Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 14:38   #241
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

De sparer penger ved at vi får en ekstra gruppe, flere undervisningstimer. Bare se hvordan de har gjort det i Danmark.

Men de kan vel ikke bare bestemme at tid per elev skal gå ned, sånn uten videre, på tvers av politiske vedtak etc..? Det er her jeg tenker at departementet burde gripe inn.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:39   #242
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, så de vil at hver lærer skal ha flere undervisningstime pr. uke? Ja, jeg kan selvsagt se hvordan det vil virke økonomisk gunstig. Og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor det er lite ønskelig blandt lærerne.

Men hvor kommer dette med fast arbeidstid inn? For det er jo også en greie, ikke sant, at KS vil at lærerne skal jobbe 8-16 i stedet for avspaseringsordningen dere har i dag? På hvilken måte gir det en gevinst, mener de?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:40   #243
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er med Kanina her: hvorfor ønsker KS å kutte i den ubundne tiden? Hva er fordelene de vil oppnå med det?

Det er det som er ubegripelig for oss lærere også.

Jeg mener det ligger en grunnleggende mistillit til grunn her; de mener at flertallet av lærere ikke oppfyller årsverket, at vi jobber mindre enn vi skal. Jeg er sikker på at det finnes enkeltlærere som ikke jobber det de skal, men sånn er det vel i alle yrker. Flertallet fyller timene sine og vel så det, men det er jo ikke bare lett å bevise det uten at det gjennomføres en systematisk arbeidstidsundersøkelse over lengre tid på alle trinn i grunnopplæringen. Det har ikke vært gjort.

Ellers argumenteres det med at deler av tida som de nå ønsker å binde utenom elevenes skoleår skal brukes til etter- og videreutdanning. Det er utvilsomt et behov for dette; man blir aldri ferdig utdannet. Men vi har allerede 6 dager satt av utenom elevenes skoleår, og jeg opplever i hvert fall at skoleledelsen har problemer nok med å fylle disse dagene på en meningsfylt måte. Det jeg og kollegene mine ønsker oss mer av er kompetansegivende utdanning, altså studiepoeng. Det kan vi neppe få gjennom noen ekstra sommeruker, samtidig som foreleserne på universiteter og høgskoler har fri.

Det er utrolig mange baller i lufta i denne konflikten; det er helt sikkert vanskelig å få oversikt fra utsiden, hvis man ikke kjenner systemet godt.

Gammel 18-02-14, 14:43   #244
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Aha, dere har en slags pott som skal fylles, for at dere automatisk får avspasering om sommeren? I min jobb skriver vi ned alle timer vi er på jobb, og fører det inn i et timeregnskap, så kan vi ta ut avspasering av det. Jeg vet dermed ikke på forhånd at jeg kommer til å få en "ekstra" sommerferieuke.

Gammel 18-02-14, 14:44   #245
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men de kan vel ikke bare bestemme at tid per elev skal gå ned, sånn uten videre, på tvers av politiske vedtak etc..? Det er her jeg tenker at departementet burde gripe inn.

Det har vært forsøkt å få kunnskapsministeren i tale, men det svaret som gis er at regjeringen, stortinget, med flere ikke blander seg inn i en konflikt mellom en arbeidstaker og arbeidsgiver. Rett nok, men hvis regjering og storting mener noe med skolepolitikk burde kanskje dette vært sentralt styrt.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:46   #246
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette et fra 2013 og hentet herfra: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...idstidsavtale/

Lærernes samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor et årsverk på 1687,5 timer, slik det er for de fleste andre yrkesgrupper. Av årsverket er 38 uker (190 dager) sammenfallende med elevenes skoleår. I tillegg avsettes 6 dager til kompetanseutvikling og planlegging.

Det vanligste i arbeidslivet er at man har en arbeidstid på 37,5 timer i 45 uker, i alt 1687,5 timer. Lærere har i stedet et komprimert arbeidsår som i stor grad følger elevenes skoleår. Når hele årsverket (1687,5 klokketimer) skal utføres i løpet av 39 uker betyr det flere arbeidsfrie dager enn de fleste andre, men samtidig en gjennomsnittlig arbeidstid på 43 timer i uka.

Lærere har fem ukers ferie slik som andre, hvor fire uker og én dag må tas ut som ferie i juli. De resterende 4 dagene av ferien anses avviklet på dager når læreren har arbeidsfri i løpet av skoleåret, uten at det er fastsatt spesifikt hvilke dager dette er.

