Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 15:15   #281
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Sånne one-size-fits-all-opplegg er i hvertfall dømt til å mislykkes, det må være mer fornuftig at man hvert 2. eller 3. år får et kurs med litt lengre varighet og innenfor egen fagkrets tenker jeg. Hvis man skal se for seg noe sånt i det hele tatt. Jeg ville heller sett på muligheten til å kunne gi 1/3 av lærerne et kursprogram i løpet av året hvert 3. år med litt god planlegging. Jeg vet ikke om det er mulig, det vil i såfall kreve at det er noe alle vil og støtter opp om tror jeg.

Gammel 18-02-14, 15:18   #282
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Å ta en master uten å søke ulønnet permisjon og ta mye av kostnadene selv er utopisk for de fleste i offentlig sektor, men om lærere ønsker et videreutdanningsprogram så tror jeg ikke lærere på forhånd skal tenke at det er umulig for høgskoler og universiteter å sy sammen altså. Det er på slikt universitetene tjener penger. Det er ikke gratis, men det er ingen utdanningsopplegg.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg garanterer deg utfordringer om du skal få til et udanningsopplegg for en skokk av lærere, som skal skje i universitetets og høyskolenes undervisningsfrie måneder.

Hvis man regnet med at alle lærere skal ta poeng hvert år kanskje, men det skal ikke mye til for å få kurs gjort poenggivende hvis det samarbeides med høgskole/universitet. En del kurs lærerne tar i dag kunne sikkert med enkle grep og et grundig opplagt etterutanningsprogram bli gjort poenggivende.
Opplegg med kurs på 2-3 dager undervisning for alle (behøver ikke være forelesere fra institusjonen som godkjenner en gang) og så valgfritt med poeng og tilleggspensum og innlevering på nett etterpå er ikke helt utenkelig. Men.. Egeninnsats må iberegnes.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:18   #283
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg grøsser ved tanken. De kursene skolen min har kjøpt fra private leverandører har vært de dårligste vi har hatt; de bommer stort sett fullstendig i forhold til arbeidshverdagen vår. Og er jeg en av de som absolutt er positiv til kursing på plandagene og ofte gleder meg til å få sitte i forelesning igjen.

Det var i grunnen det jeg hadde i tankene også. Det høres ut som en skrekkelig dårlig idé. Etterutdanning og kursing bør selvsagt være i regi av utdanningsinstitusjoner, men disse har ikke mer lyst enn lærere til å få ødelagt ferien sin.

Sånn på det mer saklige: massiv kursing ville nok latt seg gjennomføre første uken etter skoleslutt og siste uken før skolestart, med masse velvilje og tilpassinger her og der. Men er ikke disse uker som er ganske fullbooket for lærere som det er da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:21   #284
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvis man regnet med at alle lærere skal ta poeng hvert år kanskje, men det skal ikke mye til for å få kurs gjort poenggivende hvis det samarbeides med høgskole/universitet. En del kurs lærerne tar i dag kunne sikkert med enkle grep og et grundig opplagt etterutanningsprogram bli gjort poenggivende.
Opplegg med kurs på 2-3 dager undervisning for alle (behøver ikke være forelesere fra institusjonen som godkjenner en gang) og så valgfritt med poeng og tilleggspensum og innlevering på nett etterpå er ikke helt utenkelig. Men.. Egeninnsats må iberegnes.

Men er ikke litt av tanken at alle skal på slike kurs da? Er ikke det en del av dealen? Og uansett: hvis hver lærer bare skal på kurs hvert tredje eller fjerde år, så snakker vi fortsatt et temmelig massivt kurstilbud hvert år altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:26   #285
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro at en holdning i skoleverket hvor videreutdanning og kurs prioriteres, ønskes og belønnes er viktigere enn et sånt masseopplegg. Jeg vet det blir vikarproblematikk utav det dog, men det tror jeg er vanskelig å komme utenom.

