|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#402 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Man blir stilt over et valg; "enten vasker dere gulv, eller så har ikke skolen råd til læremateriell". Da er det egentlig ikke et valg lenger, men selvsagt er det feil å godta det.
|
|
|
#403 |
|
This is normal!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Klart det er et valg. Har ikke skolen råd til læremateriell, er det skoleleder eller kommunens ansvar å fikse, ikke den enkelte lærer. Og ja, det vil gå ut over elevene du har i dag å si nei, men det vil gå enda mer ut over elevene - på sikt - å si ja.
|
|
|
|
#404 |
|
heimføing
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Yes, dette er det lærere gjør når de liksom er "solidarisk" med ledelsen og "velger læremateriell". Solidarisk med "firmaet", men høyst usolidarisk overfor kolleger:
|
|
|
|
|
|
#405 |
|
stoffavhengig
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg kan ikke helt sette meg inn i situasjonen når jeg ikke er der, men det er slik jeg har lest det ut fra media.
|
|
|
#406 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja det er fullstendig feil å godta det og dere er med på å kamuflere behov. |
|
|
|
|
|
#407 |
|
Ser lyst på livet
|
|
|
|
|
|
|
#408 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er da man avviksmelder. Skjer det ingenting, melder man det også. Det er derfor man har vernetjenester og tillitsvalgtapparat. Et meldt avvik skal lukkes - det er jo derfor man har et avvikssystem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#409 |
|
stoffavhengig
Jeg beklager om du oppfattet det sånn. Var ikke meningen å la folk tro at jeg jobber på denne skolen.
|
|
|
#410 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg kjenner også veldig godt til slik problematikk og slik uproff ledelse - å stille svake grupper opp mot hverandre for så å appellere til de ansattes samvittighet, er uhørt. Jeg vet om en kommune hvor ønsket om /kravet om flere tjenestebiler til hjemmetjenesten ble møtt med "da må vi slutte å servere varmmat i barnehagen"-argumentasjon. Helt uhørt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#411 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tror dette er noe av årsaken til at mye av argumentasjonen fra lærersida oppfattes som sytete. Det er så mange kommuner som kutter i budsjettene på alle felt for tida, og det legger enda større press på allerede pressede skoler. Når dette kommer på toppen av arbeidstidsforhandlingene, som er en svært alvorlig sak, blir det vanskelig å holde tunga rett i munnen i diskusjonen. Det er lett å fokusere for mye på frustrerende småsaker som forsåvidt er relevante, og å miste grepet på de viktige, store linjene. Ikke det beste retoriske grepet, men vanskelig å se for mange som står midt oppi det.
|
|
|
#412 |
|
Travelt opptatt
|
Eller hva med "Hvis ditt barn får den assistenthjelpen det har krav på, så går det ut over alle de andre barna på trinnet som har spesielle behov".
|
|
|
#413 |
|
Bedreviter
|
Vissvass. Ingen kan tvinge noen til å vaske gulv eller å henge opp gardiner. (Hvordan skulle de klare det, liksom?) Det er faktisk bare å si nei og la være å gjøre det. |
|
|
|
|
|
#414 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og nettopp slike ting tror jeg man må øve seg på å besvare på den måten det fortjenes å bli besvart. |
|
|
|
|
|
#415 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det er rett og slett tøys. Det er faktisk ikke alltid at man lykkes de gangene man setter foten ned. Jeg har opplevd nære kolleger som har fått følgende beskjed fra sin leder: "husk at du er ansatt i NN kommune" (og trusselen som framsettes indirekte da er overflytting til annen skole). |
|
|
|
|
|
#417 |
|
heimføing
|
Trusler får man ta videre. Det finnes folk over lederen. Og over der igjen er det politikere. Og media, ikke minst. |
|
|
|
|
|
#418 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?I argumentasjonen fra lærerne kan det kansje også være nyttig å erkjenne at det ikke er alle lærere som har opparbeidet seg de timene de avspaserer. I andre jobber må overtiden man avspaserer være pålagt og sjefen kan be om dokumentasjon på hva man har gjort i overtiden. Jeg kan se at det er noen skoler som har behov for dette også. Det er så klart mange lærere som fyller overtidskvoten og mer til, men på mine barns skole er jeg veldig i tvil om hva de fyller tiden med. F.eks så har læreren for min tredjeklassing 23 timer hvor barna er tilstede inkludert alle friminutt. For at disse lærerne skal fylle en normal arbeidsuke må de jobbe 14,5 timer uten barna. For å samle overtid må de jobbe 5,5 timer til. Dette betyr 20,5 timer uten barna der. Jeg lurer på hva de bruker alle disse timene til når |
|
|
|
|
|
#419 |
|
En, av to-tre
Det er så utrolig vanskelig å vinne slike saker. |
|
|
|
|
|
#420 |
|
En, av to-tre
Man trenger ikke den kontrollen for å gjøre grep overfor lærere som ikke jobber. En leder som ikke tar tak i slikt per i dag, kommer neppe til å få bedre resultater om lærerne har mer bundet arbeidstid. |
|
|
|
![]() |
|
|