Dette betyr at lærerne har et årsverk og ferie på lik linje med andre tilsatte i offentlig sektor.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:46   #247
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men lærere har likevel 5 uker lovfestet ferie. At avspasering går tapt er en helt annen problemstilling som er velkjent fra de fleste yrker som praktiserer avspasering.

Det at noen lærere jobber mer enn det de skal er ikke lett å bruke i argumentasjon uten å gjennomkontrollere arbeidstid og effektivitet. Akkurat det er ikke nødvendigvis en fordel.

Det er rett og slett veldig vanskelig i yrker med en kombinasjon av bunden og ubunden arbeidstid.

Ja, jeg mener dette er noe av kjernen i denne konflikten. KS tror rett og slett ikke på at vi fyller årsverket. Etter min mening er dette noe som henger igjen fra tida før Reform 94 og deretter Kunnskapsløftet. Jeg husker jo selv at "ingen" lærere var på skola utenom undervisningstimene sine da, og de norsklærerne jeg hadde på videregående brukte nok ikke så mye tid på å rette stiler som jeg gjør, f.eks. Det holdt med en kort kommentar ("Fint!" eller "Dette er ikke bra nok!" husker jeg var gjengangere) og en karakter. Regelverket i dag tillater ikke dette.

Det er som sagt et kjempeproblem at det ikke er gjennomført noen målrettet arbeidstidsundersøkelse i skoleverket.

Gammel 18-02-14, 14:47   #248
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KS ønsker nok å kunne millimeterstyre hvor de har lærerne til enhver tid og ser helt klart at man på sikt kommer til å oppnå mer undervisning for pengene. Lærerne bør og skal holde den faglige fanen sin høyt hevet her og ikke fire på dette. Det er velkjent tankegang, man vil fjerne lukene og ha millimeterstyring over all aktiv tid så man kan få bare aktiv tid. Og inn med vage formuleringer. Som en motpart som jeg forhandlet med sa: "Hvis det står kan eller bør, så åpner det jo for alt!"

Lærerne bør forresten ha litt tro på at vi andre som ikke underviser i skolen er i stand til å forstå. Ikke hvordan det føles å være lærer, det er faktisk ikke viktig, men hva det krever av forberedelse og etterarbeid. Enhver som noen gang har forberedt et foredrag skjønner dette uten noe som helst problem, alle vet at det tar mangfoldige timer å forberede et brukbart foredrag på en dobbelttime hvis man ikke er lommekjent i faget fra før. Og selv da tar det tid. Hvordan denne tiden organiseres burde kanskje i større grad være opp til hver enkelt skoleleder, jeg vet ikke? Det er ikke helt logisk for meg at tiden skal være 100% ubunden, men jeg ser ikke noe problem med det heller gitt at ikke skoleleder har problemer med å få staben til å planlegge sammen fordi noen på død og liv skal ha all ubunden tid hjemme. (Jeg vet dette kan være et problem, men det går jo på personer mer enn system).

Men hva er det KS mener lærerne skal gjøre om sommeren? Det ligger jo ikke noe vedtak på helårsskole ennå? Jeg synes jo det kan være fornuftig når vi kommer dit, men det er ikke der vi er nå såvidt jeg skjønner?

Gammel 18-02-14, 14:48   #249
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor kommer dette med fast arbeidstid inn? For det er jo også en greie, ikke sant, at KS vil at lærerne skal jobbe 8-16 i stedet for avspaseringsordningen dere har i dag? På hvilken måte gir det en gevinst, mener de?

Ved å kreve at læreren er tilstede 8-16 gir man seg selv som skoleleder rom til å legge inn fellesmøter og arbeid på tvers i det tidsrommet, noe som KS mener vil gi mer kunnskapsdeling enn man har nå. Det er jo en fin tanke i seg selv, for man skaper rom for dialog og erfaringsdeling. (At det krever at skolen faktisk har nok arbeidsplasser til alle lærere er en helt annen sak.)

Gammel 18-02-14, 14:50   #250
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lukter at man kommer til å bli enige om en kartlegging eller et utvalg som skal se på muligheter.

Gammel 18-02-14, 14:51   #251
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg mener det ligger en grunnleggende mistillit til grunn her; de mener at flertallet av lærere ikke oppfyller årsverket, at vi jobber mindre enn vi skal. Jeg er sikker på at det finnes enkeltlærere som ikke jobber det de skal, men sånn er det vel i alle yrker. Flertallet fyller timene sine og vel så det, men det er jo ikke bare lett å bevise det uten at det gjennomføres en systematisk arbeidstidsundersøkelse over lengre tid på alle trinn i grunnopplæringen. Det har ikke vært gjort.