Gammel 18-02-14, 15:35   #286
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det som er det mest interessante her, at det fins etter- og videreutdanning for lærere allerede. Jeg lenket til opplegget litt lenger opp, men jeg kan gjøre det igjen: http://www.udir.no/Utvikling/Etter-o...glarere&boks=2

Riktignok tas dette utover skoleåret og ikke i juni/august.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:40   #287
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Det som er det mest interessante her, at det fins etter- og videreutdanning for lærere allerede. Jeg lenket til opplegget litt lenger opp, men jeg kan gjøre det igjen: http://www.udir.no/Utvikling/Etter-o...glarere&boks=2

Riktignok tas dette utover skoleåret og ikke i juni/august.

I min kommune er ønsket at man har ca en fra hver skole i dette opplegget til enhver tid. Jeg tror kommunen min er ganske god på det. Men det er mange kommuner der de ikke får lov til å ta dette fordi det koster vikar osv.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:46   #288
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men er ikke litt av tanken at alle skal på slike kurs da? Er ikke det en del av dealen? Og uansett: hvis hver lærer bare skal på kurs hvert tredje eller fjerde år, så snakker vi fortsatt et temmelig massivt kurstilbud hvert år altså.

Vi har for eksempel kursopplegg som er internt arrangert, men i samarbeid med universitet. 2-3 dager med kurs, stort sett med interne forelesere, men hvor de som vil kan melde seg på nettbasert opplegg videre med definert pensum og innlevering på universitet i etterkant.

En del av kursene lærere får pr i dag kan kanskje tilpasses på lignende måte? Jeg vet ikke, men helt umulig er det kanksje ikke?

Det forventes en egeninnsats om man vil ta studiepoengene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:59   #289
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg skjønner at folk gjerne vil ha studiepoeng, men det kan være at det av og til er ønskelig med kurs som ikke er poenggivende også, for eksempel muligheten til å leie inn en eller annen med innsikt i en nyvinning innen pedagogikk for eksempel. Det gjøres jo også idag, men det er vel ikke helt enkelt å få til noe mer enn enkeltdager.

Gammel 18-02-14, 16:08   #290
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner at folk gjerne vil ha studiepoeng, men det kan være at det av og til er ønskelig med kurs som ikke er poenggivende også, for eksempel muligheten til å leie inn en eller annen med innsikt i en nyvinning innen pedagogikk for eksempel. Det gjøres jo også idag, men det er vel ikke helt enkelt å få til noe mer enn enkeltdager.

Jeg er ikke så opptatt av studiepoeng, har i bøtter og spann. Men jeg vil gjerne ta en master. Er fellesoppleggene bra så er det fint og. Det er bare det at det svært sjeldent er bra opplegg å stappe lærerene til alle skolene i ett og samme lokale. Evt bare ungdomskolelærere. Det treffer som regel veldig få.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 16:08   #291
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det er det ikke, men vi har allikevel anledning til det innenfor dagens avtale. Vi har 6 dager som skal brukes til kurs. Det er de dagene som før ble kalt planleggingsdager, men som nå egentlig heter kursdager. Jeg tror at folk flest, inkludert lærere, bruker fortsatt begrepet planleggingsdager. Dermed så har vi jo muligheten til det å ha felles kurs for hele personalet. Noe som også gjøres innimellom - på min skole i hvert fall. Ikke ofte, for det koster.

Dagens avtale er ikke god, men det er stor mulighet for fleksible ordninger for både ledere og lærere innenfor avtaleverket. Det er i hvert fall bedre å ha det som nå enn å få en avtale som ligner det KS vil. Utdanningsforbundet ville mindre leseplikt enn i dag, altså mer ubunden tid og ikke mer bunden tid som KS vil.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 16:09   #292
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har stort sett tre sånne dager hvert skoleår, Katta. Noen er gode, andre er ikke bra i det hele tatt. Vi kunne nok hatt fler, men det er et begrenset antall relevante forelesere i Norge/Norden og de blir fort booket siden mange skoler gjerne har plandager samtidig.

