, 17:30   #418
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

I argumentasjonen fra lærerne kan det kansje også være nyttig å erkjenne at det ikke er alle lærere som har opparbeidet seg de timene de avspaserer. I andre jobber må overtiden man avspaserer være pålagt og sjefen kan be om dokumentasjon på hva man har gjort i overtiden. Jeg kan se at det er noen skoler som har behov for dette også. Det er så klart mange lærere som fyller overtidskvoten og mer til, men på mine barns skole er jeg veldig i tvil om hva de fyller tiden med. F.eks så har læreren for min tredjeklassing 23 timer hvor barna er tilstede inkludert alle friminutt. For at disse lærerne skal fylle en normal arbeidsuke må de jobbe 14,5 timer uten barna. For å samle overtid må de jobbe 5,5 timer til. Dette betyr 20,5 timer uten barna der. Jeg lurer på hva de bruker alle disse timene til når
- lekser ikke blir rettet
- innleveringer ikke blir rettet
- tilpasset undervisning er styggedom
- fremoverevalueringer er noe vi aldri har hørt om
- dokumentet som leveres til foreldresamtale inneholder en masse standardfraser som ikke er tilpasset hvert barn
- foreldresamtaler foregår i skoletiden
- avslutninger foregår i skoletiden
- etter tre år har man fortsatt ikke lært seg å bruke It's leaning
- barn som sliter får lite hjelp. Kan ihvertfall ikke informere foreldre når ting ikke fungerer.

Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg hatt lyst til å ha kontroll med hva de 20,5 timene hver uke blir brukt til når situasjonen er som beskrevet over.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 17:31   #419
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Trusler får man ta videre. Det finnes folk over lederen. Og over der igjen er det politikere. Og media, ikke minst.

Det er så utrolig vanskelig å vinne slike saker.

Gammel 19-02-14, 17:32   #420
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

I argumentasjonen fra lærerne kan det kansje også være nyttig å erkjenne at det ikke er alle lærere som har opparbeidet seg de timene de avspaserer. I andre jobber må overtiden man avspaserer være pålagt og sjefen kan be om dokumentasjon på hva man har gjort i overtiden. Jeg kan se at det er noen skoler som har behov for dette også. Det er så klart mange lærere som fyller overtidskvoten og mer til, men på mine barns skole er jeg veldig i tvil om hva de fyller tiden med. F.eks så har læreren for min tredjeklassing 23 timer hvor barna er tilstede inkludert alle friminutt. For at disse lærerne skal fylle en normal arbeidsuke må de jobbe 14,5 timer uten barna. For å samle overtid må de jobbe 5,5 timer til. Dette betyr 20,5 timer uten barna der. Jeg lurer på hva de bruker alle disse timene til når
- lekser ikke blir rettet
- innleveringer ikke blir rettet
- tilpasset undervisning er styggedom
- fremoverevalueringer er noe vi aldri har hørt om
- dokumentet som leveres til foreldresamtale inneholder en masse standardfraser som ikke er tilpasset hvert barn
- foreldresamtaler foregår i skoletiden
- avslutninger foregår i skoletiden
- etter tre år har man fortsatt ikke lært seg å bruke It's leaning
- barn som sliter får lite hjelp. Kan ihvertfall ikke informere foreldre når ting ikke fungerer.

Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg hatt lyst til å ha kontroll med hva de 20,5 timene hver uke blir brukt til når situasjonen er som beskrevet over.

Man trenger ikke den kontrollen for å gjøre grep overfor lærere som ikke jobber. En leder som ikke tar tak i slikt per i dag, kommer neppe til å få bedre resultater om lærerne har mer bundet arbeidstid.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.