Ellers argumenteres det med at deler av tida som de nå ønsker å binde utenom elevenes skoleår skal brukes til etter- og videreutdanning. Det er utvilsomt et behov for dette; man blir aldri ferdig utdannet. Men vi har allerede 6 dager satt av utenom elevenes skoleår, og jeg opplever i hvert fall at skoleledelsen har problemer nok med å fylle disse dagene på en meningsfylt måte. Det jeg og kollegene mine ønsker oss mer av er kompetansegivende utdanning, altså studiepoeng. Det kan vi neppe få gjennom noen ekstra sommeruker, samtidig som foreleserne på universiteter og høgskoler har fri.

Det er utrolig mange baller i lufta i denne konflikten; det er helt sikkert vanskelig å få oversikt fra utsiden, hvis man ikke kjenner systemet godt.

Kompetansegivende utdanning fins faktisk via videreutdanning for lærere. En utrolig gunstig avtale der vi får 100 % betalt lønn for å studere. Du kan ta 30 studiepoeng over 1 år eller 60 over 2 år. Stat, skoleeier (komune/fylkeskommune) og lærer har et spleiselag. Les mer her: http://www.udir.no/Utvikling/Etter-og-videreutdanning/ Jeg er enig i at det ikke er så mye å velge mellom for lærere på videregående, men du kan (med rektors støtte) søke på studier som skolen trenger.

Dette er et lite sidespor i debatten, men det viser samtidig at det fins systemer der ute for kursing, etterutdanning og dermed faller argumentasjonen om at en må bruke en avspaseringsuke for å ta utdanning.

Ellers så forklarer Stompa konflikten godt. Helt enig at den er uforståelig. Den er uforståelig for mange lærere, og også mange ledere (rektorer) og foreldre.

Gammel 18-02-14, 14:52   #252
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

KS ønsker nok å kunne millimeterstyre hvor de har lærerne til enhver tid og ser helt klart at man på sikt kommer til å oppnå mer undervisning for pengene. Lærerne bør og skal holde den faglige fanen sin høyt hevet her og ikke fire på dette. Det er velkjent tankegang, man vil fjerne lukene og ha millimeterstyring over all aktiv tid så man kan få bare aktiv tid. Og inn med vage formuleringer. Som en motpart som jeg forhandlet med sa: "Hvis det står kan eller bør, så åpner det jo for alt!"

Lærerne bør forresten ha litt tro på at vi andre som ikke underviser i skolen er i stand til å forstå. Ikke hvordan det føles å være lærer, det er faktisk ikke viktig, men hva det krever av forberedelse og etterarbeid. Enhver som noen gang har forberedt et foredrag skjønner dette uten noe som helst problem, alle vet at det tar mangfoldige timer å forberede et brukbart foredrag på en dobbelttime hvis man ikke er lommekjent i faget fra før. Og selv da tar det tid. Hvordan denne tiden organiseres burde kanskje i større grad være opp til hver enkelt skoleleder, jeg vet ikke? Det er ikke helt logisk for meg at tiden skal være 100% ubunden, men jeg ser ikke noe problem med det heller gitt at ikke skoleleder har problemer med å få staben til å planlegge sammen fordi noen på død og liv skal ha all ubunden tid hjemme. (Jeg vet dette kan være et problem, men det går jo på personer mer enn system).

Men hva er det KS mener lærerne skal gjøre om sommeren? Det ligger jo ikke noe vedtak på helårsskole ennå? Jeg synes jo det kan være fornuftig når vi kommer dit, men det er ikke der vi er nå såvidt jeg skjønner?

KS mener vi skal planlegge påfølgende skoleår, drive etterarbeid og kurses. Det vitner om lite forståelse for jobben vår når de tror vi kan detaljplanlegge undervisning måneder frem i tid - gjerne uten å ha møtt elevene, og når de mener vi skal bedrive vurderingsarbeid når elevene har ferie.

Gammel 18-02-14, 14:52   #253
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

De vil ha lærerne på skolen mellom 8 og 16 så vi skal være tilgjengelige for andre lærere og foresatte. Jeg har ikke noe problem med dette i seg selv. Møter og samarbeid med kolleger er viktig, og vi bør være der når elevene trenger oss. Veldig mange skoler har jo uansett innført tilstedeværelse tilsvarende en ordinær arbeidsuke. På skolen til ungene mine er lærerne på jobb 8-15.30, f.eks, og på skolen der jeg jobber er de fleste av kollegene mine på jobb fra morgenen til mellom 15 og 16, selv om vi på papiret ikke er pålagt å være der fullt så mye.