Bare for å presisere: Vi har seks plandager til sammen, men alle brukes ikke til eksterne kursholdere. F.eks. vil plandagen etter påske gå med til eksamensarbeid i fagseksjonene.

Gammel 18-02-14, 16:10   #293
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og slike enkeltdager har liten påvirkning på hva som skjer i praksis. Det som viser seg å ha effekt på elevens læring er forskningsbaserte opplegg der skolens ansatte (inkl. skoleleder og assistenter) jobber sammen over tid med å se på og vurdere egen praksis. Og dette er så vidt jeg vet opplegg som kjøres ved mange skoler nå.

Av lærerne til våre barn, er det to matematikklærere som har vært i videreutdanningsopplegg de siste 2-3 årene.

Gammel 18-02-14, 16:17   #294
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Nåh. Og hvilken institusjon skal man kurses på da hadde de tenkt? Den biten er uforståelig og vitner nærmest om en trang til å forkorte lærerferien.

Det å ha lærere tilstede på jobb fra 8-16 (evt 7.30-16.30) kan jeg se poenget med, men det er noe jeg tenker burde være opp til den enkelte skoleleder å organisere.

Med 7 uker tilstede i perioden hvor elevene ikke er på skolen, står man igjen med 38 uker med 37,5 timers uker mens elevene faktisk er på skolen. All tiden er tenkt lagt til arbeidsplassen. Bundet tid er helt uproblematisk for meg, jeg er i dag fysisk på jobben 41,25 timer hver uke i tillegg til det jeg jobber hjemmefra. Problemet er rett og slett at 37,5 timers uke overhodet ikke rekker til kjerneoppgavene; undervisning, forarbeid, etterarbeid og foreldresamarbeid. Og hva er det meningen at jeg skal kutte ut?

Etterutdanning er et sidespor så lenge vi ikke får tid til kjerneoppgavene våre.

Gammel 18-02-14, 16:21   #295
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Etterutdanning er et sidespor så lenge vi ikke får tid til kjerneoppgavene våre.

Nettopp.

Gammel 18-02-14, 16:21   #296
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja, jeg vet det foregår på de såkalte planleggingsdagene, jeg bare så for meg at hvis en skoleleder skulle ha lyst til å kjøre et litt mer langvarig opplegg for sine ansatte er dette litt vanskelig å få til idag. Men helt sikkert ikke umulig.

Jeg tenker at videreutdanning i stor grad er et arbeidsgiverprosjekt på den måten at det er arbeidsgivers behov som må definere hva man prioriterer. Om man velger å gi en lærer støtte til masterutdanning med full lønn eller om man gir fire lærere et emnekurs i praktisk matematikk for å sette det på spissen. Å tilrettelegge for at lærere som ønsker det selv får permisjoner uten lønn, evt får dekket noe av det, blir noe annet. Hva det er behov for varierer med type skole og hvilke andre lærere som jobber der nødvendigvis.

Slik jeg skjønner det er det gode ordninger på plass allerede, det som mangler er rammene for å faktisk få brukt det som ligger der. Har dere i arbeidsavtalen et punkt om kurs/etterutdanning slik at det faktisk står hva dere har krav på fri til?

Gammel 18-02-14, 16:25   #297
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Med 7 uker tilstede i perioden hvor elevene ikke er på skolen, står man igjen med 38 uker med 37,5 timers uker mens elevene faktisk er på skolen. All tiden er tenkt lagt til arbeidsplassen. Bundet tid er helt uproblematisk for meg, jeg er i dag fysisk på jobben 41,25 timer hver uke i tillegg til det jeg jobber hjemmefra. Problemet er rett og slett at 37,5 timers uke overhodet ikke rekker til kjerneoppgavene; undervisning, forarbeid, etterarbeid og foreldresamarbeid. Og hva er det meningen at jeg skal kutte ut?

Jeg synes ikke etterutdanning er et sidespor, den defineres av myndighetene inn i kjerneoppgavene deres. Da må det settes av tid, og der er jo KS fullstendig på bærtur. (Ville du godtatt av en lege at han sa at det er et sidespor å holde seg oppdatert så lenge det er ventelister?) Dere må ta den ballen, utanning og oppdatering av dere selv ER kjerneoppgaver. Det må kommuniseres klart og tydelig oppover at det ikke er tid til det og at det ikke blir mer tid til det med det forslaget KS legger på bordet nå.

Gammel 18-02-14, 16:26   #298
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg vet det foregår på de såkalte planleggingsdagene, jeg bare så for meg at hvis en skoleleder skulle ha lyst til å kjøre et litt mer langvarig opplegg for sine ansatte er dette litt vanskelig å få til idag. Men helt sikkert ikke umulig.

Jeg tenker at videreutdanning i stor grad er et arbeidsgiverprosjekt på den måten at det er arbeidsgivers behov som må definere hva man prioriterer. Om man velger å gi en lærer støtte til masterutdanning med full lønn eller om man gir fire lærere et emnekurs i praktisk matematikk for å sette det på spissen. Å tilrettelegge for at lærere som ønsker det selv får permisjoner uten lønn, evt får dekket noe av det, blir noe annet. Hva det er behov for varierer med type skole og hvilke andre lærere som jobber der nødvendigvis.

Slik jeg skjønner det er det gode ordninger på plass allerede, det som mangler er rammene for å faktisk få brukt det som ligger der. Har dere i arbeidsavtalen et punkt om kurs/etterutdanning slik at det faktisk står hva dere har krav på fri til?

Det er gode ordninger for etterutdanning i dag. Både fag (jeg skal ta 30 studiepoeng matematikk neste år) og ikke minst pedagogikk og andre spesifikke opplegg som vi bruker planleggingsdager og tirsdagstider (2,25 timer hver tirsdag) til.

Jeg er forresten heldig som jobber på en skole med gode arbeidsplasser til lærere - teamet på 5-6 lærere deler et kontor) og dermed er binding til arbeidsplassen uproblematisk for meg. Jeg skjønner at lærere på en del andre skoler som deler kontor med 25 stykker er mer fortvilet over den delen.

Gammel 18-02-14, 16:28   #299
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg synes ikke etterutdanning er et sidespor, den defineres av myndighetene inn i kjerneoppgavene deres. Da må det settes av tid, og der er jo KS fullstendig på bærtur. (Ville du godtatt av en lege at han sa at det er et sidespor å holde seg oppdatert så lenge det er ventelister?) Dere må ta den ballen, utanning og oppdatering av dere selv ER kjerneoppgaver. Det må kommuniseres klart og tydelig oppover at det ikke er tid til det og at det ikke blir mer tid til det med det forslaget KS legger på bordet nå.

Det settes av tid til dette hver uke slik det er i dag. Det er kurs på planleggingsdager. Det er tilbud om studiepoeng over hele år. Det er rett og slett ganske bra som det er. Jeg elsker å studere og ville gjerne gjøre det enda mer, men ikke på bekostning av forarbeid og etterarbeid som det definitivt vil gjøre med KS' modell.

Gammel 18-02-14, 16:30   #300
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi er 6 lærere på vårt kontor, men det er trangt når vi er tilstede alle samtidig. Jeg gjør rettearbeid mye raskere hjemme uten 5 kolleger som gjerne vil diskutere samarbeid. Jeg mener selvsagt ikke at det ikke er viktig å samarbeide med kolleger, men at det er vanskelig å gjøre individuelt arbeid når vi er mange på samme rommet. Rommet er i tillegg ca 12 kvm, så det blir fort dårlig luft der inne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.