Problemet er at de vil ta timene vi jobber ut over dette og flytte dem til tider på året da elevene ikke er på skolen. Dette er de timene mange av oss bruker til for- og etterarbeid, og det er det vi ikke ønsker. Det er helt urealistisk å tro at en ny avtale vil føre til mindre behov for møter og samarbeid med kolleger og elever, og dermed vil den føre til mindre tid til for- og etterarbeid.

Gammel 18-02-14, 14:53   #254
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Det er som sagt et kjempeproblem at det ikke er gjennomført noen målrettet arbeidstidsundersøkelse i skoleverket.

Ja, det burde da være helt gjennomførbart! Mange vil sikkert oppdage at de jobber mer enn det de får avspasert også.

Gammel 18-02-14, 14:54   #255
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

KS mener vi skal planlegge påfølgende skoleår, drive etterarbeid og kurses. Det vitner om lite forståelse for jobben vår når de tror vi kan detaljplanlegge undervisning måneder frem i tid - gjerne uten å ha møtt elevene, og når de mener vi skal bedrive vurderingsarbeid når elevene har ferie.

Nåh. Og hvilken institusjon skal man kurses på da hadde de tenkt? Den biten er uforståelig og vitner nærmest om en trang til å forkorte lærerferien.

Det å ha lærere tilstede på jobb fra 8-16 (evt 7.30-16.30) kan jeg se poenget med, men det er noe jeg tenker burde være opp til den enkelte skoleleder å organisere.

Gammel 18-02-14, 14:54   #256
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med studiepoeng er definitivt løsbart i sommerferien og i løpet av seks dager. At alle lærere skal kunne ta studiepoeng hvert år er nok utopisk, men at man for eksempel annenhver år tar poenggivende utdanning som tilsvarer 12 dager om sommeren og annenhvert år tar fri disse dagene er vel ikke helt utenkelig? Det er få som innenfor det offentlige får dekket alt av kostnader og tidsbruk på poenggivende fag og 12 dager annenhvert år eller 6 dager pr år er ikke veldig dårlig i utgangspunktet når det gjelder alle arbeidstakere.
I tillegg bør det fortsatt være rom for å kunne søke permisjoner for videreutdanning, noe mange lærere har i dag, men det er ikke sikkert det er lurt å bake slikt inn i arbeidsavtalen for alle eller?

Forelesere får man på sommertid også.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:55   #257
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Her er en artikkel fra nr 1 i Utdanningsnytt (lærernes fagblad - Utdanningsforbundet)om situasjonen i Danmark: http://publ.com/2EJUGxr Hvis du vil lese må du bla til s.12

Gammel 18-02-14, 14:55   #258
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det burde da være helt gjennomførbart! Mange vil sikkert oppdage at de jobber mer enn det de får avspasert også.

De gangene vi har registrert timer har vi faktisk oppdaget at vi jobber mindre enn vi tror. Mer enn vi får betalt for, men mindre enn vi tror. Det er nok fordi det svir noe så innmari når vi jobber veldig mye i perioder og så glemmer vi de litt mer bekvemme dagene.

Gammel 18-02-14, 14:55   #259
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Lærerne bør forresten ha litt tro på at vi andre som ikke underviser i skolen er i stand til å forstå. Ikke hvordan det føles å være lærer, det er faktisk ikke viktig, men hva det krever av forberedelse og etterarbeid. Enhver som noen gang har forberedt et foredrag skjønner dette uten noe som helst problem, alle vet at det tar mangfoldige timer å forberede et brukbart foredrag på en dobbelttime hvis man ikke er lommekjent i faget fra før. Og selv da tar det tid.

Ikke sant. Det siste foredraget jeg laget var på 20 minutter, og det har jeg brukt til sammen fem hele arbeidsdager på å forberede.

Dette er ikke en ting man trenger å overbevise oppegående folk om at er tidkrevende.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:57   #260
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ved å kreve at læreren er tilstede 8-16 gir man seg selv som skoleleder rom til å legge inn fellesmøter og arbeid på tvers i det tidsrommet, noe som KS mener vil gi mer kunnskapsdeling enn man har nå. Det er jo en fin tanke i seg selv, for man skaper rom for dialog og erfaringsdeling. (At det krever at skolen faktisk har nok arbeidsplasser til alle lærere er en helt annen sak.)

Og det synes jeg jo ikke er noe urimelig krav (i den grad man har arbeidsplass til alle), men dette tar jo mer tid per elev. Møter er nyttig, men tar tid, i tillegg til tiden som brukes til forberedelser, retting, elevsamtaler, foreldremøter, ansvarsgruppemøter, etc etc. Skjønner ikke hvordan dette skal gjøre det mulig å skvise enn flere undervisningstimer per lærer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.